W tradycji jogi spotykamy się z fascynującą metaforą: mówi się, że mleko lwicy jest tak silne, że nie może go pomieścić żaden pojemnik z wyjątkiem czystego złota. Jeśli złote naczynie ma zanieczyszczenia, mleko w tych miejscach przeżera je jak kwas i odpływa. W ten sam sposób, jeśli praktykujący ma zbyt wiele wycieków energii, wtedy duchowa energia ( shakti ), która jest generowana poprzez praktykę jogiczną, po prostu znowu wycieknie.
Czy kiedykolwiek byłeś na odosobnieniu z jogi lub na weekendzie medytacyjnym, który był tak inspirujący i wzmacniający, że czułeś, że twoje życie zmieni się radykalnie, tylko po to, by w ciągu kilku dni lub tygodni po powrocie do domu stwierdzić, że cały ten dodatkowy sok wyciekł, przywracając cię do tego samego domyślnego stanu, który miałeś przed odosobnieniem? Jeśli tak, to nie jesteś sam. Jest to bardzo częste doświadczenie. Ponieważ energia wycieka.
Kiedy już wiesz, jakie są główne wycieki energii, możesz zacząć je zatykać. Jeśli uda ci się zatkać większość z nich, doświadczysz czegoś zdumiewającego: te same praktyki jogiczne, które wykonywałeś przez cały czas, teraz wydają się generować znacznie więcej mocy, energii, prāṇa. W rzeczywistości nie generują one więcej, po prostu nie wycieka ona z ciebie.
Systematyczne zajmowanie się tymi "nieszczelnościami" radykalnie zmienia pole gry w praktyce duchowej. Oczywiście, zajęcie się nimi może zająć trochę czasu - ale jest to czas i wysiłek dobrze spożytkowany, który zwraca się z nawiązką.
Jakie są więc najczęstsze wycieki energii? Poniższa lista jest zgodna z listą stworzoną przez nauczyciela Śākta-Śaiva Tantrik Dharmabodhi. Oferuję tutaj moje własne krótkie wyjaśnienie każdego z głównych wycieków energii.
1. Wyczerpanie spowodowane nadmierną pracą/wielozadaniowością
Z łatwością najbardziej powszechny wyciek energii w dzisiejszym społeczeństwie, przeciążenie oznacza posiadanie zbyt pełnego talerza, pozostawiając mało czasu na relaks, zabawę i więzi społeczne, z którymi ludzie ewoluowali przez większość swojej historii. Są one nie tylko niezbędne dla zdrowia, ale tworzą pojemnik na ciało i umysł, który może pomieścić energię generowaną przez praktykę duchową. W przeciwieństwie do tego, wyczerpane ciało-umysł jest pełne "dziur", przez które ta energia odpływa. Twój uwarunkowany umysł może być przekonany, że nie możesz sobie pozwolić na robienie mniej; ale tak naprawdę, nie możesz sobie pozwolić na nie robienie. (A tak na marginesie, jeśli codziennie używasz środków pobudzających [kofeina itp.], jesteś wyczerpany, choć możesz tego nie czuć). Jak mówi Dharmabodhi,
"Obudź się ze snu o nadmiernym działaniu. Weź odpowiedzialność za swoje rozbiegane życie. Zbadaj dokładnie kulturowy trans nadmiernego robienia, zdemaskuj go i zamiast tego dostrój się do swoich własnych energii. Podążaj za prostszym i bardziej naturalnym sposobem życia, [który w rzeczywistości jest] bardziej produktywnym sposobem życia."
Aha i przy okazji, jakkolwiek jesteś dumny ze swojej zdolności do wielozadaniowości, to obecnie udowodniono, że wielozadaniowość zmniejsza twoją efektywność we wszystkich zadaniach (patrz praca Johna Mediny ).
Co najważniejsze, zgodnie z tradycją jogi, aby być zdrowym i rozsądnym należy mieć co najmniej cztery godziny wolnego dziennie, co najmniej jeden pełny dzień wolnego w tygodniu, co najmniej jeden pełny weekend wolnego w miesiącu i co najmniej trzy pełne tygodnie wolnego w roku. Kiedy mówię "wolne", nie mam na myśli po prostu nieobecności w biurze - mam na myśli nie sprawdzanie maili, nie myślenie o listach rzeczy do zrobienia, nie osiąganie niczego. Po prostu być. Niezaplanowany czas, wolny od porządku dziennego, chyba że jest to "porządek dzienny", aby połączyć się z sobą, swoimi bliskimi, naturą, i/lub sztuką. Wystarczy spojrzeć na dzieci, które jeszcze nie uzależniły się od świecących ekranów, jeśli w ogóle można takie znaleźć: odkrywają otaczający je świat z szeroko otwartymi oczami, a ich twórcza energia płynie poprzez żywą, pomysłową zabawę. Nie mamy zamiaru tego tracić. To część naszego naturalnego stanu. Potrzebujemy tej twórczej energii, tej ciekawości, tego zachwytu, aby czuć, że życie jest warte przeżycia. Powoli będziesz miał dostęp do coraz większej jej ilości, jeśli stworzysz czas na połączenie bez agendy.
2. Niedomagania ciała fizycznego
Drugi wyciek energii jest oczywiście ściśle związany z pierwszym. Kiedy przesadzamy, dość łatwo rozwijamy dis-ease (lub pełną chorobę). Kiedy choroba już się pojawi, przyciąga naszą uwagę i powoduje wyciek naszej prāṇa (witalności lub siły życiowej). Choroba różni się od niepełnosprawności; ktoś może być niepełnosprawny lub mieć przewlekłe schorzenie bez choroby. Wszystko zależy od tego, jak odnoszą się do swojej niepełnosprawności (np. jak bardzo się na niej skupiają, czy tworzą z niej obraz siebie i przez jakie ramy mentalne ją postrzegają).
3. Nadmierna reaktywność emocjonalna
Jest to delikatna kwestia do omówienia. Jak napisał niedawno pewien neuronaukowiec poznawczy,
"Zdolność do regulowania swojej siły reakcji emocjonalnej jest wysoce adaptacyjna: Powstrzymuje nas przed inwestowaniem zbyt dużej ilości energii w [pewne] rzeczy."
Podczas gdy w ujęciu Tantry nie ma stopnia emocji, który byłby "zbyt duży", ważne jest, aby zauważyć, że niektóre emocje są generowane lub wzmacniane przez wiarę w mentalnie skonstruowaną "historię" o sytuacji. Ten bardzo powszechny wyciek energii można opisać jako utratę kontaktu ze swoją esencją-naturą, swoją naturalną Obecnością, poprzez wkupienie się w historię związaną z silną reakcją emocjonalną, co często skutkuje wyrzuceniem swojej energii na kogoś innego (zwykle na osobę, którą obwiniasz za swoje uczucia).
Kiedy mówisz w złości i mówisz rzeczy, które później chcesz wycofać ("Naprawdę nie miałem tego na myśli!"), to jest to dobry przykład reaktywności emocjonalnej. Kiedy siedzisz (lub poruszasz się, lub tańczysz) ze swoimi uczuciami, ani ich nie posiadając, ani nie wypierając się ich, ale po prostu będąc z nimi jako formą czystej energii, to jest to przeciwieństwo emocjonalnej reaktywności. Kiedy twoje założenia wydają się niepodważalnymi faktami i jesteś wypełniony samozadowolonym oburzeniem, to jest to emocjonalna reaktywność. Kiedy jesteś ciekawy, skąd biorą się te intensywne emocje i możesz śmiać się z siebie w zachwycie, to jest to przeciwieństwo. Kiedy wkupisz się w lekceważący komentarz rówieśnika i wejdziesz w świat bólu, nękany przez powtarzające się bolesne myśli ("Jak oni mogli?" "Co za dupek!" "Nie mogę uwierzyć, że on/ona mnie nienawidzi!" itp.), to jest to reaktywność emocjonalna. Kiedy trzymasz swoje serce otwarte i pozwalasz sobie czuć ból w drugiej osobie i w sobie, bez kupowania historii tej osoby, a może nawet widząc piękno i możliwości w bólu, to jest to przeciwieństwo.
Przeciwieństwem emocjonalnej reaktywności jest więc tak naprawdę tylko naturalna ludzka Obecność. Trwanie w tej Obecności jest celem ścieżki. Wtedy silne emocje mogą pojawić się bez emocjonalnej reaktywności, która szkodzi tobie i innym. Oczywiście, emocjonalna reaktywność zasługuje na cały warsztat dla siebie. Jest ona ściśle związana z #9 poniżej.
4. Utrata kontaktu z naturalną Obecnością poprzez myślenie/fantazję/rewelację
Ci, którzy nawykowo mieszkają w świecie umysłu, z trudem mogą sobie wyobrazić, jak wiele radości i żywotności jest dla nich niedostępne. Niestety, tak jest w przypadku większości planety. Zatracenie się w vikalpa s (fantazja/przeróbka/mentalne obrazy) jest podstawowym sposobem, w jaki odrywamy się od słodkiego, prostego trwania w naszym naturalnym stanie. Mówimy tu o a) wyobrażaniu sobie możliwych przyszłych scenariuszy, w których moglibyśmy być szczęśliwsi (fantazja); b) wyobrażaniu sobie możliwych przyszłych scenariuszy, w których moglibyśmy cierpieć (niepokój); c) wspominaniu przeszłych "dobrych czasów" przez różowe okulary i życzeniu, aby wszystko było znowu takie jak dawniej (zaduma); oraz wspominaniu przeszłych "błędów" i myśleniu o tym, co "mogłeś" lub "powinieneś" zrobić (żal/wina). (Patrz str. 138 T.I. ) Te cztery są, w ujęciu jogicznym, po prostu najbardziej powszechnymi formami szaleństwa.
Ludzie są po prostu okropni w dokładnym przewidywaniu tego, jak będą się czuć w jakiejkolwiek przyszłej sytuacji, nawet jeśli są przekonani, że jest inaczej (co udowodnił Dan Gilbert), a także są okropni w dokładnym pamiętaniu przeszłości (to, co uważasz za dokładne wspomnienia, jest w dużej mierze wyrazem twojej indywidualnej psychologii, podobnie jak sny utkane z elementów przeszłych doświadczeń). Piątą wersją zagubienia się w vikalpa s jest po prostu intensywne skupianie się na danych dowolnego rodzaju, aby zbuforować swój egzystencjalny gniew lub odwrócić uwagę od tego, co ty i inni czują. Ktoś, kto rozwiązuje krzyżówkę, gra w wymagającą grę wideo lub czyta wszystkie wiadomości dnia, może twierdzić, że jest bardziej w chwili obecnej, ale jest tak samo "w swojej głowie" - i dlatego oderwany od płynącej Obecności - jak ktoś zagubiony w myślach o możliwych przyszłościach lub zapamiętanych przeszłościach. Zamieszkiwanie mentalnych światów i wyobrażonych rzeczywistości jest znaczącym wyciekiem energii dla jogina, i to takim, który jest wszechobecny w naszym społeczeństwie.
5. Silnie utrzymywane przekonania lub opinie
Jest to ściśle związane z #4. Może być trudno uwierzyć, że jest to wyciek energii, dopóki nie doświadczysz sam napływu siły życiowej, która pochodzi z ostatecznego, głębokiego przyznania się do prawdy, że naprawdę nie wiesz nic na pewno. Że prawie wszystkie twoje mocno trzymane przekonania i opinie są albo myśleniem życzeniowym, albo myśleniem lękowym. Że świat jest o wiele, wiele za skomplikowany, a zmienne o wiele za liczne, aby nasze małe mózgi mogły w sposób uzasadniony utrzymywać stałą opinię o czymkolwiek (być może poza twoim własnym wewnętrznym doświadczeniem). Zauważ, że posiadanie przekonań/opinii nie jest wyciekiem energii; to trzymanie się mocno tych opinii, nieugięte i twarde w swojej postawie, a nie miękkie i otwarte, i bycie tak przekonanym, że masz rację i wiesz, jak rzeczy naprawdę wyglądają (w przeciwieństwie do innych ludzi) jest wyciekiem energii. Istnieje wiele więcej do rzeczywistości niż to, co każdy z nas może zobaczyć; uznając, że pomaga być bardziej miękkie, bardziej otwarte, a zatem lepiej w połączeniu z innymi.
6. Niejasne związki / niejasne granice
Ponieważ cały zakres norm społecznych odnoszących się do wszelkiego rodzaju intymnych relacji jest w XXI wieku w fluktuacji, #6 jest dość duży. Oczywiście, kiedy dopiero kogoś poznajesz, to normalne, że natura związku jest nieokreślona. Jednak zbyt długie przebywanie w zawieszeniu, gdzie nie jesteś pewien, czego druga osoba chce, potrzebuje lub czuje, ale masz nadzieję, że zaokrągli się do twojego sposobu postrzegania związku, jest potężnym prāṇa- drenażem. I odwrotnie, bycie jasnym co do miejsca, w którym się znajdujesz, ale utrzymywanie drugiej osoby w zawieszeniu poprzez brak zaangażowania w konkretną formę relacji z jasnymi umowami lub granicami jest również wyciekiem energii (ponieważ używanie innych ludzi wyczerpuje twoją shakti).
Oczywiście, rozwiązaniem jest komunikacja, ale niewielu z nas wie, jak komunikować swoje uczucia i potrzeby bez rzucania ich w formie narracji o tym, co druga osoba robi źle (lub co ty robisz źle, dla tej sprawy). Co nie pomaga. Stały, klarowny dialog (który nie sprowadza się do czepiania się, pseudo-psychoanalizy czy wytykania palcami) na temat tego, czego chcesz i co ci odpowiada, a także tego, czego chce i co odpowiada twojej ukochanej osobie, jest kluczowy dla stworzenia solidnych podstaw relacji, które nie są wyciekami energii.
Z wyjątkiem tego, że czasami rozwiązaniem nie jest komunikacja; czasami trzymasz się związku, który ma już za sobą "datę ważności" ze strachu lub przywiązania. To jest ogromny wyciek energii. Rozwiązaniem jest puszczenie i odejście. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, sprawdź Świadome Odłączanie.
7. Nieświadome mówienie / nadmierne mówienie / plotkowanie
Kolejny bardzo powszechny wyciek energii w naszym społeczeństwie, ten jest trudny do przesunięcia z powodu ogromnej presji społecznej, aby dostosować się do tego, jak inni wokół nas używają języka. Jednak nadmierna mowa jest takim drenażem energii, że w Āyurvedzie mówi się, że prowadzi do różnych form choroby (głównie poprzez zaostrzenie vāta dosha). Czy kiedykolwiek zauważyłeś, że mistrzowie jogi i medytacji mówią mniej i mówią ostrożnie? Swāmī Muktānanda powiedział kiedyś: "Moc twoich słów wzrasta wprost proporcjonalnie do milczenia, które zachowujesz."
W idealnej sytuacji, przed otwarciem tematu rozmowy, zadajemy sobie cztery pytania, tzw. Cztery Bramy Mowy: 1) czy to prawda, ta rzecz, którą chcę powiedzieć? 2) czy mówienie tego jest konieczne lub pomocne? 3) czy znalazłem kochający sposób, aby to powiedzieć? 4) czy jest to właściwy czas? (Pomaga to zapamiętać cztery kluczowe pojęcia: prawda, konieczność, życzliwość, właściwy czas ). Więcej na ten ważny temat znajdziesz w dwóch rozdziałach "Dyscyplina w mówieniu" w Jodze Dyscypliny.
Jak więc zatkać wycieki energii? Sugestie i wskazówki zostały podane powyżej, a można je uzupełnić o własne badania, intuicyjną wiedzę i praktykę pod okiem wykwalifikowanego nauczyciela. W szczególności, tradycja Tantrik Jogi posiada wiele narzędzi do zatkania wycieków energetycznych.
Jest o wiele więcej niż można powiedzieć o wszystkich tych tematach, niż mamy tutaj miejsca! Poniżej znajdziesz inne siedem głównych wycieków energii, które mam nadzieję pokryć w innym poście. A jeśli rezonujesz z tym, co przeczytałeś tutaj i chcesz dowiedzieć się więcej, proszę obejrzyj te filmy.
Bazując na wszystkim, co otrzymałem od moich nauczycieli w ciągu 26 lat, stworzyłem listę ośmiu najbardziej niebezpiecznych pułapek na duchowej ścieżce, które, gdy się nimi zająć, są również, moim zdaniem, ośmioma kluczami do trwałego przebudzenia. Temat Przecieków Energii stanowi tylko jedną z tych ośmiu. Niektóre z pozostałych są oczywiste, jak na przykład wypaczone rozumienie relacji uczeń-nauczyciel, a niektóre nie są tak oczywiste, jak brak dopasowania Poglądu, Praktyki i Celu, czy też czystej motywacji do praktyki. Te "Osiem Wielkich Pułapek", które mogą stać się "Ośmioma Kluczami do trwałego Przebudzenia" są omówione bardziej szczegółowo w tym filmie.
Inne wycieki energii obejmują:
8. uzależnienia
9. inne nawykowe wzorce zachowań zasilane przez i dalej podsycające samskāry
10. niewłaściwe zarządzanie energią seksualną
11. poddawanie się fatalizmowi i pozbawione mocy używanie narzędzi wróżbiarskich (np. poleganie na astrologii, tarocie lub odczytach psychicznych bardziej niż na wrodzonej zdolności intuicyjnej)
12. nieprawidłowe wykonywanie praktyk duchowych (najczęściej z powodu błędnego instruktażu)
13. stanie się "opętanym" przez energię i wzorce myślowe innych sfer ("sfera" jest terminem technicznym w psychologii Tantry)
14. wierzenie, że czyjś uwarunkowany pogląd na rzeczywistość jest w rzeczywistości sposobem, w jaki rzeczy są ( ajñāna ).
WAŻNE PRZECIWDZIAŁANIE: Jeżeli udało się wam zatkać wycieki energii, ale nie nauczyliście się rozpuszczać wyobrażeń o sobie i nie staliście się świadomi pułapek opisanych w naukach o Sześciu Sferach (#13 powyżej), wtedy znacznie zwiększona energia i moc dostępna dla was może powiększyć ukryte szkodliwe tendencje, jak również cnoty. Jak Dharmabodhi tak trafnie to ujął, "Bez rozpuszczenia głównego wzorca tego jak się widzi i 'wie', że się jest (nasza historia/koncepcja siebie) i jak się odnosi, moc uwolniona poprzez shakti sādhanā będzie nadmuchiwać już istniejące [egoistyczne] wzorce myślenia, odczuwania i działania, często wyrządzając szkodę praktykującemu poprzez odsuwanie go na boczny tor z przeszkodami lub umiejętnościami/sukcesami/mocami." Będzie o tym mowa w przyszłym poście zatytułowanym "Czy praktyka jogi automatycznie czyni cię lepszą osobą?"
~ Oby wszystkie istoty zrealizowały swoją wolność! ~
**By Christopher Wallis
**Source
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz