czwartek, 9 lipca 2020

Miłość nikogo nie wini


9 lipca 2020 r., Steve Beckow


Niewolnictwo

Czytelnik zadaje kilka pytań, na które, z całym szacunkiem, chciałbym tutaj odpowiedzieć.

"Dlaczego wszyscy winią Wielką Brytanię za niewolnictwo?"

Nie wiem, czy wszyscy obwiniają Wielką Brytanię za niewolnictwo. Nie mogę mówić do tak szerokiej wypowiedzi.

Jako były historyk, (1) twierdzę, że w pogoni za historią nie chodzi o obwinianie, ale o ustalenie, co faktycznie wydarzyło się w przeszłości, na ile pozwalają na to dowody. Przede wszystkim chodzi o to, by uniknąć popełnienia tych samych błędów dwa razy.

Jest pewien aspekt tej sprawy, który przynajmniej dla mnie jest ważniejszy niż inne, na które mógłbym spojrzeć. I to jest kwestia wzrostu.

W ruchu wzrostu zawsze była zachęta, by mówić za siebie i o sobie, by zaczynać i kończyć z samym sobą.

Również niewolnictwo 

 

 

Zdaję sobie sprawę, że nie ma wzrostu w mówieniu mojemu przyjacielowi, jak powinien się zachowywać. (2) Doświadczam wzrostu patrząc i określając, jak powinienem się zachowywać.

To było to, co leżało za nauką Jezusa o rzucaniu pierwszym kamieniem, czyż nie? Ten, kto jest bez grzechu, rzucił pierwszy kamień?

Tendencją, szczególnie w międzynarodowych studiach, jest "obwinianie" swoich "przeciwników".   To Rosja to zrobiła. To były Chiny. Wolałbym spojrzeć na mój własny kraj i mieć nadzieję, że nie będziecie go interpretować jako winnego, ale jako historycznie odkrywającego lub ujawniającego, spojrzeć prawdzie w oczy, jeśli to możliwe po ludzku.

Jestem osobą, która wychowała się w Brytyjskiej Wspólnocie Narodów. Nie mogę uwierzyć, że dorastałem kibicując Francisowi Drake'owi, gdy był pionierem w handlu niewolnikami. Ale ja tak.

Połknąłem przedstawienia chichoczących filmów Errola Flynna, nienawidziłem brytyjskich wrogów, oklaskiwałem zwycięstwa szeregowców, a potem Królewskiej Marynarki Wojennej, gdy wszystko było puste i opresyjne.

Dorastałem dopingując Imperium Brytyjskie, gdy było ono źródłem ucisku tak wielu innych ludzi i narodów. Dlaczego świętowałem imperium? Tylko dlatego, że było "moje"?

"Czy Włosi i Holendrzy powinni wziąć na siebie odpowiedzialność za swój udział w niewolnictwie, czy wybrzeże Barbarii - nie obchodziło ich, jakiego jesteś koloru? Powinniśmy ich przeprosić?"

Tak. Nie możemy "nakłonić" nikogo do przeprosin, ale gdyby tak było, to byłby to dobry początek do pojednania.

Nie ma znaczenia, pod czyją flagą dochodzi do opresji. Moim zdaniem, mój własny kraj, Kanada, ma wiele do przeprosin w swoim postępowaniu z rdzennymi Indianami, Japończykami, Chińczykami i Sikhami. (3) Czy mamy czekać, aż inne kraje to zrobią, zanim to zrobią? (4)

... Więcej niewolnictwa 


Ważniejsze niż dzielenie się "winą" (co przynosi efekt przeciwny do zamierzonego, jak wyjaśnia twój e-mail) jest podnoszenie świadomości. Podobnie jak sama historia, podnoszenie świadomości nie polega na obwinianiu, ale na uznaniu tego, co jest prawdą.

Musimy podnosić świadomość społeczeństwa, że nierówne traktowanie kogokolwiek prowadzi do rozniecenia urazy, która później wybucha protestami, zamieszkami i wojną, tak jak to częściowo ma miejsce teraz.

Niewolnictwo jest najbardziej skrajną formą nierównego traktowania.  Ale szklane sufity i dyskryminacja religijna są równie ogłuszające.

Wszystko to musi się skończyć. I jak to się stanie, jeśli nie przez historyczne objawienie?  Jakiś czas temu napisałem artykuł o filozoficznych podstawach tych wszystkich programów społecznych. (5)

Wszelkie niewolnictwo wynika z tych samych błędnych założeń filozoficznych dotyczących separacji, "skąpych" zasobów i potrzeby konkurencji.

To filozofia, która musi się zakończyć... i zakończy się. Położenie kresu niewolnictwu (w tym niewolnictwu dzieci i niewolnictwu seksualnemu) jest jego częścią.

"Teraz liczy się to, co dzieje się pod twoim nosem, wykorzystywanie handlu dziećmi, które ma miejsce w twoim kraju, gdziekolwiek jesteś."

Poczekaj chwilę. Czy handel dziećmi to nie niewolnictwo? Czy w ostatniej dekadzie nie ujawniono, że praktycznie wszystkie nasze kraje są winne handlu seksem i dziećmi, czyli niewolnictwa?

I jeszcze więcej... 


Czy to nie zależy od tego, gdzie siedzisz, jakie choroby społeczne trzeba zwalczać? Czarni ludzie, kobiety i inni, którzy nadal są prześladowani i dyskryminowani (a w niektórych przypadkach niewolnicy), mogą nie zgadzać się z waszą oceną sytuacji.

Wszelki wyzysk, opresja i zniewolenie muszą się skończyć.

Co ciekawe, moim zdaniem, nie skończy się na winie, karze, więzieniu, itp. Brzmi to strasznie cliched, ale absolutnie prawdziwe, że skończy się na globalnym otwarciu naszych serc na miłość.

Miłość nie wini nikogo. Miłość nie promuje ani nie wspiera handlu, ani niewolnictwa. Żaden z nich nie przetrwa, gdy wejdziemy na wibrujący poziom czystej miłości.

Przypisy

(1) Moje wykształcenie obejmuje zawód historyka i socjologa.

(2) I nadal zapominam i robię to czasami.

(3) Patrz S.M. Beckow, "Keeping British Columbia White": Anty-Orientalizm na Zachodzie, 1858-1949. National Museum of Man/National Film Board, 1974; także Stephen M. Beckow, "From the Watchtowers of Patriotism", Journal of Canadian Studies, sierpień 1974; oraz rozdziały 3 i 4 A Majestic Story of Orderly Progress; anglo-kanadyjskie powieści o społeczeństwie kanadyjskim, 1896-1900. Praca magisterska, Carleton University, 1969, https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2020/07/beckow-amajesticstoryoforderlyprogressenglishcanadian.pdf.

(4) I dokonano pewnych przeprosin.

(5) "Podstawowe złudzenie trójwymiarowe": Separate Self Struggling for Survival amid Seeming Scarcity", 17 maja 2020, na stronie https://goldenageofgaia.com/2020/05/17/basic-third-dimensional-illusion-separate-selves-struggling-for-survival-amid-seeming-scarcity-2/.


Footnotes
(1) My training is as an historian and sociologist.
(2) And I still forget and do it on occasion nonetheless.
(3) See S.M. Beckow, “Keeping British Columbia White”: Anti-Orientalism in the West, 1858-1949. National Museum of Man/National Film Board, 1974; also Stephen M. Beckow, “From the Watchtowers of Patriotism,” Journal of Canadian Studies, Aug. 1974; and chapters 3 and 4 of A Majestic Story of Orderly Progress; English-Canadian Novelists on Canadian Society, 1896-1900. M.A. Thesis, Carleton University, 1969  at https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2020/07/beckow-amajesticstoryoforderlyprogressenglishcanadian.pdf
(4) And some apologies have been made.
(5) “Basic Third-Dimensional Illusion: Separate Selves Struggling for Survival amid Seeming Scarcity,” May 17, 2020, at https://goldenageofgaia.com/2020/05/17/basic-third-dimensional-illusion-separate-selves-struggling-for-survival-amid-seeming-scarcity-2/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz