czwartek, 2 czerwca 2022

Łańcuchy dostaw nigdy nie wrócą do "normy"


 

Obecnie panuje przekonanie, że większość świata wyszła już z pandemii (z wyjątkiem Chin), a zatem łańcuchy dostaw powrócą do "normalności". Niestety, tak nie jest. Świat zmienił się na stałe, a łańcuchy dostaw będą musiały stawiać czoła ciągłym wyzwaniom przez kolejne dziesięciolecia. Do tych wyzwań należą:

    Łańcuchy dostaw przez następną dekadę będą stale zagrożone zakłóceniami
    Łańcuchy dostaw działają najlepiej, gdy na świecie panuje pokój i stabilność
    Sprawnie działający łańcuch dostaw wymaga "zapasów buforowych", co jest wyzwaniem w obliczu malejącej liczby ludności
    Istnieje konflikt między celami środowiskowymi, społecznymi i zarządczymi (ESG) a łańcuchami dostaw zoptymalizowanymi pod kątem kosztów i szybkości. Jeśli nadamy priorytet celom ESG, będziemy musieli stawić czoła ryzyku związanemu z łańcuchem dostaw
    Technologia łańcucha dostaw stanie się największym zwycięzcą w kategorii kapitału venture, ponieważ firmy będą nadal inwestować w technologie, które pomogą im złagodzić wyzwania związane z łańcuchem dostaw

Iświecie, który stoi przed perspektywą zmniejszenia dostaw, wyższych kosztów energii, zwiększonego ryzyka geopolitycznego i napiętych sieci transportowych, zaawansowane technologie łańcucha dostaw staną się krytyczne dla wielu firm.

Każdy, kto był związany z branżą łańcucha dostaw, może potwierdzić, że łańcuchy dostaw zawsze podlegały zakłóceniom. Klęski żywiołowe, terroryzm, cykle gospodarcze i niedobory mocy produkcyjnych stanowiły wyzwania od początku istnienia handlu.

Od zakończenia zimnej wojny globalne łańcuchy dostaw korzystają z pokojowej wymiany handlowej między krajami rozwiniętymi i rozwijającymi się. Wiele biedniejszych i mniej rozwiniętych krajów, rządzonych wcześniej przez reżimy komunistyczne lub autokratyczne, skorzystało z nowych rynków w świecie rozwiniętym i wykorzystało handel globalny do przejścia od gospodarek nietowarowych do zamożnych. Niektóre z tych krajów przekształciły się w kraje kapitalistyczne i demokratyczne, podczas gdy inne rządy wykorzystywały system wolnorynkowy wyłącznie do osiągnięcia korzyści dla tych, którzy już są u władzy, i stały się na tyle bogate i potężne, że zagroziły systemowi, który umożliwił im awans.

Kraje Europy Wschodniej, które wcześniej należały do bloku sowieckiego, są przykładami krajów, które przyjęły kapitalizm i przeszły na demokrację, podczas gdy Chiny postąpiły odwrotnie.

Dockworkers at the Port of Los Angeles.

Praca ma kluczowe znaczenie w łańcuchach dostaw

Arbitraż między krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się jest ogromny. Koszt produkcji dóbr w krajach o taniej sile roboczej, łagodnych przepisach dotyczących ochrony środowiska i pracy oraz niewielkim poszanowaniu dla trwałych zasobów naturalnych umożliwił światu cieszenie się bezprecedensowym dobrobytem i pokojem.

Ponieważ towary wytwarzane w tych częściach świata były tak tanie, rozsądne było produkowanie ich w nadmiarze. Ten buforowy zapas utrzymywał inflację w ryzach i zapewniał łańcuchom dostaw wystarczające zapasy, które mogły przeciwdziałać krótkoterminowym wahaniom i zakłóceniom. Pomyślmy, jak w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat spadł koszt telewizorów i sprzętu komputerowego, a ceny samochodów nie wzrosły tak znacząco, ponieważ wprowadzono wiele ulepszeń w zakresie funkcji i jakości produktów.

Wszystko to działo się w czasach, gdy Stany Zjednoczone były jedynym supermocarstwem, a jedyne oczekiwania, jakie USA miały wobec innych narodów, sprowadzały się do tego, że handel powinien przebiegać bez przeszkód.

Tania siła robocza staje się coraz rzadsza, zwłaszcza w Azji. Jest to w dużej mierze spowodowane starzeniem się społeczeństw - średnia wieku stale rośnie i jest coraz mniej osób, które mogłyby pracować w zawodach produkcyjnych.
Pollution in one part of the world can impact other areas.

Wymogi ESG ograniczają stabilność łańcuchów dostaw

Firmy wprowadziły wymogi ESG, które wymagają ujawniania i monitorowania sposobów i miejsc pozyskiwania produktów. Presja ta oznacza, że towary produkowane w fabrykach, które nie spełniają zachodnich standardów w zakresie kontroli środowiska i praw człowieka, mogą nie być dostępne dla zachodnich konsumentów. Fabryki, które produkują towary odpowiadające zachodnim standardom, są często droższe i dlatego w systemie jest mniej zapasów buforowych.

Te same standardy ESG stanowią również wyzwanie dla producentów towarów, ponieważ koszt przestrzegania zasad ujawniania informacji środowiskowych i społecznych sprawia, że jest to droższe i mniej wydajne. Zniechęca to również do inwestowania w produkcję towarów wrażliwych ekologicznie - przede wszystkim w energetykę.

Obawy i regulacje środowiskowe, które uniemożliwiły poszukiwania i wydobycie surowców oraz zabiły projekty rurociągów, są w dużej mierze przyczyną tego, że świat nie dysponuje obecnie wystarczającymi zasobami energetycznymi, aby zabezpieczyć się przed skutkami wojny rosyjsko-ukraińskiej.

W ciągu ostatnich trzech dekad łańcuchy dostaw funkcjonowały stosunkowo sprawnie, ponieważ firmy mogły zaopatrywać się w towary z całego świata i nie musiały martwić się o globalne konflikty zbrojne czy reżimy autokratyczne zamykające produkcję. Mimo że przepisy dotyczące handlu międzynarodowego były skomplikowane, świat ogólnie zmierzał w kierunku większych, bardziej otwartych bloków handlowych - nie tylko w Ameryce Północnej, ale także w Europie i Azji.

Ponieważ Stany Zjednoczone stały się bardziej wyspiarskie i przestały pełnić rolę światowego policjanta, a Chiny zaczęły prężyć muskuły i stać się globalnym konkurentem dla Stanów Zjednoczonych, świat stał się o wiele bardziej niestabilny i mniej pokojowy. Jest mało prawdopodobne, aby te globalne tarcia zniknęły. Chiny pragną przejąć Tajwan jako swoją własność, ryzykując, że świat pogrąży się w kryzysie geopolitycznym, który jest bardziej niebezpieczny niż kiedykolwiek od czasów II wojny światowej.

Buforowe zapasy produktów są znacznie mniej prawdopodobne w przyszłości, ponieważ koszty ich produkcji stale rosną. Tania siła robocza, oferowana przez duże populacje młodych ludzi, w dużej mierze należy już do przeszłości. To sprawi, że dla firm droższe stanie się tworzenie zapasów buforowych, a prawdopodobieństwo, że łańcuchy dostaw będą zdolne do absorpcji krótkoterminowych wstrząsów, które są nieodłącznym elementem złożonych sieci globalnych, będzie znacznie mniejsze.
Automatyzacja magazynów nabiera tempa wraz z rosnącym zainteresowaniem konsumentów handlem elektronicznym, co sprawia, że firmy zajmujące się robotyką znajdują się w centrum uwagi.

Technologia łańcucha dostaw będzie największym zwycięzcą

Firmy będą szukać źródeł zaopatrzenia bliżej domu. Będą traktować priorytetowo produkcję w krajach, które są o wiele bardziej stabilne i przyjazne Stanom Zjednoczonym. Ruch na rzecz wolnego handlu będzie skłaniał specjalistów ds. łańcucha dostaw do priorytetowego traktowania produkcji i zaopatrzenia w obu Amerykach.

Ameryka Łacińska stanie się wielkim zwycięzcą, ponieważ czerpie ogromne korzyści z bezpośrednich sieci transportu lądowego z Ameryką Północną oraz z morza, które jest dobrze chronione przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych.

Amerykańskie Południe i Środkowy Zachód również odnotują wzrost produkcji i wytwarzania, ponieważ mogą zaoferować przewidywalne i elastyczne źródła zaopatrzenia, bez ryzyka geopolitycznego związanego z zagranicznymi dostawcami lub związkami zawodowymi w Pasie Rdzy.

Automatyzacja, w tym robotyka, zyska na znaczeniu. Producenci nearshoringowi będą starali się zrekompensować wyższe koszty produkcji za pomocą robotyki i innych zautomatyzowanych systemów produkcyjnych.

Systemy analizy rynku w łańcuchu dostaw, kategoria danych, która monitoruje rozwój sytuacji w zakresie podaży i popytu, będą miały krytyczne znaczenie dla specjalistów ds. łańcucha dostaw, którzy próbują poruszać się po coraz bardziej złożonych i nieprzejrzystych rynkach. Dostawy materiałów i produktów nie są już gwarantowane, więc potrzeba stale odświeżanych modeli danych, które śledzą równowagę podaży i popytu będzie miała kluczowe znaczenie dla sukcesu firm.

FreightWaves SONAR zapewnia informacje rynkowe w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co w ostatnich miesiącach odnotowało gwałtowny wzrost, ponieważ spedytorzy zdali sobie sprawę, że łańcuchy dostaw nie wracają do normy i potrzeba danych o wysokiej częstotliwości jest coraz bardziej krytyczna dla sukcesu. Modele historyczne już się nie sprawdzają - świat staje się coraz mniej przewidywalny, spokojny i bezpieczny - a łańcuchy dostaw są coraz bardziej narażone na szoki podażowe i popytowe.

**Przez Tyler Durden

**Source

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz