sobota, 24 grudnia 2022

Koło się obraca



Obrót roku jest szczególnie widoczny w okolicach przesileń, gdy zmienia się kształt dnia. Przemijanie roku kalendarzowego również sprawia, że jesteśmy bardziej czujni na postęp czasu, a istnienie tak wielu zimowych festiwali dodaje do tego wszystkiego.

Festiwale są często punktem ciężkości dla świadomości koła roku. Często to właśnie wtedy, gdy zatrzymujemy się, aby uczcić kluczowy punkt, podróż przez rok staje się dla nas najbardziej widoczna. Widziałam to często w przestrzeniach rytualnych, gdzie sprawdzanie się w społeczności i duchowej praktyce podczas festiwali wprowadza ludzi w relację z porami roku. Kiedy regularnie prowadziłam rytuały, było oczywiste, że dla wielu ludzi te kluczowe punkty kontrolne tworzyły większość ich relacji z porami roku.

Koło obraca się każdego dnia. Jesteśmy w ciągłym ruchu i kiedy przechodzimy przez którąś z pór roku, kolejna jest już tworzona. Jagnię urodzone w Imbolc będzie rosło w łonie matki o tej porze roku.

Biorąc pod uwagę proces dzień po dniu, zmiany są trudne do zauważenia - to momenty dramatu najbardziej uwidaczniają, gdzie jesteśmy w danym sezonie. Pierwsze przymrozki. Pierwsze kwiaty. I o ile proces słoneczny w ciągu roku jest całkowicie przewidywalny, o tyle to, jak dana pora roku się rozgrywa, już nie. Widziałem obfite opady śniegu w kwietniu, kiedy powinna być wiosna, a w niektórych latach w grudniu byłem na zewnątrz w samym t-shircie. Czasami nasze święta są zgodne z tym, co dzieje się w świecie przyrody, ale nie zawsze.

Kiedy zaczynałem na tej ścieżce, spędziłem sporo lat świętując pory roku poprzez osiem festiwali. Było to w dużej mierze spowodowane tym, że w tym czasie miałem wspólnotę, z którą mogłem świętować. Spędziłem kilka lat badając alternatywy dla regularnej opowieści o kole roku. Jest wiele rzeczy w naturze, które nie pasują do rodzajów historii, które poganie lubią opowiadać o kole roku. Odkryłem, że spędzanie czasu nad tym pomogło mi poradzić sobie z tym, jak ja sam nie jestem w stanie niezawodnie wpasować się w te regularne historie o kole roku.

W ostatnich latach stałem się bardziej zainteresowana podejściem do pór roku w sposób bardziej codzienny, skupiając się na tym, co dzieje się wokół mojego domu. Jest to częściowo spowodowane tym, że nie jestem w stanie chodzić tak daleko, co skupiło moją uwagę na tym, co jest najbliżej mnie. Odkrywanie zmian z dnia na dzień ma większy sens, gdy przez większość dni patrzysz na ten sam obszar ziemi.

Nasze relacje z kołem roku są w znacznym stopniu kształtowane przez nasze relacje z krajobrazem. Jak często wychodzimy, gdzie idziemy, jak daleko idziemy i jak często idziemy w jakieś konkretne miejsce, ukształtuje to, jak doświadczamy roku.

**By Nimue Brown

**Source

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz