niedziela, 29 maja 2022

Szukanie winnych jest jak wypowiadanie wojny człowiekowi



Mam cię!

Całą naszą miłość kierujemy do rodzin dzieci zamordowanych w Robb Elementary School w Uvalde, w Teksasie.

Całkiem poważnie myślę o tym, że przed nadejściem Rewalu muszę oczyścić jak najwięcej moich wazan i wzorców reakcji, które one wywołują.

Niedawno oglądałem biografię Hitlera napisaną przez francuskich historyków. Jedna uwaga utkwiła mi w pamięci. Guillaume Pretty powiedział:

"Powiedziałbym, że Hitler był człowiekiem, który próbował grać, i że na początku zaniedbał cały wymiar taktyki strategicznej, problemy logistyczne w terenie, wszystkie te niedopatrzenia nie dopadły Hitlera jako władcy wojennego.

"Aż pewnego dnia wszystkie te warunki prowadzenia wojny, które powinny pozwolić wodzowi wojennemu na rozwój, dopadają go i od tej pory wszystkie jego zakłady systematycznie upadają". (1)

Dobrym przykładem może być przekonanie Hitlera, że wystarczy wyważyć drzwi, a cała zmurszała struktura sowiecka się zawali.

To przekonanie sprawiło, że niemiecki Wehrmacht nie przygotował się do zimy. Hitler pokonywał swoich wrogów latem, a nawet przetrwał zimy w Europie Zachodniej.

Jednak rosyjskie zimy były tak srogie, odległości tak duże, a rosyjskie drogi tak kiepskie, że zimy zdawały się niweczyć wszystko, co naziści zyskali podczas poprzedniej letniej ofensywy. Oddziały zamarzały, konie zdychały, maszyny nie chciały się uruchomić, podczas gdy Rosjanie byli na to przygotowani.

Podejście Hitlera wynikało z vasany, czyli zasadniczego problemu, jaki miał z grupą polityczną (komunistami), a nie z namacalnych faktów na miejscu.

Morał z tej historii jest taki, że nieprzetworzone wazany oraz idee i wzorce reakcji, które z nich wynikają, mogą powrócić, aby nas prześladować później, po rozpoczęciu naszej pracy ze światłem po Rewalu. (2)

A cena porażki będzie wtedy o wiele wyższa niż teraz.
***

Oto przykład sposobu przynoszącego efekt przeciwny do zamierzonego, który właśnie dziś zauważyłem i który będzie mnie później prześladował, jeśli się z niego nie oczyszczę.   Robię to, co ruch wzrostu nazwałby "dzwonieniem do siebie na własny numer".

Zobaczyłem na dywanie strużynę drewna.  Kiedy go zobaczyłem, zacząłem "badać". Ale obserwowałem, jak sam siebie "badam".

Miałem przyjaciela artystę, który tu pracował, i widziałem, że mam głowę pełną pomysłów na prowadzenie śledztwa tak długo, jak długo moje poszukiwania wskazywały na mojego przyjaciela jako podejrzanego.

W momencie, gdy sam siebie podejrzewałem o to, że wcześniej tego dnia naprawiłem drewniany stół i że prawdopodobnie spadły z niego wióry, śledztwo było zakończone, zakończone, zakończone. Nic więcej nie trzeba było mówić. Wyciągnij odkurzacz i posprzątaj.

Socjologowie nazywają to tendencyjnością służącą samemu sobie. Obwiniam innych, ale nie obwiniam siebie.
***

Rok temu zaleciłbym stworzenie jakiegoś programu działania, który zapewniłby mi drugą drogę do zmiany zachowań przynoszących efekty odwrotne do zamierzonych: Terapia rozwiązywania problemów. Poszukiwanie alternatywy może być długie, a nowa dyscyplina uciążliwa. Wtedy nie zaszedłem zbyt daleko, idąc tą drogą.

Od tego czasu odkryłem łatwiejszą drogę, o której mówiłem już wcześniej:  Kiedy już zdam sobie sprawę z mojego wzorca, po prostu przestaję.

Przestaję dociekać, by przypisać sobie winę. Wyrzucić z siebie pokorę. Wyzbyć się roszczeń.

Nie muszę niczego odkładać na swoje miejsce. Nie muszę nawet nic robić - więcej niż tylko przestać.  (To mówi mój dorosły; on mnie uczy).

Podoba mi się, jakie to proste. Gdybym miał siedem lat, a moja mama stałaby przede mną, powiedziałaby do mnie tak: "Steve, po prostu przestań".  A ja bym to zrozumiał. Gdzieś między siódmym rokiem życia a teraz straciłem to przesłanie.

Nie muszę mieć nowej recepty, żeby ją zastąpić. Zachowanie jest dysfunkcjonalne, nieproduktywne, z alternatywą lub bez niej. Po prostu musi zniknąć, a wewnętrzny spokój zostanie przywrócony.

Szukanie winnych jest jak wypowiadanie wojny drugiemu człowiekowi - wojny, którą, jak sądzę, zbyt często prowadzimy w związkach.

Przypisy

(1) Guillaume Pretty, "1942: The Year The Germans Lost The War | Hitler's Lost Battles," Timeline, pod adresem [youtube.com/watch?v=BuBIpe0f91w].

(2) Aby przetworzyć wazany, zobacz "Jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami: The Upset Clearing Process", 29 grudnia 2018 r., na stronie https://goldenageofgaia.com/2018/12/29/how-to-handle-unwanted-feelings-the-upset-clearing-process-2/.

Niedawno oglądałem, jak S.N. Goenka omawiał, jak być z negatywnymi emocjami. Sri Goenka miał istotny wpływ na mój sposób myślenia. Kolejnym był Werner Erhard i jego teoria "rekordów".December 29, 2018, at https://goldenageofgaia.com/2018/12/29/how-to-handle-unwanted-feelings-the-upset-clearing-process-2/.

Niedawno oglądałem, jak S.N. Goenka mówił o tym, jak radzić sobie z negatywnymi emocjami. Sri Goenka miał duży wpływ na mój sposób myślenia. Innym był Werner Erhard i jego teoria "rekordów".

Video Player
00:00
08:55

(https://www.youtube.com/watch?v=6ybP6PVa_pg)

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz