środa, 28 lipca 2021

Dyskryminacja, oderwanie i oddanie - część 1

 

 8 lipca 2021 r. - Steve Beckow


Im wyżej się wznosimy, tym jest lepiej

Od jakiegoś czasu odkładałem napisanie tego artykułu, ale teraz czuję, że nadszedł odpowiedni moment. Na zewnątrz panuje taki chaos, że muszę wyjaśnić sobie moje podstawowe wartości, przypomnieć sobie, jakim kursem chcę podążać.

Aby to zrobić, chciałbym opisać ścieżkę duchową wywodzącą się z hinduizmu. Sam podążam tą ścieżką i uważam ją za bardzo skuteczną.

Powiedziałem już, że podstawowym ruchem duchowym jest zwrócenie się od świata ku Bogu. To znaczy, odwracanie się od świata na zewnątrz do Boga wewnątrz.

Odwracamy się od rozproszeń życia do kontemplacji Boskości, aby osiągnąć cel życia - Samourzeczywistnienie. (1)

Ścieżka ta obejmuje ten sam obszar, co powyższe stwierdzenie, ale w dużo bardziej szczegółowy sposób. W najkrótszej formie brzmi ona następująco:

Rozróżniaj pomiędzy tym co Prawdziwe i nierzeczywiste; odłącz się od tego co nierzeczywiste; i poświęć się temu co Prawdziwe.

Prześledziłem wypowiedzi Sri Krishny, Sri Shankary i Paramahansy Ramakrishny głównie.  Oto wypowiedź Śri Śankary:

"Tylko ten może być uznany za wykwalifikowanego do poszukiwania Brahmana [Boga], kto posiada rozróżnienie, którego umysł jest odwrócony od wszelkich przyjemności [tj. oderwanie], kto posiada spokój i podobne cnoty, i kto odczuwa tęsknotę za wyzwoleniem [oddanie]". (2)

"Jeśli dyskryminacja i zniechęcenie są praktykowane z wyłączeniem wszystkiego innego, umysł stanie się czysty i będzie podążał w kierunku wyzwolenia. Dlatego mądry człowiek, który poszukuje wyzwolenia, musi rozwinąć w sobie obie te cechy." (3)

"Gorliwie szukajcie wyzwolenia [oddanie], a wasza żądza obiektów zmysłowych zostanie wykorzeniona [oderwanie].  Praktykuj dystans wobec wszystkich działań. Miej wiarę w Rzeczywistość [dyskryminacja]. Poświęć się praktyce duchowych dyscyplin, takich jak słuchanie słowa Brahman, rozumowanie i medytowanie nad nim.  W ten sposób umysł zostanie uwolniony od zła radżasu [zajętości; tzn. zajętego umysłu]." (4)

A oto Śri Ramakrishna:

"Sednem całej sprawy jest to, że trzeba rozwinąć namiętną tęsknotę za Bogiem [oddanie] oraz praktykować dyskryminację i wyrzeczenie [oderwanie]".  (5)

"Medytując o Bogu w samotności, umysł nabywa wiedzę [dyskryminację], dyspasję [oderwanie] i oddanie." (6)

Ta ścieżka ma złą reputację w zachodnim społeczeństwie, gdzie twórcza ekspresja jest dominującą modalnością: Niech to wszystko wisi. Fajnie, stary, fajnie.

Ale jeśli pomyślisz o tym przez chwilę, jak inaczej mamy zamiar urzeczywistnić Boga, niż odkładając inne rzeczy na bok, aby to zrobić? Cokolwiek, czemu poświęcamy naszą uwagę, jest tym, co rośnie, rozszerza się i manifestuje.

Krytycy tej ścieżki często mają podstawowe błędne przekonanie. Myślą, że jej zwolennicy unikają posiadania, doświadczeń itp.

Ta ścieżka nie wymaga od ciebie rezygnacji z posiadania czy doświadczeń. To jest przywiązanie do nich, które musi być odrzucone.

Jezus powiedział, że gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje. Myślę, że gdybyśmy byli szczerzy, to odkrylibyśmy, że bardzo niewiele z naszych serc jest naprawdę dla Boga. (Moje nie jest, przez większość dnia, tym bardziej szkoda).

Nasze serca są bardziej skupione na przetrwaniu, na dobrym wyglądzie, na złapaniu tego mężczyzny/kobiety, na posiadaniu wystarczającej ilości pieniędzy, itd.  Jesteśmy przywiązani do świata i tak długo, jak jesteśmy, nie mamy uwagi na Boga, którego chcemy urzeczywistnić, jeśli chcemy wypełnić cel życia.

A wcale nie musimy. Możemy błąkać się po świecie tak długo, jak nam się podoba. Ale niebo czeka na nas.

Od jutra przyjrzyjmy się w sposób zdroworozsądkowy tym trzem elementom - alternatywnemu "Życiu w 3D".

(Ciąg dalszy nastąpi jutro).

Przypisy

(1) Zobacz The Purpose of Life is Enlightenment na https://gaog.wpengine.com/wp-content/uploads/2011/08/Purpose-of-Life-is-Enlightenment.pdf i Back to the Basics: Eseje wprowadzające do międzykulturowej duchowości na https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2021/01/Back-to-the-Basics-R2-Cross-Cultural-Spirituality.pages.pdf.

(2) Shankara w Swami Prabhavananda i Christopher lsherwood, Shankara's Crest-Jewel of Discrimination. Hollywood: Vedanta Press, 1975; c1947, 35.

(3) Tamże, 60-1.

(4) Tamże, 62.

(5) Paramahansa Ramakrishna w Swami Nikhilananda, tłumaczenie, The Gospel of Sri Ramakrishna. Nowy Jork: Ramakrishna-Vivekananda Center, 1978; c1942, 183.

(6) Tamże, 82.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz