czwartek, 24 grudnia 2020

Myślenie, odczuwanie i działanie w skali globalnej - Część 2/2



24 grudnia 2020 r., Steve Beckow


Łuk jest przykładem zwyczaju, który może stać się czymś, co robimy globalnie.

(Zawarte w części 1, wczoraj.)

Jak badana jest kultura? Nie ma tu miejsca na więcej niż jedną perspektywę:  Antropolog Leslie White, w tym co było dla mnie przełomowym studium, (1) wyróżniła trzy sposoby badania zjawisk, kulturowe lub inne.

    Historyczno-biograficzno-etnograficzną, którą piszę na blogu; dyskretne wydarzenia w dyskretnym czasie, jak konkretny przypadek obserwacji UFO lub przetwarzania przeze mnie indywidualnej wazany czy zagadnienia podstawowego;
    Strukturalno-funkcjonalna, która jest jak zdjęcie w czasie; struktura i jej funkcje są usunięte i zamrożone w czasie jak nieruchoma fotografia; oraz
    Ewolucyjna, rozwojowa historia klasy wydarzeń poprzez czas nieokreślony - historia transportu w ogóle, pieniędzy, malarstwa, itp.

Czasami podaję przegląd, który jest migawką w czasie niekonkretnym, pogląd strukturalno-funkcjonalny. Mogę zatrzymać zegar, albo spojrzeć na wszystkie istotne przypadki, na przykład, kontaktu pozaziemskiego lub Wzniesienia.

Ale zazwyczaj piszę w sposób etnograficzny/biograficzny, często strumień świadomości. Po części dlatego, że jestem nowy w takich tematach jak Ujawnienie, Obfitość i Wzniesienie. To również dlatego, że same tematy są nowe, więc nie mamy szeroko rozpowszechnionej, szeroko znanej literatury na żaden z nich.

Na pierwszym miejscu są studia biograficzne, na drugim studia strukturalne, a na trzecim studia ewolucyjne.

Badania etnograficzne/biograficzne dostarczają danych; badania strukturalno-funkcjonalne analizują je; badania ewolucyjne lub rozwojowe śledzą duże trendy. Z wielu zdjęć strukturalno-funkcjonalnych powstaje film. (2)

Podążając za tą drabiną badań, badamy takie zjawisko jak kultura. (3)


***

Widzimy teraz, jak na zewnątrz panuje chaos i chaos. Wszystko wydaje się być w załamaniu, ale mówi się nam, że tylko przemijające ciemności pójdą; wieczna Światłość i Miłość przetrwają. Dla nas oznacza to wstąpienie po Czasie Rozstania, w którym jesteśmy albo w środku albo w pobliżu.

Przewiduję, że aby po tym czasie żyć razem, będziemy tłumaczyć trwałe cechy Światła i Miłości na wspólną i przyjemną kulturę globalną.

To jest sedno sprawy dla mnie.  Budujemy nie kulturę narodową, nie etniczną, ale planetarną.

Będziemy budować ją na podstawie kart, praw, norm, tradycji, trendów i innych porozumień ogólnospołecznych, rozpowszechnianych przez nieskorumpowane media. Naszym testem w tych wysiłkach nie może być nic innego jak: Czy to z miłości?

Miejmy nadzieję, że te sposoby bycia, które odniosą największy sukces w promowaniu harmonii, będą tymi, na których można się oprzeć na całym świecie; inne mogą nie mieć paliwa, by to zrobić.

Przykładem może być łuk, tradycyjny w Japonii, Indiach i innych miejscach. Covid-19 czyni ukłon bardziej atrakcyjnym niż uścisk dłoni teraz. Jest to przykład na to, jak to, czego uczymy się od Covida, może być wykorzystane do celów boskich, a nie skorumpowanych.

Gdyby przyjął się on globalnie, to zobaczyłby stworzenie jednego elementu w globalnej kulturze, czegoś, co wszyscy robimy i wiemy. Moglibyśmy uczynić to naszą pierwszą globalną konwencję, wychodzącą z Covid.

Nie mówię o zamienieniu wszystkich w identycznego robota. Mówię o dotarciu do pewnych pomocnych, wspólnych sposobów bycia, wystarczająco dużo, abyśmy wszyscy czuli się ze sobą swobodnie, jakieś gaiowskie sposoby robienia rzeczy, a nie wschodnie i zachodnie, itd.

W piątym wymiarze, nic z tego nie będzie konieczne. W piątym wymiarze nic z tego nie będzie konieczne. Ale w międzyczasie spalamy dzielnice miasta. Musimy teraz myśleć, czuć i działać globalnie, aby powstrzymać to globalne zejście do przemocy (wiedząc doskonale, że jest ono przeznaczone do zatrzymania).

Może jedną dekadę, dwie dekady temu, pamiętam, że Matka Boska umieszczała rasę ludzką w mikserze.  Duża liczba ludzi była w ruchu, a charaktery niektórych krajów zmieniały się. Wszystko to wydawało się być z założenia.

A teraz jesteśmy tutaj, tak przeplatani, że idea kultury globalnej, w połączeniu z zasięgiem mediów społecznościowych, nagle staje się wiarygodna - i możliwa.

Przypisy

(1) Leslie White, The Science of Culture. Farrar, Straus i Giroux, 1969; c1949.

(2) Mówię o funkcjonalizmie strukturalnym jako punkcie widzenia, a nie o szkole znanej jako funkcjonalizm strukturalny.

(3) Dane te są następnie wprowadzane do moich baz danych, formują się w artykuły, a artykuły są gromadzone w książkach. Tworzymy kulturę, badamy ją i rozpowszechniamy, co samo w sobie jest częścią kształtowania kultury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz