W odpowiedzi na pandemię Covid-19 rządy na całym świecie wdrożyły bezprecedensową i niesprawdzoną strategię mającą na celu spowolnienie rozprzestrzeniania się choroby. Potocznie znane jako lockdowns, te interwencje w zakresie zdrowia publicznego skutecznie wyłączyły większość normalnych funkcji społecznych poprzez zastosowanie nakazów pozostania w domu, zamknięcia szkół, zamknięcia firm, zakazów dużych zgromadzeń i ograniczeń w podróżowaniu. Ten aparat polityczny skutecznie zdegradował ogromną większość ludzi do formy samokwarantanny i całkowicie zmienił standardowe funkcjonowanie społeczne. Chociaż środki te były reklamowane w Stanach Zjednoczonych jako krótkoterminowe, niesławna już polityka "dwóch tygodni do spłaszczenia krzywej", polegająca na wyłączeniu funkcji społecznych w celu kontroli rozprzestrzeniania się Covid-19, przeciągnęła się na ponad rok.
Szkody wyrządzone społeczeństwu były z pewnością rozległe, z 3,5-procentowym rekordem rocznego spadku gospodarczego w 2020 roku i 32,9-procentowym spadkiem w drugim kwartale 2020 roku, co czyni go jednym z najostrzejszych spadków gospodarczych we współczesnej historii. Jednak poziom cierpienia i traumy spowodowanej przez te polityki nie może być odpowiednio wyrażony tylko przez dane ekonomiczne.
Polityka lockdown mogła spowodować znaczne szkody finansowe, ale szkody społeczne są równie, jeśli nie bardziej, niepokojące. We wszystkich krajach odnotowano wzrost liczby zgłoszeń dotyczących problemów ze zdrowiem psychicznym, takich jak depresja i lęk, które są związane z izolacją społeczną, znacznymi zakłóceniami życia i egzystencjalnym lękiem nad stanem świata. W przeciwieństwie do straconych dolarów, problemy ze zdrowiem psychicznym pozostawiają realne i trwałe szkody, które mogą prowadzić do komplikacji w późniejszym życiu, jeśli nie do samookaleczenia lub samobójstwa. W przypadku młodych ludzi drastyczny wzrost liczby samobójstw pochłonął więcej ofiar niż Covid-19. Dzieje się tak, ponieważ są oni znacznie mniej podatni na Covid niż starsze segmenty populacji, ale znacznie bardziej negatywnie dotknięci blokadami.
Kwarantanna w ogóle jest traumatycznym doświadczeniem dla większości ludzi. Badanie przeprowadzone przez Mental Health Foundation wykazało, że,
Z wielu powodów kwarantanna może być traumatycznym przeżyciem dla niektórych rodziców. W badaniu dotyczącym zespołu stresu pourazowego w przypadku katastrof związanych ze zdrowiem kryteria PTSD spełniło 25% rodziców odizolowanych lub poddanych kwarantannie. W tym samym badaniu stwierdzono powiązania między kryteriami PTSD u dorosłych a występowaniem objawów PTSD u ich dzieci. Wykazano, że czas trwania kwarantanny i związany z tym brak kontaktu społecznego i fizycznego z przyjaciółmi/rodziną i światem zewnętrznym wiąże się z nasileniem objawów PTSD. Podobnie wykazano, że izolacja społeczna i związana z nią samotność mają negatywny wpływ na stan zdrowia psychicznego osób dorosłych.
Chociaż blokady mają szkodliwy wpływ na całą populację, młodzi ludzie (głównie w odniesieniu do osób poniżej 30. roku życia) zostali szczególnie poszkodowani przez te polityki w stopniu znacznie wyższym niż ogół populacji. Jest to niepokojące z wielu powodów. Jednym z pierwszych jest to, że młodzi ludzie stanowią mniej niż połowę jednego procenta zgonów związanych z Covid-19 w Stanach Zjednoczonych. W artykule opublikowanym w New England Journal of Medicine zauważono, że w Szwecji, gdzie szkoły pozostały otwarte, od 31 grudnia 2019 r. do 18 lutego 2021 r. odnotowano zero zgłoszonych zgonów związanych z Covid-19 wśród dzieci w wieku 1-16 lat. Drugim, który zostanie wyjaśniony dogłębnie w tym artykule, jest to, że młodzi ludzie są biologicznie, kulturowo i rozwojowo bardziej podatni na skutki polityki lockdown i izolacji społecznej. Wreszcie, młodzi ludzie mają bardzo mało głosu politycznego, mimo że stanowią około jednej trzeciej populacji USA.
Rezultatem jest duży i krytyczny segment populacji, który nie tylko stoi w obliczu nieproporcjonalnie większych trudności psychicznych niż reszta populacji, zarówno krótko-, jak i długoterminowych, ale także nie ma narzędzi, aby wyrazić swoje obawy. Taki wynik powinien być nie tylko powodem do niepokoju, ponieważ młodzi ludzie są przyszłością społeczeństwa, ale dlatego, że takie szkody są bezpośrednim wynikiem bezprecedensowych polityk zamknięcia, a nie wirusa.
Dlaczego zamknięcia są tak szkodliwe dla młodych ludzi
Aby zrozumieć, dlaczego młodzi ludzie są szczególnie poszkodowani przez blokady, należy najpierw wiedzieć, co czyni ich tak podatnymi na zagrożenia. Ludzie nie stają się w pełni funkcjonalnymi i wyposażonymi dorosłymi od urodzenia. Przez wiele lat rozwijają się ważne funkcje biologiczne i uczą się ważnych umiejętności życiowych. Z socjoekonomicznego punktu widzenia, młodość to także czas, kiedy osiągane są ważne społeczne i zawodowe kamienie milowe - od zdobycia odpowiedniego doświadczenia zawodowego po nawiązanie ważnych przyjaźni. Wszystkie te biologiczne i społeczne czynniki sprawiają, że młodzi ludzie muszą mieć możliwość uczestniczenia w normalnych funkcjach społecznych, które są ważne nie tylko dla ich emocjonalnego dobrostanu, ale także dla ich zdolności do stania się stabilnymi członkami społeczeństw
Artykuł opublikowany przez BBC pisze o niebezpieczeństwach izolacji i masowej kwarantanny dla studentów, gdy zauważa,
Prof Ellen Townsend, ekspert w dzieci i młodzieży autodestrukcji i samobójstwa z Nottingham University, mówi sposób studenci są traktowani "jest ogromnie szkodliwe dla ich zdrowia psychicznego.
'To nie ma sensu, aby zamknąć młodych ludzi,' mówi. 'Musimy przejść obok tej jednej choroby - potrzebne jest bardziej zniuansowane podejście'.
Potrzeba młodszych osób z dzieci do nastolatków, aby być w stanie socjalizować i niezależnie żyć ich życia jest wired do ludzkiej neurobiologii. NPR zauważa,
Młode mózgi potrzebują więzi społecznych, aby czuć się bezpiecznie w kwestii swojej tożsamości i miejsca w świecie, mówi Gregory Lewis, który bada neurobiologię interakcji społecznych na Uniwersytecie Indiana.
Możliwość nawiązywania kontaktów społecznych nie tylko z najbliższą rodziną i przyjaciółmi, ale z szerszym społeczeństwem poprzez takie miejsca jak duże imprezy i nauka w szkole jest niezbędna dla rozwoju człowieka. Wynika to z biologicznej potrzeby oddzielenia się od rodziny w celu stworzenia niezależnego poczucia tożsamości poprzez przyjaźnie i doświadczenia, które rozpoczynają się we wczesnym dzieciństwie i doskonalą się aż do późnego wieku dojrzewania. Według artykułu w Philadelphia Inquirer
Valerie Braunstein, psycholog w prywatnej praktyce w Center City, który pracuje z nastolatkami, powiedział, że wymagania dotyczące społecznego dystansu wpływają na nastolatków inaczej niż na dorosłych, ponieważ jest to rozwojowo właściwe dla nich, aby nadać priorytet przyjaźni. Powiedziała, że społeczne dystansowanie się od przyjaciół bierze znacznie bardziej negatywne emocjonalne żniwo na nastolatkach niż na dorosłych.
'Ich zadaniem rozwojowym jest tworzenie relacji społecznych i praca nad własnym poczuciem tożsamości i autonomii, więc kiedy istnieją bariery na drodze do tego zdrowego celu rozwojowego, może to powodować negatywne konsekwencje emocjonalne, takie jak lęk, depresja, stres lub gniew' - powiedziała Braunstein. Myślę, że ważne jest, aby każdy miał empatię w tym względzie".
Te priorytety rozwojowe sprawiają, że młode osoby są szczególnie narażone na politykę masowej kwarantanny, ponieważ nie tylko usuwa ona ważne czynniki niezbędne do osiągnięcia dojrzałości, ale także uniemożliwia osiągnięcie potrzeb biologicznych. Badanie przeprowadzone przez Fundację Zdrowia Psychicznego zauważa,
Pojawiające się dowody sugerują, że wśród ogółu populacji Wielkiej Brytanii odsetek osób dorosłych doświadczających samotności jest najwyższy wśród młodych dorosłych w wieku 18-24 lat, a inne badanie wykazało, że 50% osób w wieku 16-24 lat doświadczyło "samotności w zamknięciu". Może to być, jak sugeruje literatura, konsekwencją utraty wsparcia grupy rówieśniczej podczas tego (sic) ważnego etapu rozwoju, w którym interakcje rówieśnicze są ważne dla rozwoju mózgu, konstrukcji samoakceptacji, a ostatecznie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia.
Te zwiększone poczucie samotności można przypisać faktowi, że ludzie w tych grupach wiekowych są nie tylko w niezręcznym okresie społecznym, ale ze względu na ich biologiczne potrzeby rozwoju. W artykule w New Europe zauważono
Dzieci, nastolatki i młodzi dorośli mają większą potrzebę struktury i socjalizacji w cztery oczy niż osoby starsze. Dzieci uczą się ważnych umiejętności społecznych poprzez fizyczną interakcję ze sobą, takich jak dzielenie się, współpraca, szacunek, lojalność i empatia. Psycholog dziecięcy, dr Tali Shenfield, uważa, że większość dzieci jest w stanie otrząsnąć się z krótkich okresów izolacji, jednak wielokrotne zamykanie ich w domu może spowodować, że nie będą w stanie osiągnąć kluczowych etapów rozwoju. Obawia się również, że może to doprowadzić do trwałego obniżenia kompetencji społecznych...
Potęgując te trudności, nastolatki w dużym stopniu polegają na swoich rówieśnikach, którzy zapewniają im poczucie bezpieczeństwa. Po 10 roku życia dzieci rzadziej korzystają z poczucia bezpieczeństwa, jakie daje przebywanie w domu z rodzicami, co czyni je bardziej podatnymi na lęki związane z pandemią. Wirtualna socjalizacja nie jest w stanie w pełni zrekompensować tego deficytu: media społecznościowe są już udowodnionym czynnikiem przyczyniającym się do lęku, depresji, samotności i problemów z samooceną wśród nastolatków i nastolatek. Spędzanie większej ilości czasu w sieci może potencjalnie pogorszyć poczucie izolacji u nastolatków, zamiast je poprawić.
We wczesnych etapach życia biologia człowieka jest zaprogramowana nie tylko do nawiązywania przyjaźni i uczestniczenia w życiu społecznym, ale także do podejmowania ryzykownych decyzji, które nie tylko spełniają ważne role rozwojowe, ale także skłaniają do poszukiwania sensacji.
Biologiczne wymagania rozwijającej się chemii mózgu
Badanie opublikowane przez Kargera zauważa,
Regiony ludzkiego mózgu rozwijają się w różnym tempie w ciągu pierwszych dwóch dekad życia, przy czym niektóre dojrzewają wcześniej niż inne. Postawiono hipotezę, że niedopasowanie w czasie dojrzewania pomiędzy regionami podkorowymi (zaangażowanymi w afekt i przetwarzanie nagrody) a regionami przedczołowymi (zaangażowanymi w kontrolę poznawczą) leży u podstaw wzrostu zachowań związanych z podejmowaniem ryzyka i poszukiwaniem wrażeń, obserwowanych w okresie dojrzewania.
Mimo że nastolatki wydają się mieć pełny dostęp do wielu poznawczych podstaw procesu podejmowania decyzji, niektóre jego aspekty, takie jak wybór międzyokresowy, ocena prospektywna oraz integracja pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych, nie są jeszcze dostrojone do poziomu typowego dla osób dorosłych. Jeszcze inne procesy, które wpływają na podejmowanie decyzji, są wyjątkowo nasilone w okresie dojrzewania: uczenie się na podstawie bezpośredniego doświadczenia, reaktywność na nagrody, tolerancja na niejednoznaczność oraz zależna od kontekstu orientacja na ryzyko w sytuacjach ekscytujących lub związanych z rówieśnikami.
Dostęp do możliwości społecznych, niezależnie od tego, czy jest to osobista nauka w szkole, duże imprezy, czas spędzany z przyjaciółmi i inne aspekty normalnego życia społecznego, są szczególnie ważne dla młodych ludzi ze względu na ich stopniowo dojrzewający i rozwijający się chemizm mózgu, który wymaga takich doświadczeń.
Brak znaczących wydarzeń życiowych
Jeden rok dla młodej osoby jest o wiele bardziej znaczący niż rok dla osoby starszej. Dzieje się tak nie tylko z powodu ciągłego dojrzewania fizycznego, ale także z powodu sposobu, w jaki wydarzenia życiowe są zorganizowane w wychowaniu człowieka. Te ważne wydarzenia mogą sięgać od nawiązywania znaczących kontaktów na pierwszym roku studiów, poprzez pamiętne wydarzenia, takie jak sport i szkolne potańcówki, aż po tworzenie fundamentów w początkowej pracy. Wszystko to zostało zniweczone przez blokady, które jeszcze bardziej zaostrzają podatność młodych ludzi na trwałe szkody psychologiczne i rozwojowe. Spowolnienie gospodarcze spowodowane blokadami szczególnie mocno uderzyło w młodych pracowników. CNBC pisze,
Więcej niż jedna na sześć młodych osób w wieku 18-29 lat przestała pracować od początku pandemii koronawirusa - podała Międzynarodowa Organizacja Pracy ONZ w swoim czwartym raporcie na temat wpływu Covid-19 na światową siłę roboczą.
Podczas gdy jest to tylko niewielki wzrost w stosunku do prawie 14% młodych ludzi bez pracy w 2019 r., MOP zwróciła uwagę, że stopa bezrobocia wśród młodzieży była już wyższa niż jakakolwiek inna grupa...
MOP stwierdziła, że ponad czterech na dziesięciu młodych ludzi w wieku 15-24 lat zatrudnionych na całym świecie pracowało w sektorach dotkniętych ciężką sytuacją, gdy rozpoczął się kryzys, a prawie 77% tej kohorty pracowało w nieformalnych miejscach pracy, w porównaniu z 60% dorosłych pracowników w wieku 25 lat i starszych.
Oprócz słabości ekonomicznej, młodzi ludzie znajdują się również na delikatnym społecznym etapie życia, w którym ważne wydarzenia zostały przerwane przez blokady. Valerie Braunstein zauważa dla Philadelphia Inquirer, że,
Istnieje również zwiększone poczucie straty i żalu wśród nastolatków z powodu ich oczekiwań co do tego, jak wszystko się potoczy - pomyślcie o studniówce, ukończeniu szkoły, letniej pracy i podróżach - przed pandemią, podkreśliła Braunstein.
Możemy zastosować tę logikę również do studentów college'u, którzy znajdują się w niezwykle silnym okresie przejściowym w swoim życiu, obejmującym życie niezależnie od rodziny, zaspokajanie potrzeb związanych z poszukiwaniem wrażeń i odnajdywanie swojego miejsca w świecie. Blokady odebrały studentom college'u ważne doświadczenia życiowe, takie jak ukończenie studiów, możliwości nawiązania kontaktów, konferencje, imprezy i przyjaciele. Niezależnie od tego, jak ważne lub trywialne mogą być te rzeczy, wszystkie one odgrywają integralną rolę w rozwoju społecznym, jak również w ogólnym dobrostanie psychicznym. W rezultacie, młodzi ludzie są dwukrotnie dotknięci blokadami, raz z powodu ich biologicznych potrzeb, a drugi z ich wyjątkowej pozycji w życiu, które jest pełne znaczących wydarzeń.
Oczywiste jest, że dla tych w niekorzystnej sytuacji, takich jak istniejące problemy ze zdrowiem psychicznym, gospodarstw domowych o niskich dochodach i rodzin kruchych, czynniki te są tylko zaostrzone. Artykuł w BBC zauważa,
Podstawowe dzieci w wieku szkolnym widział rosnące problemy emocjonalne i behawioralne związane z rodzicami zestresowany próbuje pogodzić pracy i domu-szkoły, a 83% młodych ludzi z potrzebami zdrowia psychicznego powiedział zamknięcie było uczynienie ich czuć gorzej. Blokada naraziła również dzieci na inne zagrożenia, takie jak przemoc domowa, ciasne mieszkania i napięte relacje rodzinne, przy czym najbardziej ucierpiały na tym rodziny najuboższe.
Najważniejsze wnioski
Niniejszy artykuł jest pierwszą częścią dwuczęściowej serii. Przedstawiono w nim powody, dla których młodzi ludzie są szczególnie narażeni na politykę blokady, która nie tylko nie zdołała powstrzymać wirusa, ale wręcz zniszczyła społeczeństwo. Część druga będzie opisywać szkody wyrządzone przez taką politykę w grupach wiekowych poniżej 30 roku życia.
Normy i praktyki społeczne istnieją z jakiegoś powodu, a część z nich wynika z cech biologicznych. Kiedy polityka rządowa ignoruje te naukowe prawdy o ludzkiej naturze na rzecz światopoglądu, który wierzy, że życie ludzi to po prostu przełączniki, które można włączać i wyłączać, to jest to przepis na katastrofę. Niezdolność decydentów do uznania i uchwycenia podstawowych biologicznych potrzeb młodych jednostek doprowadziła do niczego innego, jak tylko do katastrofy dla wszystkich segmentów populacji. Blokady nie zdołały odpowiednio ochronić osób starszych przed Covid-19 i wyzwoliły nowy kryzys zdrowia publicznego na młodych, który może zająć lata, aby w pełni zrozumieć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz