niedziela, 11 października 2020

Paradygmatyczny przełom jako rodzaj realizacji duchowej



11 października 2020 r., Steve Beckow


Pobierz kopię Przełomu Paradygmatycznego (Paradigmatic Breakthrough):
 Eseje z Nowej Filozofii Wiekowej https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2020/10/Paradigmatic-Breakthrough-6.pages.pdf

W tym artykule przyjrzę się paradygmatycznemu przełomowi pod wieloma kątami.

Przełom paradygmatyczny jest nieciągłym ruchem z jednego kontekstu analizującego zrozumienia lub punktu widzenia, który przyszedł do nas, aby uszczypnąć i ograniczyć się do innego, bardziej akceptowalnego.

Jeśli wynikająca z tego zmiana w zrozumieniu, postawach, pragnieniach i ograniczeniach jest trwała, mówimy, że nastąpiła zmiana paradygmatu. Jeśli nie, mówimy, że mieliśmy ciekawy pomysł.

Przykładem był mój entuzjazm, jako historyka, dla pojęcia "wspólnej wspólnoty". Z jakiegokolwiek powodu, nigdy nie spowodowało to paradygmatycznego przełomu, podczas gdy "świat, który działa dla wszystkich" Wernera Erharda na pewno to zrobił.

To ostatnie doprowadziło do trwałej zmiany paradygmatu dla mnie. 13 marca 2015 roku zdałem sobie sprawę, że wyrażenie to jest prostym opisem życia zanurzonego w miłości do wyższych sfer.  Tam świat działa dla wszystkich.


***

Nagromadzenie dysonansu poznawczego jest tym, co powoduje paradygmatyczne przełomy. Nie ma dysonansu, nie ma potrzeby dokonywania przełomów. Jesteśmy zadowoleni z naszego paradygmatu.

Dopiero gdy zaczyna się on szczypać i ograniczać, chadzamy i w końcu znajdujemy nowy, większy, kontekstowy dom.

Piękny opis wersji tego procesu pochodzi z dziennika pozagrobowego Williama Jamesa, który czytam w "New Maps of Heaven". (1)

Opuszcza znacznie więcej niż tylko paradygmat. Wznosi się z samolotu astralnego (czwarty wymiar) do samolotu mentalnego (piąty wymiar). Ale jego opis tego procesu jest podobny:

"Czuję siebie wyrastającego z siebie w pewien sposób. Moje przyjęte cechy stają się zbyt małe i ciasne, aby powstrzymać mój nowy wzrost i rozwój, a ja z pewnością przejdę do większych kwater psychologicznych.

"To nie tylko ciało fizyczne, które przeżywamy, ale dom psychologiczny, który wybraliśmy. Najpierw po śmierci dodajemy nowe pokoje i apartamenty, aby pomieścić nasze większe doświadczenie, ale wkrótce staje się oczywiste, że cała struktura miała swój dzień. Musimy się z niego całkowicie wyprowadzić." (2)

Doskonale. Dokonaj odpowiednich zmian i masz opis procesu stojącego za przełomem paradygmatycznym.

Może się on dokonać w sposób wybuchowy lub cichy. Albo popycha się do przebicia się przez przeszkodę, albo puszcza się na wolność. W tym drugim przypadku możemy nawet nie zauważyć przełomu, ale prawdopodobnie zauważymy wynikającą z niego zmianę paradygmatu.


***

Paradygmatyczny przełom jest przykładem duchowej realizacji. Ale nie wszystkie duchowe realizacje są lub prowadzą do paradygmatycznych przełomów.

Zmiany paradygmatyczne są wydarzeniami w wiedzy. Realizacje duchowe mogą być zdarzeniami w wiedzy, ale zazwyczaj dotyczą one również każdej innej części naszego bytu.

Czy mamy kilka przykładów punktów, które właśnie przedstawiłem?

Tak. Przykładem paradygmatu, który okazał się dla mnie "zbyt mały i ciasny", był mój doktorat z socjologii w UBC. Skończyłam egzaminy i miałam wybrać temat pracy doktorskiej. Jednak w tym momencie wizja z 1987 roku zdarzyła się i całkowicie zmieniła kierunek mojego życia. (3)

Ale Uniwersytet w BC w owym czasie został uchwycony przez paradygmat empirycznego materializmu. Tylko to, co można było zobaczyć, usłyszeć, dotknąć lub skosztować, było prawdziwe.

Oświecenie przynajmniej nie było prawdziwe samo w sobie i wprowadziło nas w dyskusję o innych wydarzeniach, które nie były uważane za prawdziwe (wniebowstąpienie Jezusa, oświecenie Buddy, anielska interwencja, itp.)

Dwa wydziały (socjologia i religioznawstwo) odmówiły mi.

Ale to, co zobaczyłem w tej wizji, było ważniejsze niż wszystko, co uniwersytet mógł mi zaoferować, wtedy lub na całe życie, i tak odszedłem.

"Wkrótce staje się oczywiste, że cała ta struktura miała swój dzień. Musimy się z niej całkowicie wycofać."

Dokładnie.

Przykładem cichego, paradygmatycznego przełomu byłoby uświadomienie sobie ceny, jaką płacę za posiadanie wrogiej natury.

Zmieniłem swój głos w dniu 30 września 2020 roku z wrogiego na harmonijny. (4) Przyjęło ono formę stanowiska, a nie realizacji; nie było hałaśliwe ani wypełnione światłami. Ale i tak doprowadziło to do przełomu i zmiany paradygmatu bez względu na wszystko.

Czy mamy przykład błogiej realizacji, która nie doprowadziła do paradygmatycznego przełomu?

Tak. 28 września 2015 roku zdałem sobie sprawę z błogości (tak więc, to była realizacja) i doświadczenie to pozostało na kilka miesięcy. (5) Nie doprowadziło to do paradygmatycznego przełomu. To spowodowało, że bardziej chciałem siedzieć cicho w przestrzeni i cieszyć się nią.

Oto przykład błogiego doświadczenia, które doprowadziło do paradygmatycznego przełomu.

Błogość umożliwiła mi zrozumienie wizji z 1987 roku. Podniosła moje wydziały do miejsca, w którym łatwo zrozumiałem, co widzę.

Doprowadziło to do wielu paradygmatycznych przełomów na przestrzeni lat.
Bez błogości, wątpię, żebym miał wystarczająco mocne spostrzeżenia, by spowodować paradygmatyczny przełom. Błogość wizji była wyjątkowa, była zdecydowanie wystarczająco silna.

Czy mamy przykład realizacji, która nie jest poprzedzona dysonansem poznawczym?

Tak, zdałem sobie sprawę (a więc, ponownie, z realizacji) z natury miłości podczas wybuchowego otwarcia serca 13 marca 2015 roku. (6) Wcześniej nie było żadnego dysonansu poznawczego. Nie było nic, co robiłem od razu, co mogłoby być zinterpretowane jako powodowanie otwarcia lub doprowadzenie do niego.

W lekturze, którą miałem z nim tego samego dnia, Michael ujawnił, że zdecydował o czasie, sile, itp. otwarcia serca i omówił związane z tym czynniki.  (7) Tak więc dysonans nie spowodował tego, lecz niebiański.

Niemniej jednak, w sercu każdego paradygmatycznego przełomu znajduje się realizacja.
Chciałbym spojrzeć na duchowe realizacje jako na klasę zjawisk w osobnym artykule.

Pobierzcie kopię Paradygmatycznego Przełomu:
 Eseje z Nowej Filozofii Wiekowej tutaj.
Download a copy of Paradigmatic Breakthrough:
 Essays in New-Age Philosophy here

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz