sobota, 18 lipca 2020

Hawajski plan odbudowy po epidemii AIDS stawia kobiety na pierwszym miejscu.



18 lipca 2020 r., Kathleen Mary Willis


Druga od lewej, Khara Jabola-Carolus, dyrektor wykonawcza Komisji ds. Statusu Kobiet, w Zakładach Karnych dla Kobiet w Kailua na Hawajach, przed pandemią. Komisja ds. Statusu Kobiet jest zobowiązana do zniesienia feminizmu (1 ) i dąży do położenia kresu praktyce więzienia najbardziej bezbronnych kobiet na Hawajach.
Zdjęcie z Khara Jabola-Carolus

By Megan Wildhood & Ruth Terry, Yes Magazine, July 15, 2020

https://www.yesmagazine.org/economy/2020/07/15/hawaii-covid-recovery/

Może być za wcześnie na ponowne otwarcie, ale nie jest jeszcze za wcześnie na planowanie odbudowy. Nowa pandemia koronaawirusa nadal rośnie w wielu stanach USA, zwłaszcza w tych, które wcześnie zniosły ograniczenia dotyczące zamykania obiektów, ale od 6 lipca na Hawajach były tylko 72 przypadki na 100.000 osób, najniższy w kraju.

Zamiast spocząć na tych laurach, Hawaje opracowały również najbardziej kompleksowy plan odbudowy po pandemii, który obejmuje feminizm jako podstawową zasadę.

Opublikowany w kwietniu 2020 r. "Building Bridges, Not Walking on Backs" (Budowanie mostów, nie chodzenie na grzbiecie) jest istotnym planem, który opowiada się za poprawą życia kobiet, aby pobudzić postpandemiczną odbudowę gospodarczą.

Plan ten ma charakter przekrojowy i kompleksowy, zawiera zalecenia dotyczące wszystkich kwestii, począwszy od skorygowania różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, a skończywszy na wykorzystaniu pożyczek federalnych w celu wsparcia kluczowych usług socjalnych, takich jak schroniska dla osób maltretowanych w domu i opieka zdrowotna w zakresie rozrodczości.

"Uważam, że jest to naprawdę ważne i dość ekscytujące" - mówi Noelani Goodyear-Ka'ōpua, profesor rdzennej polityki hawajskiej i rdzennego feminizmu na Uniwersytecie Hawajskim w Mānoa. Nie znam żadnych innych feministycznych planów powrotu do zdrowia, które zostały nigdzie przedstawione". Nie tylko na Hawajach, ale w innych częściach świata."

W Ameryce, wiele stanów przedkłada ponowne otwarcie i wolność osobistą nad zdrowie publiczne i bezpieczeństwo, a teraz odwraca te decyzje. Niewiele z nich pracuje nad ustanowieniem nowej, bardziej sprawiedliwej normy po pandemii dla wrażliwych społeczności.

Hawaj'i robi to właśnie

Hawaj'i robi to. Po pierwsze, stan przyjął stosunkowo konserwatywne podejście do ponownego otwarcia, według "Los Angeles Times".

Jednocześnie spuścizna Hawajów w postaci partnerstw w sektorze publicznym, prywatnym i obywatelskim pomaga utrzymać obawy rdzennych Hawajczyków i kobiet na froncie i w centrum planowania post-koronawirusowego.

"Jest to przejaw ruchu kobiet na stronie Hawaiʻi", powiedziała Khara Jabola-Carolus, dyrektor wykonawcza Państwowej Komisji ds. Statusu Kobiet o planie. "Jestem antyimperialistyczną feministką. Jestem transnarodową feministką, i jestem też biurokratką. Mogę zająć tę przestrzeń, ponieważ zbudowałam wokół siebie siostrę i ta siostra istniała przede mną, zbudowana przez inne kobiety."

Komisja została zorganizowana w 1964 roku i, budując normę agencji publicznych mających antagonistyczne relacje z działaczami, rutynowo współpracowała z oddolnymi organizacjami, takimi jak lokalna kapituła AF3IRM, grupa, która była zaangażowana w kształtowanie planu naprawczego. Dwie grupy aktywistów, Micronesian Women's Taskforce i Healthy Mathers Healthy Babies, również przyczyniły się do realizacji projektu wśród innych ekspertów.



Organizatorzy wspólnotowi z AF3IRM Hawai'i na forum na temat płci i Zielonego Nowego Ładu z Komisją Statusu Kobiet. Zdjęcie z Khara Jabola-Carolus.

"Zrestartowali ruch kobiet na Hawajach", mówi Jabola-Carolus. "To naprawdę wyjątkowe, bo to rdzenne i imigrantki w jednej organizacji pracujące razem ponad politycznymi napięciami i pracujące na skrzyżowaniach. Nie widuje się tego często."

Celowo zaprosiła do współpracy osoby spoza środowiska zawodowego, szczególnie te, których status zawodowy lub wykształcenie tradycyjnie powstrzymuje je od angażowania się w tworzenie i wdrażanie polityki.

Zjednoczona w ramach monikru "Hawai'i Feministyczny Zespół Reagowania COVID-19" i funkcjonalnie będąca częścią komisji stanowej, grupa rozrosła się do około 40 członków i nadal prowadzi rekrutację.

Zespół redagował dokument wspólnie

Zespół redagował dokument wspólnie, aby "zobaczyć demokrację w czasie rzeczywistym i sprawić, że ludzie będą się w niej dobrze bawić" - mówi Jabola-Carolus.

Dokument odzwierciedla tę mnogość głosów. Sugeruje na przykład, że należy skłaniać się ku "życiu na własne potrzeby i utrwalaniu praktyk opartych na lądzie i morzu, tradycyjnych dla hawajskiego systemu ekologicznego i żywnościowego", aby katalizować wzrost gospodarczy, w przeciwieństwie do turystyki, która zgodnie z planem oferuje tylko nisko płatne miejsca pracy, jest związana z łamaniem praw i przyczynia się do degradacji środowiska.

Plan naprawczy zawiera również postanowienia dotyczące komercyjnych pracowników świadczących usługi seksualne, członków społeczności LGBTQ oraz opiekunów, grup, których i tak już niepewna sytuacja społeczna i finansowa została zaostrzona przez wirusa.
"Wiele kobiet... postrzega się teraz jako uciskana klasa, co nie miało miejsca wcześniej", mówi Jabola-Carolus. "Kobiecość to kasta. Bycie femme lub nonbinary i posiadanie tych wszystkich dodatkowych obowiązków jest osobiście i strukturalnie opresyjne."

Podobnie jak w wielu skolonizowanych narodach, reperkusje kolonializmu na Hawajach, który zakończył się zamachem stanu w 1893 roku, popartym przez interesy biznesowe USA i Europy, który obalił królową Lili'uokalani, rozciągają się do chwili obecnej.

"Jest dużo napięcia", mówi Jabola-Carolus. "Hawaje to państwo kolonialne... to tylko ciągła walka o to, by nasze społeczności nie zostały wymazane."

Zaangażowanie kolonialne doprowadziło do tego, że gospodarka stała się nadmiernie uzależniona od pewnych źródeł dochodów, najpierw eksportu drewna sandałowego i cukru, potem w okresie powojennym, turystyki i wojska amerykańskiego.

Przed pandemią COVID, turystyka stanowiła prawie jedną czwartą produktu krajowego brutto państwa, podczas gdy "gospodarka obronna" wydawała 7,2 mld dolarów rocznie, co stanowiło około 8% PKB. Obydwie branże są problematyczne same w sobie, tak samo jak dwa strumienie dochodów, twierdzą autorzy planu naprawczego.

"Jego moment naprawdę wymusza rozmowę o tym, jak zdywersyfikować hawajską gospodarkę z dala od turystyki i wojska, które dominują, do tego stopnia, że w pewnym sensie duszą inne aspekty gospodarki" - mówi Goodyear-Ka'ōpua. "Inne gałęzie przemysłu mają niezwykle patriarchalne, wyzyskujące i brutalne aspekty..."

Rdzenni mieszkańcy Hawajów mają najwyższy poziom ubóstwa spośród wszystkich pięciu największych grup etnicznych Hawajów. Szacuje się, że na Hawajach bezdomnych jest 15 000 osób, co stanowi najwyższy wskaźnik na mieszkańca w kraju.

"W miejscach takich jak Hawaje, [wirus] pogłębia to, co już było głęboką nierównością", mówi Kealoha Fox, rdzenny hawajski psycholog kliniczny i członek zespołu ds. odzyskiwania zdrowia. "Hawaiʻi ma ten stereotyp... że jesteśmy najlepszym stanem na emeryturze [do], jesteśmy najzdrowszym stanem w kraju, mamy najlepsze ośrodki, a ty możesz tu przyjechać i być szczęśliwy". To jak Disneyland dla dorosłych. Ale to nie jest prawdziwe dla każdego, kto tu mieszka..."

Przemyślenie kapitału własnego na Hawajach


Przemyślenie sprawiedliwości na Hawajach jest również aktualne w kontekście światowych protestów George'a Floyda i późniejszych żądań dotyczących reformy policji. Na Hawajach czarnoskórzy stanowią zaledwie 2% populacji, a rdzenni mieszkańcy Hawajów i Pacyfiku cierpią nieproporcjonalnie dużo z powodu nadmiernego uprowadzania i więzienia.

"To także naprawdę wspaniały moment, aby myśleć w kategoriach, że [zespół ds. odbudowy jest] na pograniczu ich przyszłości, ich feministycznej analizy wraz z nasileniem się obecnego powstania Czarnych Życia ma znaczenie i myślenia o policji i systemie sądownictwa karnego" - mówi Goodyear-Ka'ōpua. "Na Hawajach jest to sytuacja, w której rdzenni mieszkańcy Hawajów są bardzo mocno dotknięci przez system sądownictwa karnego".

Ale fakt, że plan ma kształtować tego rodzaju politykę państwa, oznacza, że musi mieć pewne ograniczenia, mówi Goodyear-Ka'ōpua.

Kwestie praw do ziemi, samostanowienia i suwerenności, które wiążą się z szerszą dyskusją na temat tego, jak Hawaiʻi może być bardziej niezależna od reszty Stanów Zjednoczonych, wykraczają poza zakres programu naprawczego, mówi Ka'ōpua. Mimo to przyznaje, że zarówno plan, jak i aktywizm wokół niepodległości Hawajów są "dążeniem do przywrócenia ekonomicznej niezależności".

Sądząc po planie, że niepodległość może przybrać wiele form, jednym z pomysłów jest przeznaczenie 20% federalnych pieniędzy na pobudzenie społeczności rdzennych Hawajów, co przyniesie korzyści rdzennym kobietom, grupie szczególnie wrażliwej. Innym jest zwiększenie dostępu kobiet do możliwości zatrudnienia poza turystyką i komercyjną pracą seksualną.

Przede wszystkim "feministyczne przywództwo kobiet" musi być na pierwszym miejscu

Przede wszystkim, "feministyczne przywództwo kobiet" musi być na czele planowania i realizacji odbudowy.

Pomimo specyfiki planu, nigdy nie miał on być wdrożony do litery jego obecnego 23-stronnicowego wcielenia.

Przy całej zręczności Konstytucji Stanów Zjednoczonych, plan naprawczy uznaje, że Hawaiʻi nie jest monolitem. Jest to bardzo zróżnicowany naród składający się z siedmiu zamieszkałych wysp, na których większość populacji stanowią mieszkańcy rdzennych Hawajów, Azji i mieszane pochodzenie rasowe.

Feministyczny plan odbudowy jest coraz ważniejszy, ponieważ liczba przypadków COVID-19 rośnie w większości stanów USA. Plan ten zaczął już wpływać na programy i ustawodawstwo na szczeblu państwowym i powiatowym na stronie Hawaiʻi.

Senat stanowy rozważa wyznaczenie 15 milionów dolarów na ulgę w opiece nad dziećmi, co pozwoliłoby firmom zajmującym się opieką nad dziećmi otworzyć i opiekunowie wrócić do pracy, głównym założeniem feministycznego planu. Zespół ds. odbudowy nadal zbiera i składa zeznania na poparcie przyjęcia i przyjęcia uchwały w hrabstwie Maui, która ma przynieść korzyści życiu kobiet i dziewcząt na wyspach Maui, Molokaʻi, Lānaʻi i Kahoʻolawe.
Jabola-Carolus mówi również, że państwowy Departament Pracy i Stosunków Przemysłowych oraz Państwowa Komisja ds. Statusu Kobiet rozpoczynają program miejsc pracy mający na celu poprawę dostępu bezrobotnych kobiet do ekologicznych miejsc pracy i przemysłu handlowego.

Zainspirowani tymi zwycięstwami, Państwowa Komisja i lokalni działacze kontynuują rozmowę o tym, jak najlepiej zinterpretować i zaadaptować plan naprawczy w różnych miejscowościach, aby uzyskać maksymalny efekt.

"Wciąż spotykamy się co tydzień i nadal co tydzień robimy imprezy, aby o tym rozmawiać" - mówi Jabola-Carolus. "[T]tu jest dużo miejsca na zmiany, nie tylko na politykę, ale także na to, jakie programy i działania są potrzebne i robimy to. Więc, to wciąż jest bardzo żywe..."

Przypisy

(1) "Feminizm abolicyjny zachęca nas do zastanowienia się nad światem, którego chcemy i nad tym, jak go zorganizować, aby go budować. Poszukując świata poza więzieniami, feminizm abolicjonistyczny koncentruje naszą uwagę na rozwijaniu silniejszych społeczności i wprowadzaniu sprawiedliwości płciowej, rasowej i ekonomicznej. Zachęca nas to do rozważenia naszego podejścia do problemów z perspektywy sprawiedliwości społecznej, a nie karnej; systemowo, a nie indywidualnie. Na przykład, w przypadku przemocy uwarunkowanej płcią, bardziej konwencjonalne podejście koncentruje energię i uwagę na poszukiwaniu rozwiązań w ramach systemu sądownictwa karnego lub państwa zwłok. Musimy jednak wziąć pod uwagę szersze szkody, jakie podejście to wyrządza szczególnie społecznościom zmarginalizowanym, które już są nadmiernie karane. Feminizm abolicjonistyczny prosi nas o rozważenie przemocy i szkód wyrządzonych przez państwo, a także w wymiarze interpersonalnym, oraz o poszukiwanie alternatywnych strategii przeciwdziałania tym szkodom". (Maureen Mansfield, "Czym jest feminizm abolicjonistyczny i jakie to ma znaczenie?" na https://www.ippr.org/juncture-item/what-is-abolitionist-feminism-and-why-does-it-matter.)
Podziel się .
https://goldenageofgaia.com/2020/07/18/hawaiis-post-covid-recovery-plan-puts-women-first/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz