poniedziałek, 12 września 2022

Prawda o czakrach

 
 

Czy współczesny system czakr ma rzeczywiście starożytne korzenie?

W ciągu ostatnich stu lat koncepcja czakr, czyli subtelnych centrów energetycznych w ciele, zawładnęła zachodnią wyobraźnią bardziej niż jakiekolwiek inne nauczanie z tradycji jogi. Jednak, podobnie jak w przypadku większości innych koncepcji wywodzących się z sanskrytu, Zachód (z wyjątkiem garstki uczonych) prawie zupełnie nie zrozumiał, co czakry oznaczały w swoim oryginalnym kontekście i jak powinno się z nimi praktykować. Ten post stara się w pewnym stopniu naprawić tę sytuację.

Oto sześć najważniejszych rzeczy, których nigdy nie wiedziałeś o czakrach:
1. W oryginalnej tradycji nie ma tylko jednego systemu czakr, jest ich wiele.

Tak wiele!!! Teoria ciała subtelnego i jego centrów energetycznych zwanych czakrami (lub padmas, ādhāras, lakṣyas, itd.) pochodzi z tradycji Tantrik Jogi, która rozkwitła w latach 600-1300 CE i jest żywa do dziś. W dojrzałej Tantrik Jodze (po około 900 roku), każda z wielu gałęzi tradycji artykułowała inny system czakr, a niektóre gałęzie artykułowały więcej niż jeden. Nauczane są systemy pięcioczłonowe, sześcioczłonowe, siedem, dziewięć, dziesięć, piętnaście, dwadzieścia jeden, dwadzieścia osiem i więcej czakr, w zależności od tego, na jaki tekst się patrzy. System siedmiu (lub, technicznie, 6 + 1) czakr, o którym wiedzą zachodni jogini, jest tylko jednym z wielu, i stał się dominujący około XVI wieku (patrz punkt #4 poniżej).

Alt text here
Alt text hereTHE RAINBOW COLOR-SCHEME, HOWEVER, HAS A LATE 20TH-CENTURY CALIFORNIAN ORIGINES

Teraz wiem, co myślisz - "Ale który system jest właściwy? Ile czakr jest naprawdę? I to prowadzi nas do pierwszego poważnego nieporozumienia. Czakry nie są jak organy w ciele fizycznym; nie są stałymi faktami, które możemy badać jak lekarze badają zwoje nerwowe. Ciało energetyczne jest niezwykle płynną rzeczywistością, czego powinniśmy oczekiwać od wszystkiego, co niefizyczne i ponadenergetyczne. Ciało energetyczne może posiadać, w sensie doświadczalnym, dowolną ilość centrów energetycznych, w zależności od osoby i praktyki jogicznej, którą wykonuje.

Istnieje kilka ośrodków, które występują we wszystkich systemach - konkretnie czakry w dolnej części brzucha, sercu i na szczycie głowy, ponieważ są to trzy miejsca w ciele, gdzie ludzie na całym świecie doświadczają zarówno emocjonalnych, jak i duchowych zjawisk. Ale oprócz tych trzech, istnieje ogromna różnorodność w systemach czakr, które znajdujemy w oryginalnej literaturze. Jeden nie jest bardziej "słuszny" niż inny, chyba że w odniesieniu do konkretnej praktyki. Na przykład, jeżeli wykonujesz praktykę pięciu elementów, używasz systemu pięciu czakr (patrz punkt #6 poniżej). Jeżeli internalizujesz energię sześciu różnych bóstw, używasz systemu sześciu czakr. Duh, prawda? Ale ten kluczowy kawałek informacji nie dotarł jeszcze do zachodniej jogi.

Dopiero zaczęliśmy schodzić do tej króliczej nory, Alice. Chcesz dowiedzieć się więcej?

Alt text here
Alt text hereEXAMPLE OF A FIVE-CHAKRA SYSTEM FOR DEITY-YOGA


2. Systemy czakr są normatywne, a nie opisowe.

To może być najważniejszy punkt. Angielskie źródła mają tendencję do przedstawiania systemu czakr jako egzystencjalnego faktu, używając języka opisowego (jak "czakra mūlādhāra znajduje się u podstawy kręgosłupa. ma cztery płatki" i tak dalej). Ale w większości oryginalnych sanskryckich źródeł nie jesteśmy nauczani o tym, jak rzeczy są, dano nam konkretną jogiczną praktykę: mamy wizualizować subtelny obiekt z kolorowego światła, w kształcie lotosu lub wirującego koła, w określonym punkcie ciała, a następnie aktywować w nim mantryczne sylaby, w określonym celu. Kiedy to zrozumiesz, punkt #1 powyżej nabiera większego sensu. Teksty są nakazowe - mówią co powinieneś zrobić, aby osiągnąć określony cel za pomocą środków mistycznych. Kiedy dosłowny sanskryt czyta, w swojej eliptycznej modzie, "Czteropłatkowy lotos u podstawy ciała", mamy rozumieć "Jogin powinien wizualizować czteropłatkowy lotos..." Więcej na ten temat w punkcie #5.


3. Stany psychiczne związane z czakrami są całkowicie nowoczesne i zachodnie

 
Na niezliczonych stronach internetowych i w niezliczonych książkach czytamy, że czakra mūlādhāra jest związana z przetrwaniem & bezpieczeństwem, że czakra maṇipūra jest związana z siłą woli & poczuciem własnej wartości, i tak dalej. Wykształcony jogin powinien wiedzieć, że wszystkie skojarzenia czakr z psychologicznymi stanami są nowoczesną zachodnią innowacją, która zaczęła się od Junga. Być może takie skojarzenia reprezentują dla niektórych ludzi rzeczywistość doświadczalną (choć zwykle nie bez primingu). Na pewno nie znajdziemy ich w źródłach sanskryckich. Jest tylko jeden znany mi wyjątek, a jest nim system 10 czakr dla joginów-muzyków, o którym napisałem wpis na blogu. Ale w tym 13-wiecznym systemie, nie znajdujemy każdej czakry związanej z konkretną emocją lub stanem psychologicznym; raczej każdy płatek każdej lotosowej czakry jest związany z inną emocją lub stanem i wydaje się, że nie ma żadnego wzoru, według którego moglibyśmy stworzyć etykietę dla czakry jako całości.

Alt text here
Alt text hereTHE CHAKRA SYSTEM AS FOUND ON MODERN WEBSITES DOES APPEAR IN TRADITIONAL SANSKRIT SOURCES

Ale to nie wszystko. Prawie wszystkie liczne skojarzenia, które można znaleźć w popularnych książkach, takich jak Koła życia Anodea Judith, nie mają podstaw w indyjskich źródłach. Każda czakra, mówi nam Judith, jest związana z pewnym gruczołem ciała, pewnymi usterkami ciała, pewnymi pokarmami, pewnym metalem, minerałem, ziołem, planetą, ścieżką jogi, garniturem tarota, sefirą żydowskiego mistycyzmu (!) i archaniołem chrześcijaństwa (!!). Żadne z tych skojarzeń nie występuje w oryginalnych źródłach. Judyta lub jej nauczyciele stworzyli je na podstawie dostrzeżonych podobieństw. Dotyczy to również olejków eterycznych i kryształów, które według innych książek i stron internetowych odpowiadają każdej czakrze. (Powinienem zauważyć, że Judith podaje informacje z oryginalnego sanskryckiego źródła [to jest Ṣhat-cakra-nirūpaṇa, patrz poniżej] pod etykietą "Symbole Lotosu" dla każdej czakry. Powinienem również zauważyć, że Anodea jest naprawdę uroczą osobą, której praca przyniosła korzyści wielu osobom. To nie jest osobiste:)

Nie oznacza to, że położenie pewnego rodzaju kryształu na brzuchu, kiedy masz problemy z samooceną i wyobrażanie sobie, że oczyszcza on twoją czakrę maṇipūra, może nie pomóc ci poczuć się lepiej. Może tak będzie, w zależności od osoby. Podczas gdy ta praktyka z pewnością nie jest tradycyjna i nie została przetestowana przez pokolenia (co jest całym sensem tradycji, naprawdę), bóg wie, że jest więcej na niebie i ziemi niż śni się w moim racjonalnym mózgu.

Ale moim zdaniem ludzie powinni wiedzieć, kiedy rodowód danej praktyki to kilka dekad, a nie wieki. Jeśli praktyka ma wartość, to nie trzeba fałszować jej proweniencji, prawda?

Alt text here
Alt text hereHOW LONG HAS THE SEVEN CHAKRA SYSTEM ACTUALLY HAS THE SEVEN CHAKRA SYSTEM IN USE?


4. Popularny dziś system siedmiu czakr wywodzi się nie z pisma świętego, ale z traktatu napisanego w 1577 roku

System czakr, którym kierują się zachodni jogini, to ten, który można znaleźć w sanskryckim tekście napisanym przez niejakiego Pūrṇānanda Yati. Ukończył on swój tekst (Ṣhaṭ-chakra-nirūpaṇa lub "Objaśnienie sześciu czakr", właściwie szósty rozdział większej pracy) w roku 1577.

We wcześniejszej wersji tego postu nazwałem system 7 czakr "późnym i nieco nietypowym". Jednak po kilku dniach zdałem sobie sprawę, że byłem w błędzie - prostsza wersja tego samego systemu 7-czakr znajduje się w XIII-wiecznym tekście postscripturalnym zwanym Śāradā-tilaka ("Sarasvatī's Ornament"), choć tekst ten wyraźnie przyznaje, że istnieją systemy wielu czakr (takie jak systemy 12 lub 16 czakr).

[signupbanner].

Jednak większość joginów (zarówno indyjskich jak i zachodnich) zna system 7 czakr tylko poprzez XVI-wieczne dzieło Pūrṇānandy, a raczej poprzez stosunkowo niespójne i zagmatwane jego tłumaczenie, dokonane przez Johna Woodroffe'a w 1918 roku. Mimo to, tekst ten jest ważny dla wielu linii w dzisiejszych Indiach. Czy byłby nim bez tłumaczenia Woodroffe'a? Wątpię, gdyż we współczesnych Indiach jest bardzo mało osób, które płynnie czytają sanskryt.

Ważniejszy jest jednak fakt, że sama tradycja uważa teksty skryptowe za nieomylne, a ludzkich autorów za zawodnych, więc ironią jest, że współcześni jogini funkcjonalnie traktują system 7 czakr Pūrṇānandy jako bosko objawiony. Osobiście nie jestem pewien, czy cokolwiek zapisanego słowami może być uznane za nieomylne, ale jeśli chcesz czcić jogiczne nauczanie jako bosko objawione, bardziej sensowne jest zrobienie tego z tekstem, który rzeczywiście za taki się podaje - jak oryginalne pisma Tantry (skomponowane przed 1300 rokiem).

Alt text here
Alt text hereJOHN WOODROFFE, AUTOR TŁUMACZENIA PŪRṆĀNANDA Z XVI WIEKU z 1918 r.

Oczywiście Pūrṇānanda opiera swoje dzieło na wcześniejszych, skryptowych źródłach - nie oznacza to jednak, że doskonale je zrozumiał (patrz punkt #6 poniżej). Podsumowując, zatem system siedmiu czakr, który znasz, opiera się na wadliwym tłumaczeniu niebiblijnego źródła. To w żaden sposób go nie unieważnia, a jedynie problematyzuje jego hegemonię.

Zauważ, że Buddyzm Tantryczny (np. z Tybetu) często zachowuje starsze formy i rzeczywiście system pięciu czakr jest dominujący w tej tradycji (jak również fundamentalny system trzech bindu). Typowy system pięciu czakr, jaki można znaleźć w klasycznej Tantrze, znajduje się na stronie 387 mojej książki Tantra Illuminated.


5. Celem systemu czakr jest funkcjonowanie jako szablon dla nyāsa

Jeśli chodzi o oryginalnych autorów, głównym celem każdego systemu czakr było funkcjonowanie jako szablon dla nyāsy, co oznacza instalację mantr i energii bóstwa w określonych punktach ciała subtelnego. Tak więc, choć miliony ludzi są dziś zafascynowane czakrami, prawie żaden z nich nie używa ich zgodnie z ich przeznaczeniem. To jest w porządku. Ponownie, nie jestem tu po to, aby kogokolwiek mylić, a jedynie po to, aby edukować ludzi, którzy są zainteresowani.

Najbardziej wyróżniającymi się cechami systemów czakr w oryginalnych źródłach są te dwie: 1) że mistyczne dźwięki sanskryckiego alfabetu są rozmieszczone na "płatkach" wszystkich czakr w systemie, oraz 2) że każda czakra jest związana z konkretnym hinduskim bóstwem. Jest tak dlatego, że system czakr jest, jak już powiedziałem, przede wszystkim szablonem dla nyāsy. W nyāsa, wizualizujesz konkretną mantryczną sylabę w konkretnym miejscu w konkretnej czakrze w twoim ciele energetycznym, podczas gdy cicho intonujesz jej dźwięk.

Alt text here
Alt text hereMANTRYCZNE SYLABY DLA CZAKRY SERCA

Najwyraźniej praktyka ta jest osadzona w specyficznym kontekście kulturowym, w którym dźwięki języka sanskryckiego są postrzegane jako wyjątkowo potężne wibracje, które mogą stanowić skuteczną część mistycznej praktyki przynoszącej duchowe wyzwolenie lub światowe korzyści za pomocą magicznych środków. Inwokacja obrazu i energii konkretnego bóstwa do konkretnej czakry jest również specyficzna kulturowo, choć jeśli zachodni jogini zrozumieją, co oznaczają te bóstwa, praktyka ta może być potencjalnie znacząca również dla nich, choć prawdopodobnie nigdy nie będzie tak znacząca jak dla kogoś, kto dorastał z tymi bóstwami jako paradygmatycznymi ikonami wyrytymi w jego podświadomym umyśle.


6. Nasiona-mantry, które myślisz, że idą z czakrami w rzeczywistości idą z elementami, które przypadkiem są zainstalowane w tych czakrach.

To jest prostsze niż się wydaje. Powiedziano ci, że seed-mantra (bīja lub jednosylabowa mantra) czakry mūlādhāra to LAM. Tak nie jest. Nie w żadnym sanskryckim źródle, nawet w nieco zmatowionej synkretycznej relacji Pūrṇānandy. A mantra czakry svādhiṣṭhāna nie jest VAM. Zaraz, co? To proste: LAM (rymuje się z "kciuk") to seed-mantra elementu Ziemi, która w większości praktyk wizualizacji czakr instalowana jest w mūlādhārze. VAM to seed-mantra elementu wody, która jest zainstalowana w svādhiṣṭhāna (przynajmniej w znanym wam systemie siedmiu czakr). I tak dalej: RAM jest sylabą dla Ognia, YAM dla Wiatru, a HAM dla Przestrzeni. (Wszystkie te bījas rymują się z "kciukiem"; choć powinienem zauważyć przy okazji, że w ezoterycznej Tantrik Jodze, elementarne bījas w rzeczywistości mają inne samogłoski, które uważa się za znacznie potężniejsze).

Alt text here
Alt text hereTHE SEED-MANTRAS COMMONOCIATED WITH THE FIRST FIVE CHAKRAS ARE ACTUALLY ASSOCIATED WITH THE ELEMENTS

Tak więc głównym punktem jest to, że podstawowe mantry związane z pierwszymi pięcioma czakrami na każdej stronie internetowej, którą możesz wygooglować, w rzeczywistości nie należą do tych czakr, ale raczej do pięciu elementów zainstalowanych w nich. Jest to ważne, aby wiedzieć, jeśli kiedykolwiek będziesz chciał zainstalować jeden z tych elementów w innym miejscu. 'Gasp! Mogę to zrobić? Całkowicie. Jak myślisz, jaki wpływ na twoje związki może mieć zainstalowanie zawsze elementu Wiatru w centrum serca? (Pamiętaj, że YAM jest mantrą Powietrza/Wiatru, a nie czakry anāhata).

Czy zauważyłeś kiedyś, że współcześni amerykańscy jogini mają naprawdę niestabilne związki? Czy może to być związane z wielokrotnym przywoływaniem Wiatru na poziomie serca? Nahh..... (Mogę być teraz zabawny, ponieważ tylko niewielki procent moich czytelników dotarł tak daleko). Więc może chcesz kiedyś zainstalować trochę Ziemi w sercu, cuz uziemienie jest dobre dla serca. W takim przypadku, dobrze jest wiedzieć, że LAM jest mantrą elementu Ziemi, a nie mantrą czakry mūlādhāra. (Zauważ, że tradycyjnie, chociaż elementy mogą być zainstalowane w różnych miejscach w ciele, nie mogą zmienić swojej ustalonej kolejności. To znaczy, mogą telepać się w górę lub w dół w zależności od danej praktyki, ale Ziemia jest zawsze najniżej, potem Woda itd.)

Co więcej, niektóre figury geometryczne kojarzone z czakrami dziś również właściwie należą do Żywiołów. Ziemia jest tradycyjnie reprezentowana przez (żółty) kwadrat, Woda przez (srebrny) półksiężyc, Ogień przez skierowany w dół (czerwony) trójkąt, Wiatr przez heksagram lub sześcioramienną gwiazdę, a Przestrzeń przez koło. Kiedy więc widzisz te liczby na ilustracjach czakr, wiedz, że są one reprezentacją tych Elementów, a nie geometrią właściwą dla samej czakry.

Alt text here
Alt text hereGEOMETRYCZNE FIGURY MAJĄ WIĘCEJ ZWIĄZKU Z ELEMENTAMI ZAWARTYMI W CZAKRACH


Być otwartym na prawdziwą prawdę o czakrach

Jest to wciąż w większości niezbadane terytorium. Więc jeśli chodzi o czakry, nie twierdz, że wiesz. Powiedz swoim uczniom jogi, że każda książka o czakrach przedstawia tylko jeden możliwy model. Nic co jest napisane w języku angielskim nie jest tak naprawdę autorytatywne dla praktykujących jogę. Dlaczego więc nie trzymać się łagodniej przekonań, które nabyłeś na temat jogi, nawet jeśli wciąż się uczysz? Przyznajmy, że tak naprawdę nie rozumiemy jeszcze tych starożytnych praktyk jogi i zamiast starać się być autorytetem w jakiejś zbyt uproszczonej wersji, możesz zaprosić siebie i swoich uczniów, by spojrzeli jaśniej, uczciwiej, uważniej i bez osądzania na swoje własne wewnętrzne doświadczenia.

W końcu wszystko, czego doświadczył każdy mistrz jogi, jest również w tobie.
Ten post jest fragmentem Tantrik Studies. Pełny artykuł można przeczytać tutaj.
Share:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz