Do przychodni zdrowia przyjdą dwie osoby. Jedna z nich to starszy, 72-letni mężczyzna. Jest wysoki, szczupły, ma naturalnie jasną skórę, często ma zimne ręce i stopy, miewa myśli w nocy i cierpi na bezsenność. Jego skóra jest raczej sucha, jego włosy zawsze były cienkie i delikatne, a jego trawienie jest bardzo wrażliwe. Dzisiaj przyszedł do lekarza z swędzącą i czerwoną wysypką.
Druga osoba to kobieta krótko po czterdziestce. Jej figurę można by określić jako średnią lub atletyczną, ma raczej tłustą cerę, duży apetyt, jest czujna i często głodna. Dzisiaj również przyszła do lekarza z czerwoną i swędzącą wysypką.Różnica między "nowoczesną" a tradycyjną medycyną
W nowoczesnej zachodniej klinice medycznej lekarz diagnozuje egzemę u obu pacjentek i przepisuje tę samą maść na bazie sterydów. Jest to rozwiązanie, które nie skupia się na przyczynie, ale powoduje ustąpienie wysypki. Przynajmniej tymczasowo. My, którzy żyjemy na Zachodzie, czy ogólnie w postzachodnim, nowoczesnym świecie, dobrze znamy podobne historie. Ale czy może być coś więcej w historiach tych pacjentów, i dlaczego ich objawy mogą manifestować się w ten sposób?
Starożytny indyjski system leczenia i zdrowia, zwany Ajurwedą, nie spojrzałby na przypadki tych dwóch pacjentów z taką uwagą, dokładnością i złożonością, z jaką nie spotyka się myślenie medyczne, z jakim mamy do czynienia w świecie zachodnim. Ajurweda koncentruje się intensywnie na energetycznych i konstytucjonalnych stanach pacjentów, co oznacza głębokie i uporządkowane zrozumienie etapów choroby.
W jaki sposób rozpoczyna się, kontynuuje, jak i dlaczego te procesy są kształtowane przez konstytucję jednostki, a nie przez uniwersalne podejście. Wiedza jest kluczem w Ayurvedzie. System ten służył całym społecznościom ludzkim i do dziś pomaga ludziom w ich dążeniach do zrozumienia i odwrócenia procesu chorobowego.
Słowo Ayurveda pochodzi z sanskrytu i oznacza "naukę o życiu". Jest to jeden z najstarszych systemów leczenia na świecie, który powstał ponad 5 000 lat temu. System ten skupia się na utrzymaniu równowagi w organizmie człowieka, poprzez obserwację energii, które umożliwiają rozwój i utrzymanie zdrowia. Daje również możliwości odzyskania tej równowagi i wewnętrznej błogości, gdy systemy nie działają prawidłowo. Zdrowie osiąga się poprzez stymulujące metody, takie jak dieta, ćwiczenia, styl życia, oczyszczanie, zioła lecznicze, zdrowie emocjonalne i inne naturalne terapie, takie jak masaż. Aby zrozumieć istotę Ayurvedy, zajmiemy się koncepcją dosha. W tym systemie, wszystkie osoby mogą ujawnić swoją dosha lub kombinację dosha: unikalny czynnik konstytucji, który jest określony przez szczególną kombinację pięciu elementów, które są naturalnie obecne w danej osobie.
Charakterystyczna kombinacja dwóch sąsiadujących ze sobą elementów tworzy każdą z trzech głównych dosh: vata, pitta i kapha.
1. Vata - łączy powietrze i eter z energiami, które przedstawiają się jako suche, jasne, czyste, ruchome i chłodne.
2. Pitta - łączy ogień i wodę i przedstawia ich naturę jako tłustą, gorącą, rozlewającą się i płynną.
3. Kapha - łączy ziemię i wodę i objawia się jako ciężka, powolna, gęsta i stanowcza.
Każdy człowiek może poznać swoją dosha różnymi metodami i może to być jedna z poniższych dosh, ale często jest to połączenie dwóch dosh. Nie znasz swojej dosha? Tutaj znajdziesz darmowy test, który Ci to powie.
Te dosze określają również przede wszystkim stany energetyczne, które istnieją w przyrodzie i we wszystkich rzeczach. Z ajurwedyjskiego punktu widzenia te trzy dosze ożywiają procesy zdrowia i dobrego samopoczucia, ale także choroby i sposób, w jaki choroby się objawiają i rozwijają.Sześć ajurwedyjskich etapów choroby
Identyfikacja "objawów" jest bardzo subtelna i delikatna. Zmiany nastroju, trawienia, zmiany w diecie i stylu życia, itp. są uważane za czynniki, które mogą zakłócić homeostazę i otworzyć ciało człowieka na proces chorobowy. Ajurweda rozpoznaje sześć faz choroby, które przy niedostatecznej uwadze i trosce o początkowe objawy, rozlewają się na siebie. Te fazy to:
Akumulacja
Indukcja
Rozprzestrzenianie się
Lokalizacja
Manifestacja
Różnicowanie, czyli niszczenie.
Zrozumienie każdej z nich mogłoby nie tylko powiedzieć nam, dlaczego starszy pan i młodszy pacjent, o którym wspominaliśmy chwilę temu, mogą doświadczać zupełnie innego procesu chorobowego, mimo że wykazują podobne objawy, ale skupienie się na ważnych szczegółach dałoby nam również wgląd w naszą opiekę zdrowotną.
Faza 1: Akumulacja (Sanchaya)
W pierwszej fazie jedna z energii dosha przestaje być w równowadze, może to być jedna z energii konstytucyjnych danej osoby, ale nie musi. Toksyny, bakterie, pasożyty lub inne destrukcyjne elementy zaczynają gromadzić się w ciele.
Wszystkie nierównowagi dosa zaczynają się w przewodzie pokarmowym. Brak równowagi bawełny zaczyna się w jelicie grubym, brak równowagi pitty w jelicie cienkim, a brak równowagi żołądka. Na tym etapie, objawy są łagodne i łatwo odchodzą.
Wata bawełniana może mieć objawy takie jak wzdęcia, wzdęcia, uderzenia gorąca, zaparcia lub niepokój i bezsenność.
Brak równowagi Pitty może objawiać się nadmierną ilością soków żołądkowych, przegrzaniem, drażliwością, gorzkim smakiem w ustach i luźnymi, flegmatycznie pachnącymi stolcami.
Przy braku równowagi Kapha mogą wystąpić takie objawy jak powolne trawienie, senność, bladość i uczucie ciężkości w kończynach lub głowie.Faza 2: Przywołanie (Prakopa)
Jeżeli zignorujemy łagodne objawy i nie rozwiążemy ich (co wielu z nas robi!), problem narasta i wtedy mogą pojawić się poważniejsze objawy, choć nadal w przewodzie pokarmowym. W tym momencie objawy są jeszcze stosunkowo łatwe do opanowania.
Na tym etapie objawy Vaty obejmują tkliwość ciała, mrowienie w dłoniach lub stopach, napięcie na twarzy, wrażliwość na dźwięki, nietolerancję zimnych pokarmów oraz pojawiające się i znikające bóle mięśni.
Objawy Pitty objawiają się teraz kwaśnym smakiem w ustach, wzmożonym pragnieniem, złością, pieczeniem przy oddawaniu moczu oraz apetytem na alkohol.
Symptomy podwyższonej Kaphy to: utrata apetytu, lepka skóra, mgła umysłowa, nadmierny sen, biały nalot na języku i uczucie ciężkości.
Kiedy proces nierównowagi osiągnie ten etap, mądrze jest działać, ponieważ przejście do trzeciej fazy będzie wymagało więcej wysiłku i być może porady specjalisty.
Faza 3: Rozprzestrzenianie się (Prasara)
Jeżeli do tej pory objawy były ignorowane lub bezskutecznie rozwiązywane, proces chorobowy może zacząć się rozprzestrzeniać. Chociaż na tym etapie można jeszcze przekierować proces, zaczyna się on już rozprzestrzeniać poza przewód pokarmowy. Na tym etapie mogą zmienić się smaki i reakcje na pokarmy.
Objawy Vata rozprzestrzeniają się na skórę, kości, uszy, drogi oddechowe, uda i obszar miednicy.
Symptomy Pitty mogą dotyczyć oczu, wątroby, mózgu, osocza, krwi, serca i śledziony.
Symptomy Kaphy mogą rozprzestrzeniać się na płuca, stawy, jamy, trzustkę i język.
Faza 4: Lokalizacja (Sthana Smshraya)
W miarę postępu choroby z trzeciego do czwartego etapu, wszystkie doshy reagują na proces chorobowy podobnie, albo też brak równowagi znajduje słaby punkt w ciele i tam się lokalizuje. Ta słabość nazywana jest khavaigunya, czyli "wadliwa przestrzeń". Kiedy choroba się zlokalizuje, zaczyna zakłócać funkcje komórkowe i stwarzać poważniejsze problemy. Jeśli komórki są na tyle zdrowe, że nie są dotknięte chorobą, stan się odwróci i powróci do przewodu pokarmowego. Jeśli funkcja komórek jest zaburzona, choroba zlokalizowana zamanifestuje się.
Faza 5: Manifestacja (vjakti)
W fazie manifestacji, zlokalizowane miejsce jest spuchnięte i często wymaga pilnej pomocy medycznej. W medycynie zachodniej diagnoza stawiana jest zazwyczaj na tym etapie, nie wcześniej. Choroba zaczyna teraz wpływać na inne narządy.
Etap 6: Różnicowanie lub zniszczenie (Bheda)
Jeśli choroba nie była skutecznie leczona, zaczyna niszczyć tkanki i powoduje poważne uszkodzenia. Kiedy choroba osiągnie ten etap, bardzo trudno jest ją leczyć.Czujność, wrażliwość, dobre samopoczucie
Prawdziwi lekarze ajurwedyjscy mogą spędzić całe życie na poznawaniu najdrobniejszych szczegółów diagnozy, leczenia i procedur tego złożonego, ale intuicyjnego systemu medycznego, i jest to zawsze zalecane podczas pracy z lekarzem. Samo zgłębianie koncepcji tej "doktryny życia", czyli poznanie naszych doshas, może dać nam wystarczający wgląd w naszą naturalną konstytucję, aby rozpocząć wewnętrzny dialog.
Utrzymanie się w zdrowiu lub jego odzyskanie, gdy na jakiś czas zostaniemy wytrąceni z równowagi, może być tak proste, jak uświadomienie sobie, co nie wydaje nam się właściwe lub gdzie jesteśmy poza naszą głębią. Jak w historii dwóch pacjentów, którą wyobraziliśmy sobie na początku, każdy z nas jest unikalną kombinacją elementów i energii. Podczas gdy łatwo jest postawić uniwersalną diagnozę każdej choroby, Ajurweda może zapewnić inne, bardziej zindywidualizowane podejście do życia w zdrowiu i dobrym samopoczuciu poprzez wrażliwe i dogłębne badanie procesu chorobowego.
**Source
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz