piątek, 7 grudnia 2018

Jadalne drony i wrażliwe chatboty, czyli jak technologia wspiera potrzebujących



Organizacje charytatywne coraz częściej idą z duchem czasu i udowadniają, że nowe technologie to nie tylko rozrywka i ułatwienia życia codziennego. Sztuczna inteligencja, drony, VR – te wszystkie wynalazki już wspierają potrzebujących. Przykłady „nowoczesnego wolontariatu” znajdziemy też w Polsce.
Nigdy nie byliśmy tak blisko siebie. Drony przemierzają wokół nas coraz większe dystanse, przeloty samolotami są coraz tańsze, a tysiące kontaktów znajdują się w naszej kieszeni, spakowane do pamięci smartfona. Mamy coraz więcej narzędzi ułatwiających komunikację, ale wciąż nie zawsze pamiętamy o tych spoza kręgu naszego otoczenia. A uczucie bliskości wiąże się przecież także z poczuciem wspólnoty, wrażliwością na losy potrzebujących, chęcią niesienia pomocy. Na szczęście to się zmienia – potencjał drzemiący w możliwościach technologicznych dostrzegli już ci, którym zależy na wsparciu osób w trudnej sytuacji.
Jak wynika z opublikowanego w tym roku światowego raportu dotyczącego używania nowych technologii przez organizacje pozarządowe (Global NGO Technology Report) 92% NGOsów posiada stronę internetową, a ok. ¾ z nich korzysta z opcji zbierania funduszy online. Aktywiści społeczni chętnie korzystają też z Facebooka, a warto dodać, że serwis ten, dzięki wprowadzeniu opcji „urodzinowych zbiórek”, pochwalił się ostatnio zebraniem ponad 30 mln dolarów w ciągu roku na rzecz organizacji non-profit. Nie tylko w ten sposób dokonuje się rewolucja fundraisingowa – niektóre przedsięwzięcia dobroczynne jeszcze śmielej bazują na najnowszych trendach w technologii.
Popularnym wynalazkiem ostatnich lat, który staje się coraz bardziej powszechny i pobudza naszą wyobraźnię, są z pewnością wspomniane na wstępie drony. Czy te maszyny mogą w jakiś sposób przysłużyć się do czynienia dobra? Okazuje się, że tak. Na przykład firma Zipline – producent dronów z Doliny Krzemowej – ustaliła z Ministerstwem Zdrowia w Rwandzie, że za pośrednictwem bezzałogowych statków powietrznych będzie dostarczać do tego kraju krew i niezbędny medyczny asortyment. W ten sposób technologia znacznie skróciła czas transportu środków pierwszej potrzeby, które pomagają m.in. zmniejszyć śmiertelność noworodków podczas narodzin w Afryce. Jeszcze dalej w tym zakresie poszedł Nigel Gifford – szef firmy Windhorse Aerospace – który wpadł na pomysł stworzenia dronów jadalnych. Będą one nie tylko dostarczały paczki, Ale same w sobie mają posłużyć za żywność dla potrzebujących w krajach np. ogarniętych wojną.
Inne przykłady nowoczesnego wolontariatu? Niektórzy aktywiści do swoich działań wykorzystują chatboty. BGŻ BNP Paribas zachęca do pomagania innym i wypracowania w sobie tego nawyku. Dla wszystkich, którzy chcą, aby pomaganie weszło im w nawyk, przygotował 21-dniowe wyzwanie z udziałem specjalnego chatbota - Asystenta Pomagania, który będzie dostępny na profilu Banku BGŻ BNP Paribas na Facebooku. Przez 21 dni będzie on przesyłał użytkownikowi wyzwania związane z pomaganiem. Zadania będą miały urozmaiconą formę i różne stopnie trudności. Na najbardziej wytrwałych będzie czekała niespodzianka. 


Ciekawie zastosowała to narzędzie organizacja WaterAid, która zajmuje się poprawą warunków sanitarnych wśród osób w trudnej sytuacji ekonomicznej. Wspólnie z Bot Platform przygotowała wirtualnego „rozmówcę” na Facebooku, który wciela się w rolę farmera lub rybaka z wioski Tombohuan w Sierra Leone i w ciekawy sposób (także wysyłając zdjęcia) przybliża nam realia ich życia. Do zbierania funduszy na rzecz potrzebujących przydatne okazują się też apki. Jedną z nich jest m.in. ShareTheMeal; inicjatywa, która w 2017 roku otrzymała nagrodę Google Play Award w kategorii „Best Social Impact”. Aplikacja stworzona dla międzynarodowej organizacji WFP (World Food Programme) daje użytkownikom możliwość wpłacania małych kwot i wirtualnego dzielenia się posiłkiem – w ten sposób żywność trafiła do osób w trudnej sytuacji aż 26 mln razy (m.in. w Syrii, Jemenie czy Kamerunie). Do szerzenia świadomości na temat społecznych problemów i realnego wsparcia przydaje się także wirtualna rzeczywistość. Udowodniła to brytyjska organizacja Samaritans, która wspiera osoby w dystresie i z ryzykiem popełnienia samobójstwa. Ich kampania #welisten, do której została wykorzystana technologia VR, zwracała uwagę na różnice pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – uczyła wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, zwłaszcza tego, który szuka pomocy. W działaniach charytatywnych ważna stała się także sztuczna inteligencja. Na przykład Arthritis Research UK zajmująca się badaniem i leczeniem artretyzmu na terenie Wlk. Brytanii wykorzystała tę technologię, aby stworzyć (w partnerstwie z Microsoftem) personalnego asystenta dla osób chorych, który informował ich na bieżąco o stanie zdrowia. Nowoczesne rozwiązania wykorzystuje też Oxfam (międzynarodowa organizacja humanitarna), znany ze stosowania WorkMobile. To system, który publikuje zdjęcia darczyńców (za ich zgodą) w mediach społecznościowych, promując w ten sposób wspieranie potrzebujących. 



Jak wykorzystanie nowych technologii na rzecz działań charytatywnych wygląda w Polsce? I u nas stosuje się na tym polu innowacyjne rozwiązania. Dowodem tego jest chociażby najnowszy projekt Banku BGŻ BNP Paribas przygotowany wspólnie ze Szlachetną Paczką. Klienci, poprzez wykonywane płatności bezgotówkowe, przyczyniają się do pomagania. Za każdą płatność wykonaną kartą, Bank przekaże 1 grosz na rzecz Szlachetnej Paczki, a w przypadku płatności wykonywanych za pomocą aplikacji mobilnej będą to 2 grosze. Całą akcję promuje film o pomaganiu. W klipie poza artystami wystąpili także wolontariusze Szlachetnej Paczki i Banku.
Rozwój technologii zatem nie tyle ułatwia wsparcie potrzebujących – dzięki niemu działania charytatywne mogą zyskać jeszcze większy zasięg i „zarazić” ideą pomagania tych, którzy do tej pory z różnych względów byli obojętni na wiele problemów społecznych. To napawa optymizmem, że bliskość drugiego człowieka, którą umożliwił postęp, to nie tylko powierzchowne kontakty ze znajomymi. To także szansa na realne zacieśnienie więzi i budowanie odpowiedzialnych postaw.
Więcej informacji: TU
Źródło: BGŻ BNP Paribas

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz