Organizacje charytatywne coraz częściej idą z duchem czasu i
udowadniają, że nowe technologie to nie tylko rozrywka i ułatwienia
życia codziennego. Sztuczna inteligencja, drony, VR – te wszystkie
wynalazki już wspierają potrzebujących. Przykłady „nowoczesnego
wolontariatu” znajdziemy też w Polsce.
Nigdy nie byliśmy tak blisko siebie. Drony przemierzają wokół nas
coraz większe dystanse, przeloty samolotami są coraz tańsze, a tysiące
kontaktów znajdują się w naszej kieszeni, spakowane do pamięci
smartfona. Mamy coraz więcej narzędzi ułatwiających komunikację, ale
wciąż nie zawsze pamiętamy o tych spoza kręgu naszego otoczenia. A
uczucie bliskości wiąże się przecież także z poczuciem wspólnoty,
wrażliwością na losy potrzebujących, chęcią niesienia pomocy. Na
szczęście to się zmienia – potencjał drzemiący w możliwościach
technologicznych dostrzegli już ci, którym zależy na wsparciu osób w
trudnej sytuacji.
Jak wynika z opublikowanego w tym roku światowego raportu
dotyczącego używania nowych technologii przez organizacje pozarządowe
(Global NGO Technology Report) 92% NGOsów posiada stronę internetową, a
ok. ¾ z nich korzysta z opcji zbierania funduszy online. Aktywiści
społeczni chętnie korzystają też z Facebooka, a warto dodać, że serwis
ten, dzięki wprowadzeniu opcji „urodzinowych zbiórek”, pochwalił się
ostatnio zebraniem ponad 30 mln dolarów w ciągu roku na rzecz
organizacji non-profit. Nie tylko w ten sposób dokonuje się rewolucja
fundraisingowa – niektóre przedsięwzięcia dobroczynne jeszcze śmielej
bazują na najnowszych trendach w technologii.
Popularnym wynalazkiem ostatnich lat, który staje się coraz
bardziej powszechny i pobudza naszą wyobraźnię, są z pewnością
wspomniane na wstępie drony. Czy te maszyny mogą w jakiś sposób
przysłużyć się do czynienia dobra? Okazuje się, że tak. Na przykład
firma Zipline – producent dronów z Doliny Krzemowej – ustaliła z
Ministerstwem Zdrowia w Rwandzie, że za pośrednictwem bezzałogowych
statków powietrznych będzie dostarczać do tego kraju krew i niezbędny
medyczny asortyment. W ten sposób technologia znacznie skróciła czas
transportu środków pierwszej potrzeby, które pomagają m.in. zmniejszyć
śmiertelność noworodków podczas narodzin w Afryce. Jeszcze dalej w tym
zakresie poszedł Nigel Gifford – szef firmy Windhorse Aerospace – który
wpadł na pomysł stworzenia dronów jadalnych. Będą one nie tylko
dostarczały paczki, Ale same w sobie mają posłużyć za żywność dla
potrzebujących w krajach np. ogarniętych wojną.
Inne przykłady nowoczesnego wolontariatu? Niektórzy aktywiści do
swoich działań wykorzystują chatboty. BGŻ BNP Paribas zachęca do
pomagania innym i wypracowania w sobie tego nawyku. Dla wszystkich,
którzy chcą, aby pomaganie weszło im w nawyk, przygotował 21-dniowe
wyzwanie z udziałem specjalnego chatbota - Asystenta Pomagania, który
będzie dostępny na profilu Banku BGŻ BNP Paribas na Facebooku. Przez 21
dni będzie on przesyłał użytkownikowi wyzwania związane z pomaganiem.
Zadania będą miały urozmaiconą formę i różne stopnie trudności. Na
najbardziej wytrwałych będzie czekała niespodzianka.
Ciekawie zastosowała to narzędzie organizacja WaterAid, która
zajmuje się poprawą warunków sanitarnych wśród osób w trudnej sytuacji
ekonomicznej. Wspólnie z Bot Platform przygotowała wirtualnego
„rozmówcę” na Facebooku, który wciela się w rolę farmera lub rybaka z
wioski Tombohuan w Sierra Leone i w ciekawy sposób (także wysyłając
zdjęcia) przybliża nam realia ich życia. Do zbierania funduszy na rzecz
potrzebujących przydatne okazują się też apki. Jedną z nich jest m.in.
ShareTheMeal; inicjatywa, która w 2017 roku otrzymała nagrodę Google
Play Award w kategorii „Best Social Impact”. Aplikacja stworzona dla
międzynarodowej organizacji WFP (World Food Programme) daje użytkownikom
możliwość wpłacania małych kwot i wirtualnego dzielenia się posiłkiem –
w ten sposób żywność trafiła do osób w trudnej sytuacji aż 26 mln razy
(m.in. w Syrii, Jemenie czy Kamerunie). Do szerzenia świadomości na
temat społecznych problemów i realnego wsparcia przydaje się także
wirtualna rzeczywistość. Udowodniła to brytyjska organizacja Samaritans,
która wspiera osoby w dystresie i z ryzykiem popełnienia samobójstwa.
Ich kampania #welisten, do której została wykorzystana technologia VR,
zwracała uwagę na różnice pomiędzy słuchaniem a słyszeniem – uczyła
wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, zwłaszcza tego, który szuka
pomocy. W działaniach charytatywnych ważna stała się także sztuczna
inteligencja. Na przykład Arthritis Research UK zajmująca się badaniem i
leczeniem artretyzmu na terenie Wlk. Brytanii wykorzystała tę
technologię, aby stworzyć (w partnerstwie z Microsoftem) personalnego
asystenta dla osób chorych, który informował ich na bieżąco o stanie
zdrowia. Nowoczesne rozwiązania wykorzystuje też Oxfam (międzynarodowa
organizacja humanitarna), znany ze stosowania WorkMobile. To system,
który publikuje zdjęcia darczyńców (za ich zgodą) w mediach
społecznościowych, promując w ten sposób wspieranie potrzebujących.
Jak wykorzystanie nowych technologii na rzecz działań
charytatywnych wygląda w Polsce? I u nas stosuje się na tym polu
innowacyjne rozwiązania. Dowodem tego jest chociażby najnowszy projekt
Banku BGŻ BNP Paribas przygotowany wspólnie ze Szlachetną Paczką.
Klienci, poprzez wykonywane płatności bezgotówkowe, przyczyniają się do
pomagania. Za każdą płatność wykonaną kartą, Bank przekaże 1 grosz na
rzecz Szlachetnej Paczki, a w przypadku płatności wykonywanych za pomocą
aplikacji mobilnej będą to 2 grosze. Całą akcję promuje film o
pomaganiu. W klipie poza artystami wystąpili także wolontariusze
Szlachetnej Paczki i Banku.
Rozwój technologii zatem nie tyle ułatwia wsparcie potrzebujących –
dzięki niemu działania charytatywne mogą zyskać jeszcze większy zasięg i
„zarazić” ideą pomagania tych, którzy do tej pory z różnych względów
byli obojętni na wiele problemów społecznych. To napawa optymizmem, że
bliskość drugiego człowieka, którą umożliwił postęp, to nie tylko
powierzchowne kontakty ze znajomymi. To także szansa na realne
zacieśnienie więzi i budowanie odpowiedzialnych postaw.
Więcej informacji: TU
Źródło:
BGŻ BNP Paribas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz