wtorek, 13 lipca 2021

Oszałamiająca stacja kolejowa budowana w Meksyku wykorzystuje projekt Majów, aby wpuścić morskie powietrze i ochronić przed deszczem

 

Rendering, Aidia Studio

By Andy Corbley, Good News Network, July 8, 2021

https://www.goodnewsnetwork.org/tulum-train-station-build-in-mayan-architecture

Starożytna cywilizacja Majów już ponad tysiąc lat temu zapisała swoje dziedzictwo w kamieniu, a pomysłowe projekty z tamtych czasów są dziś wykorzystywane na nowe sposoby.

Na meksykańskiej linii kolejowej o długości 950 mil (1 525 km) nowa stacja obsługująca miasto Tulum na Jukatanie jest budowana przy użyciu technik zaczerpniętych z podręcznika starożytnych Majów.
Rendering, Aidia Studio

Meksykańsko-angielskie studio architektoniczne Aidia, któremu zlecono realizację projektu, wymyśliło gigantyczny spadzisty dach pociągu w kształcie gałki ocznej oraz platformę z kratowym sufitem, który wpuszcza powietrze, ale nie przepuszcza deszczu, inspirowaną metodami budowlanymi Majów.

Perforowany dach z paneli ze stali konstrukcyjnej i betonu zbrojonego włóknem szklanym będzie układał się w geometryczną siatkę. W niektórych miejscach będzie on przeszklony, a we wnętrzu zostanie wyposażony w polerowane twarde drewno.

"Aby poradzić sobie z tą ekstremalną pogodą, przewidzieliśmy duży, otwarty dach kratowy, przeszklony w strategicznych miejscach, umożliwiający stworzenie publicznych, półotwartych przestrzeni, które funkcjonują bez mechanicznej wentylacji" - napisali projektanci na stronie projektu.
 

 
"Światło słoneczne przebijające się przez dach, rzutuje złożone geometryczne wzory na ściany i podłogi stacji, grę świateł i cieni przemieszczających się po całej przestrzeni i wywołujących różne odczucia u użytkowników" - dodają.

Rzeczywiście Majowie uwielbiali bawić się cieniami, a światło słoneczne i rzucany przez nie cień często pełniły funkcje na ich budynkach, jak na przykład w Chichen Itza, gdzie równonoc wiosenna rzuca cień węża wijącego się po boku piramidy Kukulkana.
 

Rendering, Aidia Studio

Stacja kolejowa została zaprojektowana z myślą o zrównoważonym rozwoju i niskiej emisji dwutlenku węgla, dlatego brak zmechanizowanej wentylacji eliminuje niektóre emisje, podczas gdy okolica jest otoczona drzewami i roślinnością.

"Aerodynamiczna geometria dachu zasysa oceaniczną bryzę i przepuszcza ją przez stację" - pisze pracownia.

"Przez cały czas projektowania dążyliśmy do tego, aby stacja posiadała niektóre z najbardziej znanych cech architektury Majów; symetria, monumentalność, geometryczne wyrównanie i użycie wapienia są stałymi elementami architektury Majów. W związku z tym staraliśmy się uhonorować to dziedzictwo poprzez odzyskanie tej samej jakości przestrzennej i zinterpretowanie jej na nowo we współczesny sposób.

Firma ma nadzieję, że budowa rozpocznie się za sześć miesięcy i do 2023 roku stacja będzie gotowa dla linii kolejowej Tren Maya, która łączy Palenque, inne słynne miasto Majów, z Cancun.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz