18 stycznia 2021 roku przez Kathleen Mary Willis
Lider praw obywatelskich Wielebny Martin Luther King, Jr. wygłosił przemówienie do tłumu około 7000 osób 17 maja 1967 roku w Sproul Plaza UC Berkeley w Berkeley, w Kalifornii.
Urodziny MLK to 15 stycznia. Od 2018 roku.
Uhonorowanie Radykalnej Ewolucji Martina Luthera Kinga Jr.
Paul Harvey, Tak Magazyn! 5 kwietnia 2018.
(https://www.yesmagazine.org/social-justice/2018/04/05/honoring-the-radical-evolution-of-martin-luther-king-jr/)
Martin Luther King Jr. stał się czczony jako bohater, który prowadził pokojową walkę o reformę i odkupienie Stanów Zjednoczonych. Jego urodziny są obchodzone jako święto narodowe. W kwietniu każdego roku w rocznicę jego śmierci składane są mu hołdy, a jego spuścizna jest honorowana na wiele sposobów.
Ale z mojej perspektywy, jako historyka religii i praw obywatelskich, prawdziwy radykalizm jego myśli pozostaje niedoceniany. Przedstawiony dziś "święty cywilny" był pod koniec życia społecznym i ekonomicznym radykałem, który zdecydowanie opowiadał się za koniecznością sprawiedliwości ekonomicznej w dążeniu do równości rasowej.
Trzy szczególne prace z lat 1957-1967 ilustrują, jak myśl polityczna króla ewoluowała od reformatora, który miał nadzieję, do radykalnego krytyka.
Poparcie króla dla Białych umiarkowanych
Przez większość lat 50. król wierzył, że Biali południowi ministrowie mogą zapewnić moralne przywództwo. Uważał, że Biali rasiści z Południa mogą być zwalczani przez ministrów, którzy opowiedzieli się za równością. W tym czasie jego troska o sprawiedliwość ekonomiczną była drugorzędnym tematem w jego wystąpieniach i politycznym poparciu.
Przemawiając na Uniwersytecie Vanderbilt w 1957 r. wyznał swoje przekonanie, że "na Białym Południu jest więcej otwartych umysłów umiarkowanych niż pojawia się na powierzchni". Nalegał, by poprowadzili region przez niezbędne przejście do równego traktowania czarnych obywateli. Zapewnił wszystkich, że celem tego ruchu nie jest "pokonanie lub upokorzenie Białego Człowieka, ale zdobycie jego przyjaźni i zrozumienia".
Król miał nadzieję na tę wizję. Pracował z Białymi liberałami, takimi jak Myles Horton, lider centrum w Tennessee, które szkoli organizatorów pracy i praw obywatelskich. King rozwijał przyjaźnie i kluczowe sojusze z Białymi zwolennikami również w innych częściach kraju. Jego wizja polegała na spełnieniu podstawowych amerykańskich ideałów wolności i równości.
List z więzienia w Birmingham
Na początku lat 60-tych, w szczytowym okresie rozwoju ruchu praw obywatelskich, poglądy króla znacznie się zmieniły. Na początku 1963 roku King przybył do Birmingham, aby poprowadzić kampanię na rzecz praw obywatelskich w mieście znanym z historii przemocy na tle rasowym.
Podczas kampanii w Birmingham, w kwietniu 1963 roku, wydał mistrzowski list publiczny wyjaśniający motywacje stojące za jego krucjatą. Stanowi on uderzający kontrast z jego pełnym nadziei kazaniem z 1957 roku.
Jego "List z więzienia w Birmingham" był odpowiedzią na ogłoszenie w gazecie, w którym ośmiu miejscowych duchownych nakłaniało króla, by pozwolił rządowi miasta wprowadzać stopniowe zmiany.
Argumentował, że ciemiężcy nigdy dobrowolnie nie oddali uciskanym wolności.
W radykalnej zmianie w stosunku do swoich wcześniejszych poglądów, król w sposób niszczycielski zaatakował Białych umiarkowanych, chcących "zaprowadzić porządek" nad sprawiedliwością. W opresyjnym środowisku unikanie konfliktu może wydawać się "porządkiem", ale w rzeczywistości popierał odmowę podstawowych praw obywatelskich, zauważył.
"My tylko wydobywamy na powierzchnię ukryte napięcie, które już jest żywe", napisał król. Argumentował, że ciemiężcy nigdy dobrowolnie nie oddawali wolności ciemiężonym - zawsze musieli domagać się jej od "ekstremistów dla sprawiedliwości".
Napisał, że jest "poważnie rozczarowany Białym umiarkowanym... który paternalistycznie wierzy, że może wyznaczyć terminarz dla wolności innego człowieka". Byli oni, jak powiedział, większym wrogiem sprawiedliwości rasowej niż członkowie supremastycznych grup Białych, takich jak Ku Klux Klan i inni Biali rasistowscy radykałowie.
Wezwanie do sprawiedliwości ekonomicznej
W 1967 r. filozofia króla podkreślała, że sprawiedliwość ekonomiczna jest niezbędna dla równości. Wyraźnie wskazywał na związek między amerykańską przemocą za granicą w Wietnamie a amerykańską nierównością społeczną w kraju.
Dokładnie na rok przed zabójstwem w Memphis, King stanął na jednej z najbardziej znanych ambon w kraju, przy Riverside Church w Nowym Jorku. Wyjaśnił tam, jak udało mu się połączyć walkę o prawa obywatelskie z walką o sprawiedliwość ekonomiczną i wczesnymi protestami przeciwko wojnie w Wietnamie.
Ogłosił: "Teraz powinno być żarliwie jasne, że nikt, kto ma jakąkolwiek troskę o integralność i życie dzisiejszej Ameryki, nie może ignorować obecnej wojny". Jeśli dusza Ameryki zostanie całkowicie zatruta, część autopsji musi brzmieć "Wietnam". Nie da się go uratować, dopóki nie zniszczy on nadziei ludzi na całym świecie."
Uhonorowanie Radykalnej Ewolucji Martina Lutra Kinga Jr.
18 stycznia 2021 roku przez Kathleen Mary Willis
Lider praw obywatelskich Wielebny Martin Luther King, Jr. wygłosił przemówienie do tłumu około 7000 osób 17 maja 1967 roku w Sproul Plaza UC Berkeley w Berkeley, w Kalifornii.
Urodziny MLK to 15 stycznia. Od 2018 roku.
Uhonorowanie Radykalnej Ewolucji Martina Luthera Kinga Jr.
Paul Harvey, Tak Magazyn! 5 kwietnia 2018.
(https://www.yesmagazine.org/social-justice/2018/04/05/honoring-the-radical-evolution-of-martin-luther-king-jr/)
Martin Luther King Jr. stał się czczony jako bohater, który prowadził pokojową walkę o reformę i odkupienie Stanów Zjednoczonych. Jego urodziny są obchodzone jako święto narodowe. W kwietniu każdego roku w rocznicę jego śmierci składane są mu hołdy, a jego spuścizna jest honorowana na wiele sposobów.
Ale z mojej perspektywy, jako historyka religii i praw obywatelskich, prawdziwy radykalizm jego myśli pozostaje niedoceniany. Przedstawiony dziś "święty cywilny" był pod koniec życia społecznym i ekonomicznym radykałem, który zdecydowanie opowiadał się za koniecznością sprawiedliwości ekonomicznej w dążeniu do równości rasowej.
Trzy szczególne prace z lat 1957-1967 ilustrują, jak myśl polityczna króla ewoluowała od reformatora, który miał nadzieję, do radykalnego krytyka.
Poparcie króla dla Białych umiarkowanych
Przez większość lat 50. król wierzył, że Biali południowi ministrowie mogą zapewnić moralne przywództwo. Uważał, że Biali rasiści z Południa mogą być zwalczani przez ministrów, którzy opowiedzieli się za równością. W tym czasie jego troska o sprawiedliwość ekonomiczną była drugorzędnym tematem w jego wystąpieniach i politycznym poparciu.
Przemawiając na Uniwersytecie Vanderbilt w 1957 r. wyznał swoje przekonanie, że "na Białym Południu jest więcej otwartych umysłów umiarkowanych niż pojawia się na powierzchni". Nalegał, by poprowadzili region przez niezbędne przejście do równego traktowania czarnych obywateli. Zapewnił wszystkich, że celem tego ruchu nie jest "pokonanie lub upokorzenie Białego Człowieka, ale zdobycie jego przyjaźni i zrozumienia".
Król miał nadzieję na tę wizję. Pracował z Białymi liberałami, takimi jak Myles Horton, lider centrum w Tennessee, które szkoli organizatorów pracy i praw obywatelskich. King rozwijał przyjaźnie i kluczowe sojusze z Białymi zwolennikami również w innych częściach kraju. Jego wizja polegała na spełnieniu podstawowych amerykańskich ideałów wolności i równości.
List z więzienia w Birmingham
Na początku lat 60-tych, w szczytowym okresie rozwoju ruchu praw obywatelskich, poglądy króla znacznie się zmieniły. Na początku 1963 roku King przybył do Birmingham, aby poprowadzić kampanię na rzecz praw obywatelskich w mieście znanym z historii przemocy na tle rasowym.
Podczas kampanii w Birmingham, w kwietniu 1963 roku, wydał mistrzowski list publiczny wyjaśniający motywacje stojące za jego krucjatą. Stanowi on uderzający kontrast z jego pełnym nadziei kazaniem z 1957 roku.
Jego "List z więzienia w Birmingham" był odpowiedzią na ogłoszenie w gazecie, w którym ośmiu miejscowych duchownych nakłaniało króla, by pozwolił rządowi miasta wprowadzać stopniowe zmiany.
Argumentował, że ciemiężcy nigdy dobrowolnie nie oddali uciskanym wolności.
W radykalnej zmianie w stosunku do swoich wcześniejszych poglądów, król w sposób niszczycielski zaatakował Białych umiarkowanych, chcących "zaprowadzić porządek" nad sprawiedliwością. W opresyjnym środowisku unikanie konfliktu może wydawać się "porządkiem", ale w rzeczywistości popierał odmowę podstawowych praw obywatelskich, zauważył.
"My tylko wydobywamy na powierzchnię ukryte napięcie, które już jest żywe", napisał król. Argumentował, że ciemiężcy nigdy dobrowolnie nie oddawali wolności ciemiężonym - zawsze musieli domagać się jej od "ekstremistów dla sprawiedliwości".
Napisał, że jest "poważnie rozczarowany Białym umiarkowanym... który paternalistycznie wierzy, że może wyznaczyć terminarz dla wolności innego człowieka". Byli oni, jak powiedział, większym wrogiem sprawiedliwości rasowej niż członkowie supremastycznych grup Białych, takich jak Ku Klux Klan i inni Biali rasistowscy radykałowie.
Wezwanie do sprawiedliwości ekonomicznej
W 1967 r. filozofia króla podkreślała, że sprawiedliwość ekonomiczna jest niezbędna dla równości. Wyraźnie wskazywał na związek między amerykańską przemocą za granicą w Wietnamie a amerykańską nierównością społeczną w kraju.
Dokładnie na rok przed zabójstwem w Memphis, King stanął na jednej z najbardziej znanych ambon w kraju, przy Riverside Church w Nowym Jorku. Wyjaśnił tam, jak udało mu się połączyć walkę o prawa obywatelskie z walką o sprawiedliwość ekonomiczną i wczesnymi protestami przeciwko wojnie w Wietnamie.
Ogłosił: "Teraz powinno być żarliwie jasne, że nikt, kto ma jakąkolwiek troskę o integralność i życie dzisiejszej Ameryki, nie może ignorować obecnej wojny". Jeśli dusza Ameryki zostanie całkowicie zatruta, część autopsji musi brzmieć "Wietnam". Nie da się go uratować, dopóki nie zniszczy on nadziei ludzi na całym świecie."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz