Poniżej przetłumaczony fragment Johanna Pastoriusa von Hirtenberga protonotariusza
apostolskiego, kanonika chełmińskiego, dziekana, proboszcza i oficjała
gdańskiego, i generalnego oficjała pomorskiego, prepozyta przy kościele
św. Wojciecha, historyka, sekretarza i komisarza Świętego Królewskiego
Majestatu Polskiego
Kwiecie polskie, to jest nowy skrót historii Polski, po raz piąty przejrzany, uzupełniony, i do wojen naszych czasów doprowadzony.
Zadedykowanej,Najjaśniejszemu i najpotężniejszemu władcy i panu, panu Janowi III, królowi Polski,
Wydanej
Z łaską i przywilejem Świętego
Królewskiego Majestatu Polskiego w Gdańsku i Frankfurcie wydany, na koszt
Simona Beckensteina, w drukarni Simona Reinigera, w roku 1679.
Najpierw musimy sobie odpowiedzieć na pytanie kim był Joachim Pastorius?
Portret Joachima Pastoriusa.
Miedzioryt Johanna Aleksandra Bönera z dzieła Joachima Pastoriusa: Florus Polonicus, Seu Polonicae Historiae Epitome nova, quintum recognita, aucta, & ad nostri usque temporis bella continuata, Danzig 1679.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Joachim_Pastorius
Joachim Pastorius, historiograf Ich Królewskich Mości
Po powrocie z Holandii Pastorius znalazł zatrudnienie jako guwerner na dworze Sieniutów[2] na
Wołyniu. Po wybuchu powstania Chmielnickiego w 1648 roku wyjechał do
Gdańska. Tu zaprzyjaźnił się z Adrianem von der Linde III (1610-1682),
wówczas burmistrzem. W maju 1649 roku towarzyszył Adrianowi von der
Linde w podróży do Krakowa, gdzie miały się odbyć zaślubiny Jana
Kazimierza z Marią Ludwiką. Na dworze królewskim został przedstawiony
przez Wacława Leszczyńskiego (1605-1666), biskupa warmińskiego w latach
1644-1658, późniejszego prymasa. Król Jan Kazimierz nadał mu tytuł
sekretarza i nadwornego historiografa oraz medyka królewskiego. Odtąd
Pastorius pełnił ważne funkcje dyplomatyczne w służbie Jana Kazimierza. W
tym czasie prawdopodobnie powrócił do konfesji luterańskiej. W Gdańsku,
w oficynie Andrzeja Hünefelda ukazało się trzecie wydanie Florus Polonicus,
niedatowane, ale niewątpliwie przed jego wyjazdem z Gdańska, czyli
około 1651 roku. W roku tym został powołany na rektora gimnazjum
miejskiego w Elblągu. Tam też otrzymał urząd medyka miejskiego.
Niewykluczone, że w gimnazjum elbląskim wprowadził swoje kompendium jako
podręcznik szkolny do nauki historii Polski. Wkrótce Florus Polonicus stał się bardzo popularny, także w innych szkołach. W
1664 roku w Amsterdamie ukazało się czwarte wydanie, dedykowane
prymasowi Leszczyńskiemu, a w 1679 piąte, przypisane Janowi III
Sobieskiemu. Podręcznik ten, w poszerzonej edycji, zatytułowany Historiae Polonicae plenorum (Gdańsk 1680, 1685) został bardzo wysoko oceniony i był używany jeszcze w XVIII stuleciu.
W 1655 roku Rada Miasta Gdańska, na propozycję Adriana von der Linde,
który od tego roku był członkiem Collegium Scholarchale (Kolegium
Szkolne – organ nadzorujący szkolnictwo w Gdańsku), powołała Pastoriusa
na profesora historii w Gdańskim Gimnazjum Akademickim. Dnia 28 stycznia
1655 roku został wprowadzony na urząd, który sprawował do semestru
zimowego 1667 roku. Jednocześnie w czasach wojny ze Szwecją w latach
1655-1660 (Potop szwedzki), brał udział w poselstwach dyplomatycznych do
Szwecji i elektora brandenburskiego. Uczestniczył w rokowaniach
toczących się w Oliwie. Protokołował i opracował diariusz obrad.
Materiały te zostały wydane drukiem jako Acta pacis olivensis w 1763 roku. W trakcie pertraktacji zostałnobilitowany przez cesarza Leopolda I, a król Jan Kazimierz, na wniosekJana Stefana Wydżgi (1610-1685), biskupa warmińskiego w latach 1659-1670, potem prymasa, nadał mu 6 lutego 1662 roku polski indygenat,który sejm zatwierdził 20 lutego. Odtąd Pastorius używał przydomka ab
Hirtenberg. Jan Kazimierz w uznaniu zasług swojego sekretarza przyznał
mu dochody z żup wielickich.
Badacze przyjmują, że Pastorius w latach 1669-70 podjął decyzję o
przejściu na katolicyzm. Czy rzeczywiście dopiero wówczas? Skąd zatem
wcześniejsze kontakty z biskupami warmińskimi. Również zagadkowa jest
przyjaźń Pastoriusa z Adrianem von der Linde, który także przeszedł na
katolicyzm. Prawdopodobnie decyzja o konwersji dojrzewała przez lata i
zapadła najpóźniej w 1667 roku. Była też powodem rezygnacji Pastoriusa z
funkcji profesora Gimnazjum. Natomiast w 1669 lub w 1670 roku złożył
wyznanie wiary katolickiej na ręce Michała Antoniego Hackiego. Jego żona
wraz z pięcioma synami i trzema córkami przeszła na katolicyzm w 1671
roku w klasztorze norbertanek w Żukowie. W 1672 roku Joachim Pastorius
ab Hirtenberg został burgrabią malborskim i właścicielem kilku wsi pod
Gdańskiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz