Historia stworzenia
Szkoła Szczetinina została stworzona jako eksperyment w systemie szkolnictwa średniego.Początki eksperymentu sięgają lat 80. ubiegłego wieku, kiedy dyrektor szkoły, Michaił Pietrowicz Schetinin, zajmował stanowisko starszego pracownika instytutu naukowo-badawczego ośrodków i metod nauczania Akademii Nauk Pedagogicznych ZSRR.
Istotą eksperymentu było stworzenie szkolnego kompleksu rolno-przemysłowego, łącząc naukę w pierwszej połowie dnia z pracą dzieci w wieku szkolnym w drugiej połowie dnia.
Ponadto Shchetinin wprowadził nieoczekiwane innowacje pedagogiczne: skrócenie czasu lekcji, anulowanie ocen, zadań domowych itp.
Eksperyment nie przyniósł pozytywnego wyniku i został zamknięty na zlecenie Ministerstwa Edukacji ZSRR.
W 1988 r. w wiosce Azow (Kraj Krasnodarski), Schetinin wznowił eksperyment z własnej inicjatywy.
Nowa szkoła otrzymała status publicznej instytucji edukacyjnej.
Z czasem w wyniku nacisków rodziców podzielono ją na dwie odrębne jednostki – dzieci w tym samym wieku oraz grupę dzieci w różnym wieku.
W 1994 r. ta druga grupa przeniosła się do specjalnie utworzonego oddziału w wiosce Tekos w pobliżu miasta Gelendżyk.
Następnie nastąpiło oddzielenie nowej instytucji od szkoły eksperymentalnej i ten stan trwa do dziś.
Nowa szkoła – nowa koncepcja
Kompleks nowej szkoły Szczetinina, w której uczniowie uczą się do dziś, obejmuje internat oraz kilka budynków edukacyjnych.Uczniowie mieszkają na terenie szkoły, od czasu do czasu, gdy tylko jest to możliwe, wyjeżdżając do domu.
Budowa, konserwacja i naprawa budynków oraz całego terytorium są przeprowadzane przez samych uczniów.
Zajęcia w szkole odbywają się przez cały rok.
Nauka opiera się na zasadzie porzucenia standardowych systemów edukacji.
Na lekcji w jednej grupie są dzieciaki w różnym wieku, np. 7, 10 i 15 lat.
Uczniowie mają codzienne, rutynowe obowiązki, które zajmują znaczną część ich dnia.
Praktykowana jest metoda tzw. zanurzania, czyli uczeń sam sobie jest nauczycielem i musi samodzielnie odkrywać tajemnice danej nauki.
Oprócz klasycznych przedmiotów na równi z nimi traktowana jest nauka np. tańców etnicznych lub różnych sztuk walki wręcz.
Najważniejsze elementy wyróżniające edukację w szkole Szczetinina to:
- brak podziału na klasy;
- różne grupy wiekowe uczniów w tej samej grupie;
- brak wyraźnie ustalonego planu lekcji – dzieci same tworzą sobie program zajęć;
- brak oddzielnych sal lekcyjnych (zajęcia odbywają się w dowolnym, wygodnym dla uczniów pokoju lub na zewnątrz, poza szkołą);
- brak wykwalifikowanych nauczycieli – uczniowie niezależnie badają i poznają materiał naukowy;
- brak systemu ocen i punktacji.
Ze względu na dużą liczbę kandydatów nie wszyscy są przyjmowani do szkoły.
Główne kryteria selekcji to cechy osobiste wnioskodawcy, stopień wytrwałości i przetrwania w zespole, poziom niezależności.
Bez znaczenia są kwestie religijne i etniczne.
Zasady systemu pedagogicznego
System pedagogiczny szkoły Szczetinina opiera się na kilku zasadach.Pierwszą z nich jest duchowy i moralny rozwój człowieka.
Miłość bliźniego i miłość do Boga, miłość do kraju.
Duchowość nie jest zadeklarowana na poziomie zasad i moralności, ale przejawia się w zachowaniu dorosłych i dzieci.
Druga zasada, którą można uznać za kluczową dla rozwoju wiedzy to pragnienie wiedzy.
W szkole Szczetinina dzieci uczą się przez tzw. zanurzenie w grupach w różnym wieku, a następnie każdy z nich może odgrywać rolę mentora-nauczyciela i wyjaśniać pozostałym wszystko, co odnosi się do tematu, który studiował.
Bycie nauczycielem jest bardzo odpowiedzialnym i honorowym zadaniem.
Każde dziecko uczy się w swoim własnym tempie, dlatego np. uczeń ze szkoły Szczetinina w 9 klasie może uczyć się fizyki na poziomie tejże klasy i jednocześnie przyswajać wiadomości z architektury zgodne z programem uniwersyteckim.
Trzecią podstawą życia w szkole jest miłość do pracy.
Uczniowie własnymi rękami, w dosłownym tego słowa znaczeniu, budują świat wokół siebie, w którym żyją.
Są dumni ze swoich prawdziwych, codziennych osiągnięć życiowych.
Poczucie piękna, wizja piękna w otoczeniu, przejaw kreatywności we wszystkich aspektach życia codziennego, a także potężny trening fizyczny oparty na rosyjskiej walce wręcz jako sposobie na samoobronę i pomoc w usunięciu agresji napastnika to dwa inne obszary, które nie są ignorowane w tym systemie pedagogicznym, ale zajmują bardzo ważne miejsce.
Przyszłościowa szkoła Szczetinina
Zasady, na których opiera się system edukacyjny Szczetinina, są w rzeczywistości uniwersalnymi i ogólnie przyjętymi standardami moralnymi.Niestety, obecna sytuacja jest taka, że głoszenie takich wartości i ideałów spotyka się z niezrozumieniem i odrzuceniem przez system.
Dlatego jest całkiem naturalne, że w dzisiejszym świecie pedagogiczne idee Szczetinina nie są szeroko rozpowszechnione.
W tradycyjnym myśleniu systemu szkoła powinna tylko trochę uczyć i edukować.
Główna funkcja edukacyjna i wychowawcza przypisywana jest rodzinie i to na rodziców zrzuca się często odpowiedzialność za niepowodzenia szkolne ucznia.
W szkole Szczetinina dzieci są nie tylko „wychowywane”, ale także uczą się żyć w prawdziwym tego słowa znaczeniu.
Organizowanie własnego życia i troska o siebie nawzajem stanowi potężne doświadczenie, które trwa do końca życia.
Ponadto nie wolno nam zapominać, że głównym zadaniem systemowej edukacji jest obecnie wykształcenie osobowości konkurencyjnej, zdolnej do życia w wyścigu szczurów.
W szkole Szczetinina nie ma konkurencji, a podstawową zasadą życia jest miłość bliźniego.
W tej szkole równie ważny, jak praca i nauka, jest rozwój duchowy w poczuciu jedności z otaczającym światem.
To miejsce, w którym każde dziecko rozwija się w tym specyficznym dla niego tempie.
Nie ma wyścigu, nie ma poganiania, nie ma hierarchizacji.
I to jest w tym wszystkim piękne – że ktoś pozwolił grupie kilkuset uczniów być sobą, słuchać siebie, a nie tego, co narzuca system i nakazują autorytety.
Dlaczego więc takich szkół nie ma więcej?!
Czy nie takie instytucje powinny funkcjonować w systemie edukacji?!
Przecież każde dziecko zasługuje na swobodne i naturalne wznoszenie się na wyżyny swoich możliwości, bez nacisku, rywalizacji, bez tego chorego systemu…
WSPARCIE NIEZALEŻNYCH PORTALI
https://www.odkrywamyzakryte.com/szkola-szczetinina/?fbclid=IwAR0al7lcno1YUXETzWsO0f6b5s1-y4ANNRO_ddaGLbK_Pdm-UrN0LpIFnuk
*Niebieską czcionką zaznaczono odnośniki np. do badań, tekstów źródłowych lub artykułów powiązanych tematycznie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz