środa, 17 marca 2021

Rada Europy zakazuje obowiązkowych szczepionek



17 marca 2021 r. przez Steve Beckow


Rada Europy...

Simon Parkes, 16 marca 2021 r.

(https://www.simonparkes.org/post/council-of-europe)

Doskonała wiadomość od Rady Europy (KR), wiodącej organizacji praw człowieka na świecie. Jest ona organem zarządzającym Europejskim Trybunałem Praw Człowieka.

Jak zapewne wiecie, Rada Europy jest odrębna i oddzielona od UE. Czterdzieści siedem państw, w tym wszystkie państwa członkowskie UE, jest stronami CoE i europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC). Jest to doskonała wiadomość dla osób zaniepokojonych obowiązkowymi lub przymusowymi szczepieniami lub dyskryminacją ze względu na status szczepienia.

Dziś przegłosowano rezolucję Rady Europy, która zakazuje państwom wprowadzania obowiązku szczepień przeciwko kowirusowi lub wykorzystywania ich do dyskryminacji pracowników lub osób, które się nie zaszczepiły.

Oto tekst wyodrębniony w poszczególnych punktach oraz pełna treść rezolucji w oryginale i pod oryginalnym linkiem.

7.3 W odniesieniu do zapewnienia wysokiej akceptacji szczepionek:

7.3.1 Zapewnienie, że obywatele są informowani, że szczepienia NIE są obowiązkowe i że nikt nie jest naciskany politycznie, społecznie lub w inny sposób, aby się zaszczepił, jeśli sam nie chce tego zrobić;

7.3.2 Zagwarantowanie, że nikt nie będzie dyskryminowany za to, że nie poddał się szczepieniu, ze względu na możliwe zagrożenia dla zdrowia lub dlatego, że nie chce się poddać szczepieniu: 7.3.1 zagwarantować, że obywatele zostaną poinformowani, że szczepienia NIE są obowiązkowe i że nikt nie jest naciskany politycznie, społecznie lub w jakikolwiek inny sposób do poddania się szczepieniom , jeśli tego nie chce;

7.3.2 zagwarantować, że nikt nie będzie dyskryminowany za to, że nie został zaszczepiony, ze względu na możliwe zagrożenia dla zdrowia lub za to, że nie chce się zaszczepić.

Pełną treść rezolucji załączono poniżej.

Szczepionki Covid-19: kwestie etyczne, prawne i praktyczne

Rezolucja 2361 (2021) | Wersja tymczasowa

Autor(-rzy):

Zgromadzenie Parlamentarne

Źródło:

Debata Zgromadzenia w dniu 27 stycznia 2021 r. (5. posiedzenie) (zob. dok. 15212, sprawozdanie Komisji Spraw Społecznych, Zdrowia i Zrównoważonego Rozwoju, sprawozdawca: Pani Jennifer De Temmerman). Tekst przyjęty przez Zgromadzenie w dniu 27 stycznia 2021 r. (5. posiedzenie).

1 Pandemia Covid-19, choroby zakaźnej wywołanej przez nowy koronawirus SARS-CoV-2, spowodowała wiele cierpienia w 2020 roku. Do grudnia na całym świecie odnotowano ponad 65 mln zachorowań i ponad 1,5 mln ofiar śmiertelnych. Obciążenie chorobowe związane z samą pandemią, jak również środki w zakresie zdrowia publicznego wymagane do jej zwalczania, zdewastowały światową gospodarkę, obnażając istniejące wcześniej podziały i nierówności (w tym w dostępie do opieki zdrowotnej) oraz powodując bezrobocie, spadek gospodarczy i ubóstwo.

2 Szybkie rozpowszechnienie na całym świecie bezpiecznych i skutecznych szczepionek przeciwko Covid-19 będzie miało zasadnicze znaczenie dla powstrzymania pandemii, ochrony systemów opieki zdrowotnej, ratowania życia i pomocy w odbudowie gospodarek światowych. Chociaż interwencje niefarmakologiczne, takie jak fizyczne oddalenie się od ludzi, stosowanie masek na twarz, częste mycie rąk, jak również wyłączenia i zamknięcia, pomogły spowolnić rozprzestrzenianie się wirusa, wskaźniki zakażeń ponownie rosną w większości krajów świata. Wiele państw członkowskich Rady Europy doświadcza drugiej fali, która jest gorsza od pierwszej, podczas gdy ich społeczeństwa coraz bardziej odczuwają "zmęczenie pandemią" i czują się zdemotywowane do przestrzegania zalecanych zachowań w celu ochrony siebie i innych przed wirusem.

Rezolucja 2361 (2021)

Szczepionki Covid-19: kwestie etyczne, prawne i praktyczne

Rezolucja 2361 (2021) | Wersja tymczasowa

Autor(-rzy):

Zgromadzenie Parlamentarne

Źródło:

Debata Zgromadzenia w dniu 27 stycznia 2021 r. (5. posiedzenie) (zob. dok. 15212, sprawozdanie Komisji Spraw Społecznych, Zdrowia i Zrównoważonego Rozwoju, sprawozdawca: Pani Jennifer De Temmerman). Tekst przyjęty przez Zgromadzenie w dniu 27 stycznia 2021 r. (5. posiedzenie).

1 Pandemia Covid-19, choroby zakaźnej wywołanej przez nowy koronawirus SARS-CoV-2, spowodowała wiele cierpienia w 2020 roku. Do grudnia na całym świecie odnotowano ponad 65 mln zachorowań i ponad 1,5 mln ofiar śmiertelnych. Obciążenie chorobowe związane z samą pandemią, jak również środki w zakresie zdrowia publicznego wymagane do jej zwalczania, zdewastowały światową gospodarkę, obnażając istniejące wcześniej podziały i nierówności (w tym w dostępie do opieki zdrowotnej) oraz powodując bezrobocie, spadek gospodarczy i ubóstwo.

 2 Szybkie wprowadzenie na całym świecie bezpiecznych i skutecznych szczepionek przeciwko Covid-19 będzie miało zasadnicze znaczenie dla powstrzymania pandemii, ochrony systemów opieki zdrowotnej, ratowania życia i pomocy w odbudowie gospodarek światowych. Chociaż interwencje niefarmakologiczne, takie jak fizyczne oddalenie się, stosowanie masek na twarz, częste mycie rąk, jak również wyłączenia i zamknięcia, pomogły spowolnić rozprzestrzenianie się wirusa, wskaźniki zakażeń obecnie ponownie rosną na większości kuli ziemskiej. Wiele Państw Członkowskich Rady Europy doświadcza drugiej fali, która jest gorsza od pierwszej, podczas gdy ich społeczeństwa coraz bardziej odczuwają "zmęczenie pandemią" i czują się zdemotywowane do przestrzegania zalecanych zachowań w celu ochrony siebie i innych przed wirusem.

3 Nawet szybko wdrożone, bezpieczne i skuteczne szczepionki nie stanowią jednak natychmiastowego panaceum. Po okresie świątecznym pod koniec 2020 r. i na początku 2021 r., w którym tradycyjnie odbywają się spotkania w zamkniętych pomieszczeniach, wskaźniki zakażeń będą prawdopodobnie bardzo wysokie w większości państw członkowskich. Ponadto francuscy lekarze stwierdzili właśnie naukowo korelację między temperaturą na zewnątrz a wskaźnikiem zachorowalności, hospitalizacji i zgonów. Szczepionki bez wątpienia nie wystarczą, by znacząco obniżyć poziom infekcji tej zimy - zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że popyt znacznie przewyższa podaż. Pozory "normalnego życia" będą więc mogły powrócić nawet w najlepszych okolicznościach najwcześniej w połowie lub pod koniec 2021 roku.

4 Dla skuteczności szczepionek kluczowe znaczenie będzie miało ich skuteczne wprowadzenie i wystarczające rozpowszechnienie. Jednak tempo, w jakim szczepionki są opracowywane, może stanowić trudne do pokonania wyzwanie dla budowania zaufania do nich. Równomierne rozmieszczenie szczepionek Covid-19 jest również niezbędne do zapewnienia skuteczności szczepionki. Jeśli szczepionki nie będą wystarczająco szeroko rozprowadzane w dotkniętym obszarze kraju, staną się nieskuteczne w powstrzymywaniu fali pandemii.

Ponadto wirus nie zna granic i dlatego w interesie każdego kraju leży współpraca nad zapewnieniem równego dostępu do szczepionek Covid-19 na całym świecie. Niechęć do szczepień i szczepionkowy nacjonalizm są w stanie zniweczyć dotychczasowe zaskakująco szybkie i udane wysiłki w zakresie szczepionki Covid-19, pozwalając wirusowi SARS-CoV-2 na mutację, a tym samym stępić najskuteczniejsze jak dotąd narzędzie walki z pandemią.

5 Międzynarodowa współpraca jest zatem potrzebna teraz bardziej niż kiedykolwiek, aby przyspieszyć rozwój, produkcję oraz sprawiedliwą i równą dystrybucję szczepionek Covid-19. Plan Alokacji Szczepionki Covid-19, znany również jako COVAX, jest wiodącą inicjatywą w zakresie globalnej alokacji szczepionek. Prowadzona wspólnie przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), Sojusz na rzecz Szczepionek (Gavi) i Koalicję na rzecz Innowacji w zakresie Gotowości Epidemicznej (CEPI), inicjatywa ta ściąga fundusze z krajów subskrybujących, aby wspierać badania, rozwój i produkcję szerokiej gamy szczepionek Covid-19 oraz negocjować ich ceny.

Aby dostarczyć szczepionki przeciwko wirusowi w bezpieczny i sprawiedliwy sposób, konieczne będzie również odpowiednie zarządzanie szczepionkami i logistyka łańcucha dostaw, które wymagają międzynarodowej współpracy i przygotowań ze strony państw członkowskich. W związku z tym Zgromadzenie Parlamentarne zwraca uwagę na opracowane przez WHO wytyczne dla krajów dotyczące gotowości do programu, jego wdrażania i podejmowania decyzji na szczeblu krajowym.

6 Państwa członkowskie muszą już teraz przygotować swoje strategie szczepień, aby przydzielić dawki w sposób etyczny i sprawiedliwy, w tym podjąć decyzję, które grupy ludności traktować priorytetowo w początkowej fazie, gdy podaż jest niewielka, oraz jak rozszerzyć szczepienia w miarę poprawy dostępności jednej lub więcej szczepionek Covid-19. Bioetycy i ekonomiści w dużej mierze zgadzają się, że osoby powyżej 65 roku życia i osoby poniżej 65 roku życia z chorobami podstawowymi, które narażają je na większe ryzyko ciężkiej choroby i śmierci, pracownicy służby zdrowia (szczególnie ci, którzy pracują blisko z osobami z grup wysokiego ryzyka) oraz osoby pracujące w podstawowej infrastrukturze krytycznej powinny mieć priorytetowy dostęp do szczepień. Nie należy zapominać o dzieciach, kobietach w ciąży i matkach karmiących, dla których jak dotąd nie dopuszczono żadnej szczepionki.

7 Naukowcy wykonali niezwykłą pracę w rekordowo krótkim czasie. Teraz rządy powinny podjąć działania. Zgromadzenie popiera wizję Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgodnie z którą szczepionka Covid-19 musi stanowić globalne dobro publiczne. Szczepienia muszą być dostępne dla każdego i wszędzie. Zgromadzenie wzywa zatem państwa członkowskie i Unię Europejską do:

7.1 w odniesieniu do rozwoju szczepionek Covid-19:
7.1.1 zapewnić wysoką jakość badań, które są solidne i prowadzone w sposób etyczny, zgodnie z odpowiednimi postanowieniami Konwencji o prawach człowieka i biomedycynie (ETS nr 164, Konwencja z Oviedo) i jej Protokołu dodatkowego dotyczącego badań biomedycznych (CETS nr 195), i które stopniowo obejmują dzieci, kobiety w ciąży i matki karmiące;

7.1.2 Zapewnienie niezależności i ochrony przed naciskami politycznymi organów regulacyjnych odpowiedzialnych za ocenę i dopuszczanie do użytku szczepionek przeciwko Covid-19;

7.1.3 zapewnić utrzymanie odpowiednich minimalnych standardów bezpieczeństwa, skuteczności i jakości szczepionek;

7.1.4 wdrożyły skuteczne systemy monitorowania szczepionek i ich bezpieczeństwa po wprowadzeniu ich do powszechnego użytku, również w celu monitorowania ich długoterminowych skutków

7.1.5 Wprowadzenie niezależnych programów odszkodowawczych w celu zapewnienia rekompensaty za nieuzasadnione szkody i krzywdy spowodowane szczepieniami;

7.1.6 zwrócenia szczególnej uwagi na ewentualne wykorzystywanie informacji poufnych w obrocie papierami wartościowymi przez kadrę kierowniczą sektora farmaceutycznego lub nieuzasadnione wzbogacanie się firm farmaceutycznych kosztem społeczeństwa, poprzez wdrożenie zaleceń zawartych w rezolucji 2071 (2015) "Zdrowie publiczne a interesy przemysłu farmaceutycznego: jak zagwarantować nadrzędność interesów zdrowia publicznego?".

7.1.7 przezwyciężenia barier i ograniczeń wynikających z patentów i praw własności intelektualnej, aby zapewnić powszechną produkcję i dystrybucję szczepionek we wszystkich krajach i wśród wszystkich obywateli;
7.2 w odniesieniu do przydziału szczepionek Covid-19:

7.2.1 zapewnić poszanowanie zasady sprawiedliwego dostępu do opieki zdrowotnej, określonej w art. 3 Konwencji z Oviedo, w krajowych planach alokacji szczepionek, gwarantując dostępność szczepionek Covid-19 dla ludności bez względu na płeć, rasę, religię, status prawny lub społeczno-ekonomiczny, zdolność do zapłaty, lokalizację i inne czynniki, które często przyczyniają się do nierówności w populacji;

7.2.2 opracować strategie sprawiedliwej dystrybucji szczepionek Covid-19 w państwach członkowskich, biorąc pod uwagę, że początkowo podaż będzie niska, oraz przygotować się do rozszerzenia programów szczepień, gdy podaż wzrośnie; przy opracowywaniu tych strategii kierować się radami niezależnych krajowych, europejskich i międzynarodowych komitetów i instytucji bioetycznych, jak również WHO;

7.2.3 Zapewnienie równego traktowania osób należących do tych samych grup priorytetowych, ze szczególnym uwzględnieniem osób najbardziej narażonych, takich jak osoby starsze, osoby z chorobami przewlekłymi i pracownicy służby zdrowia, zwłaszcza ci, którzy pracują blisko osób należących do grup wysokiego ryzyka, a także osoby pracujące w podstawowej infrastrukturze i usługach publicznych, w szczególności w służbach socjalnych, transporcie publicznym, organach ścigania i szkołach, jak również osoby pracujące w handlu detalicznym;

7.2.4 promowanie równego dostępu do szczepionek Covid-19 pomiędzy krajami poprzez wspieranie międzynarodowych wysiłków, takich jak Accelerator Access to Covid-19 Tools (ACT Accelerator) i jego COVAX Facility;

7.2.5 powstrzymanie się od gromadzenia zapasów szczepionek Covid-19, co osłabia zdolność innych krajów do zaopatrywania się w szczepionki dla swoich społeczeństw, zapewnienie, że gromadzenie zapasów nie przekłada się na wzrost cen szczepionek od tych, którzy gromadzą zapasy do tych, którzy nie mogą ich gromadzić, przeprowadzanie audytu i zachowanie należytej staranności w celu zapewnienia szybkiego rozmieszczenia szczepionek po minimalnych kosztach w oparciu o potrzeby, a nie siłę rynkową;

7.2.6 Zagwarantowanie, że każdy kraj będzie w stanie zaszczepić swoich pracowników służby zdrowia i grupy szczególnie narażone, zanim szczepienia obejmą grupy nieobjęte ryzykiem, a zatem rozważenie możliwości przekazania dawek szczepionek lub zaakceptowanie przyznania pierwszeństwa krajom, które jeszcze nie były w stanie tego zrobić, mając na uwadze, że sprawiedliwy i równy globalny przydział dawek szczepionek jest najskuteczniejszym sposobem pokonania pandemii i zmniejszenia związanych z nią obciążeń społeczno-gospodarczych;

7.2.7 zapewnić, że szczepionki Covid-19, których bezpieczeństwo i skuteczność zostały ustalone, będą dostępne dla wszystkich, którzy będą ich potrzebować w przyszłości, poprzez odwołanie się, w razie potrzeby, do obowiązkowych licencji w zamian za uiszczenie opłat licencyjnych; |

7.3 w odniesieniu do zapewnienia wysokiego poziomu przyjmowania szczepionek:

7.3.1 zapewnić, że obywatele zostaną poinformowani, że szczepienia NIE są obowiązkowe i że nikt nie będzie poddawany politycznym, społecznym lub innym naciskom, aby się zaszczepił, jeśli sam tego nie chce;

7.3.2 Zagwarantowanie, że nikt nie będzie dyskryminowany za to, że nie poddał się szczepieniu, ze względu na możliwe zagrożenia dla zdrowia lub nie chce się poddać szczepieniu;

7.3.3 Podjęcie na wczesnym etapie skutecznych środków w celu przeciwdziałania dezinformacji, błędnym informacjom i wahaniom dotyczącym szczepionek Covid-19;

7.3.4 rozpowszechniać przejrzyste informacje na temat bezpieczeństwa i możliwych skutków ubocznych szczepionek, współpracując z platformami mediów społecznościowych i regulując je, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się dezinformacji;

7.3.5 Przejrzyście informować o treści umów z producentami szczepionek i udostępniać je do wglądu parlamentarnego i publicznego;

7.3.6 Współpracę z organizacjami pozarządowymi lub inne lokalne działania mające na celu dotarcie do grup zmarginalizowanych;

7.3.7 angażowanie społeczności lokalnych w opracowywanie i wdrażanie dostosowanych do potrzeb strategii wspierających przyjmowanie szczepionek;

7.4 w odniesieniu do szczepień dzieci Covid-19

7.4.1 zapewnić równowagę pomiędzy szybkim rozwojem szczepień dla dzieci a należytym rozwiązywaniem problemów związanych z bezpieczeństwem i skutecznością oraz zapewnić pełne bezpieczeństwo i skuteczność wszystkich szczepionek udostępnianych dzieciom, z naciskiem na najlepszy interes dziecka, zgodnie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o prawach dziecka;

7.4.2 Zapewnienie wysokiej jakości badań, z należytą dbałością o odpowiednie zabezpieczenia, zgodnie z międzynarodowymi normami prawnymi i wytycznymi, w tym sprawiedliwego podziału korzyści i ryzyka w odniesieniu do badanych dzieci;

7.4.3 zapewnić należyte uwzględnienie życzeń dzieci, stosownie do ich wieku i dojrzałości; w przypadku braku możliwości wyrażenia zgody przez dziecko, zapewnić wyrażenie zgody w innej formie oraz oparcie jej na wiarygodnych i dostosowanych do wieku informacjach;
7.4.4 wspierać UNICEF w jego wysiłkach zmierzających do dostarczenia szczepionek od producentów, którzy zawarli umowy z COVAX Facility, do tych, którzy najbardziej ich potrzebują;
7.5 w odniesieniu do zapewnienia monitorowania długoterminowych skutków stosowania szczepionek COVID-19 i ich bezpieczeństwa:
7.5.1 zapewnić współpracę międzynarodową w celu terminowego wykrywania i wyjaśniania wszelkich sygnałów bezpieczeństwa poprzez globalną wymianę danych w czasie rzeczywistym na temat niepożądanych zdarzeń poszczepiennych (AEFIs);

7.5.2 wykorzystywać świadectwa szczepień wyłącznie w wyznaczonym celu, jakim jest monitorowanie skuteczności szczepionki, potencjalnych skutków ubocznych i zdarzeń niepożądanych

7.5.3 Wyeliminowanie wszelkich luk w komunikacji między lokalnymi, regionalnymi i międzynarodowymi organami ds. zdrowia publicznego zajmującymi się danymi dotyczącymi AEFI oraz przezwyciężenie słabości istniejących sieci danych dotyczących zdrowia;

7.5.4 Przybliżenie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii do systemów opieki zdrowotnej;

7.5.5 Wspieranie rozwijającej się dziedziny badań adversomicznych, w ramach której bada się indywidualne różnice w reakcji na szczepionkę, wynikające z różnic we wrodzonej odporności, mikrobiomie i immunogenetyce.

8 W odniesieniu do rezolucji 2337 (2020) w sprawie demokracji w obliczu pandemii Covid-19, Zgromadzenie potwierdza, że parlamenty, jako podstawowe instytucje demokracji, muszą nadal pełnić swoją potrójną rolę reprezentacji, ustawodawstwa i nadzoru w warunkach pandemii. Zgromadzenie wzywa zatem parlamenty do korzystania z tych uprawnień, w stosownych przypadkach, również w odniesieniu do opracowywania, przydziału i dystrybucji szczepionek Covid-19.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz