Lipiec 28, 2022 przez Steve Beckow
(Kontynuacja z części 2.)
W tym artykule chciałbym przejść od spojrzenia na nasze wniebowstąpienie do dyskusji o tym, jak Jaźń jest "zlokalizowana" (na tyle, na ile można powiedzieć, że Jaźń jest kiedykolwiek zlokalizowana) w sercu.
I mam na myśli to tak samo jak mówienie, że mój laptop znajduje się na moim biurku. Nie jestem metaforyczny.
Oczywiście Jaźń jest wszędzie, ale nasze stopniowe doświadczenia z nią związane zostały dostosowane do naszego poziomu wymiarowego, jak sądzę.
Chciałbym zacząć od poglądów ziemskich mędrców. Usłyszymy, jak opisują oni Jaźń za pomocą różnych terminów: Duch, dusza, Chrystus, Atman, "ja", Budda itd.
Ja zobaczyłem Jaźń po podróży do końca drogi wewnątrz serca. A tam było to. (1)
Upaniszady przewidziały to, co ja znalazłem. Tam w sercu jest miejsce, w którym znajdziemy Jaźń:
"Pradawna, effulgentna istota, zamieszkujący Duch, [jest] głęboko ukryta w lotosie serca". (2)
Śri Kryszna, w Bhagavad-Gicie, również powiedział, że "Pana, ich duszę" można znaleźć w ludzkiej ramie; konkretnie w sercu.
"Głupcy przechodzą ślepo obok miejsca mojego zamieszkania
Tu w ludzkiej postaci i o moim majestacie
W ogóle nic nie wiedzą,
Który jestem ich Panem, ich duszą". (3)
"Tam w nieświadomym sercu (...) mieszkam". (4)
Kiedy przeczytałem to po raz pierwszy, powiedziałem sobie, co za ładne kwieciste stwierdzenie z mistycznym znaczeniem, które pewnie kiedyś rozwikłam.
Nie, nie. To dosłowny opis. Tam w nieświadomym sercu mieszka Jaźń. Widziałem to.
Słowa Shankary odzwierciedlają moje doświadczenie, choć jego było bez wątpienia o wiele bardziej wspaniałe:
"Tutaj, wewnątrz tego ciała, w czystym umyśle, w sekretnej komnacie inteligencji, w nieskończonym wszechświecie wewnątrz serca, Atman [Ja, Jaźń, Chrystus] lśni w swym zniewalającym blasku, jak słońce w południe." (5)
Świeci w swoim blasku dla nie-światłych robotników!
Pospiesz się do niedawnej przeszłości i mamy Sri Ramakrishnę potwierdzającego, że "On trwa w sercach wszystkich." (6)
Przeskocz do bliskiej teraźniejszości i mamy próbę Sri Ramany Maharshi wyjaśnienia lokalizacji duszy - a w rzeczywistości lokalizacji serca - słuchaczom, którzy w większości nie wiedzą o wymiarach.
Posłuchajmy jednej z prób "zlokalizowania" serca i na czym polega trudność Sri Ramany:
Pytający: Śri Bhagawan określił szczególne miejsce dla Serca w ciele fizycznym, że znajduje się ono w klatce piersiowej, dwie cyfry na prawo od południka.
Maharshi. Tak, to jest Centrum duchowego doświadczenia według świadectwa Mędrców. Duchowe Serce-centrum jest zupełnie inne od napędzającego krew, mięśniowego organu znanego pod tą samą nazwą. Duchowe Serce-centrum nie jest organem ciała.
Wszystko, co można powiedzieć o Sercu to to, że jest ono samym Rdzeniem twojej istoty, tym, czym naprawdę jesteś (jak dosłownie oznacza to słowo w sanskrycie), niezależnie od tego, czy jesteś obudzony, śpiący czy śniący, czy jesteś zaangażowany w pracę czy pogrążony w Samadhi.
Q. W takim razie, jak może być zlokalizowane w jakiejkolwiek części ciała? Ustalenie miejsca dla Serca byłoby po prostu ustaleniem fizjologicznych ograniczeń dla tego, co jest poza przestrzenią i czasem.
Teraz Maharshi ujawnia, że musi dopasować prawdę do słów, które jego słuchacze mogą zrozumieć.
M. To prawda. Ale osoba, która stawia pytanie o pozycję Serca, uważa siebie za istniejącego z ciałem lub w ciele. Czy stawiając teraz pytanie, powiedziałbyś, że tylko twoje ciało jest tutaj, ale mówisz skądś indziej? Nie, akceptujesz swoje cielesne istnienie. To właśnie z tego punktu widzenia pojawia się jakiekolwiek odniesienie do ciała fizycznego.
Ostateczna prawda jest inna niż nasze metaforyczne opisy. Czysta świadomość jest niepodzielna, nieopisywalna, niezrozumiała.
Prawdę mówiąc czysta Świadomość jest niepodzielna, jest bez części. Nie ma formy i kształtu, nie ma 'wewnątrz' i 'bez'. Nie ma dla niej 'prawa' ani 'lewa'. Czysta Świadomość, która jest Sercem, obejmuje wszystko i nic nie jest na zewnątrz ani poza nią. To jest ostateczna Prawda.
Z tego absolutnego punktu widzenia Serce, Jaźń czy Świadomość nie może mieć przypisanego konkretnego miejsca w ciele fizycznym. Jaki jest tego powód? Ciało jest zwykłą projekcją umysłu, a umysł jest tylko słabym odbiciem promieniującego Serca. Jak to możliwe, że to, w czym wszystko jest zawarte, samo jest zamknięte jako maleńka część w ciele fizycznym, które jest tylko nieskończonym, fenomenalnym przejawem jednej Rzeczywistości?
Ale Sri Ramana chce dotrzeć do swoich słuchaczy.
Ludzie jednak tego nie rozumieją. Nie mogą przestać myśleć w kategoriach ciała fizycznego i świata. Na przykład, mówicie "Przybyłem do tego Asramamu całą drogę z mojego kraju za Himalajami". Ale to nie jest prawda. Gdzie jest "przychodzenie" lub "odchodzenie" lub jakikolwiek ruch dla jednego, wszech przenikającego Ducha, którym naprawdę jesteście?
Jesteście tam, gdzie zawsze byliście. To twoje ciało przemieszczało się lub było przenoszone z miejsca na miejsce, aż dotarło do tego Asramamu. To jest prosta prawda, ale dla osoby, która uważa się za podmiot żyjący w obiektywnym świecie, wydaje się to czymś zupełnie wizjonerskim!
To właśnie poprzez zejście do poziomu zwykłego zrozumienia, Sercu przypisane jest miejsce w ciele fizycznym. (7)
Właśnie. Jest tu pełen przypadek różnicy między uświadomieniem sobie Prawdy a przekazaniem jej ludziom za pomocą zrozumiałego języka Trzeciego Wymiaru. To drugie wydaje się niemożliwe, choć mędrcy nigdy nie przestają próbować.
W końcu okazuje się, że tylko urzeczywistnienie w pełni komunikuje.
(Do zakończenia w części 4).
Przypisy
(1) Zob. "The Heart is 'the Seat of the Soul'", 17 grudnia 2018, na stronie http://goldenageofgaia.com/2018/12/17/the-heart-is-the-seat-of-the-soul/.
(2) Swami Prabhavananda i Frederick Manchester, trans, The Upanishads. Breath of the Eternal. New York and Scarborough: New American Library, 1957; c1948, 17.
(3) Śri Kryszna w Swami Prabhavananda i Christopher Isherwood, przeł., Bhagavad-Gita. The Song of God. New York and Scarborough: New American Library, 1972; c1944, 81.
(4) Tamże, 87.
(5) Shankara w Swami Prabhavananda i Christopher lsherwood, Shankara's Crest-Jewel of Discrimination. Hollywood: Vedanta Press, 1975; c1947, 53.
(6) Paramahansa Ramakrishna w Swami Nikhilananda, trans, The Gospel of Sri Ramakrishna. New York: Ramakrishna- Center, 1978; c1942, 375.
(7) Przy innych okazjach Sri Ramana dodał:
P: Czym jest serce?
M: Jest to centrum Jaźni. Jaźń jest centrum ośrodków. Serce reprezentuje centrum psychiczne, a nie fizyczne. (Sri Ramana Maharshi w Sri Ramana Maharshi, Talks with Sri Ramana Maharshi. Trzy tomy w jednym. Tiruvannamalai: Sri Ramanashram, 2010, 46).
Miejscem, w którym znajdują się wazany jest Jaźń; czyli Serce. (Sri Ramana Maharshi w Rozmowach, tamże, 393.)
Serce jest używane w Wedach i pismach świętych na oznaczenie miejsca, z którego pochodzi pojęcie 'ja'. (...) To Serce jest wskazywane jako siedziba Jaźni. Ale tak naprawdę jesteśmy wszędzie, jesteśmy wszystkim, co jest, i nie ma nic innego. (Sri Ramana Maharshi w Rozmowach, tamże, 35).
Absolutnie nic nie jest tym, czym wydaje się być, ponieważ prawdziwa natura rzeczy pozostaje głęboko ukryta pod pozorami rzeczywistości.
▼
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz