28 grudnia 2023 r. przez Steve Beckow
Podczas świąt Bożego Narodzenia oglądałem z przyjacielem Dzień Świstaka i wywarł on na mnie ogromny wpływ. Zwrócił on uwagę na podstawowe kwestie lub wazany, na które nie mogę nie zwrócić uwagi.
"Vasanas" to wedyjski termin określający wzorce reakcji, które utworzyliśmy na podstawie wcześniejszych, podobnych, traumatycznych incydentów. (1)
Założeniem tej historii, jak mówią notatki, jest to, że "narcystyczny, egocentryczny meteorolog [Bill Murray] znajduje się w pętli czasowej w Dniu Świstaka". Dzień się powtarza.
Opisując fabułę tego filmu, chcę ukazać srebrną stronę wazanów. Uciekając przed nimi, zachowujemy rozwinięte umiejętności, które nas wzbogacają. Ilustruje to Bill Murray, który codziennie szlifuje swoją grę, a następnie porzuca ją, by odkryć, że stała się częścią niego.
Dodając do tego zainteresowanie miłością, nową producentkę pogodynki, Andie McDowell, Bill Murray zaczyna wykorzystywać tę pętlę czasową, ten powtarzający się dzień, by ją zdobyć. Notuje, co jej się podoba, a co nie, i przedstawia jej to wszystko, z każdym dniem coraz bardziej wyrafinowane.
W tym miejscu muszę dodać rozróżnienie, które Werner Erhard wprowadziłby między "przyczyną" a "skutkiem", ponieważ stanowi ono klucz do naszego wyjaśnienia tego, co się tutaj dzieje.
Jeśli robię coś, ponieważ tego chcę, kocham to lub wybieram to, zazwyczaj jestem "w przyczynie" tego.
Jeśli robię coś, ponieważ muszę, powinienem lub mi kazano, to zazwyczaj jestem tego "skutkiem".
To pierwsze jest potężne, skuteczne i satysfakcjonujące; to drugie jest wyczerpujące, demoralizujące i samodestrukcyjne.
Bill Murray stara się poderwać Angie, a ona zwraca mu uwagę na jego brak autentyczności. Widzi, że prezentuje jej wypolerowaną sztukę i nie chce nic z tego.
W naszych kategoriach, nie przeszedł od bycia skutkiem tego, co robi, do bycia przyczyną. Jednym słowem wydaje się fałszywy, nieprzekonujący, nieszczery. Wzywa się go do "wyprodukowania towaru".
Gdyby to były rajskie ptaki, samica po prostu odrzuciłaby męskiego zalotnika. (2)
Ale zamiast tego oglądamy ten magiczny moment, który zwykliśmy nazywać "przełomowymi filmami" (3), moment, w którym aktor doznaje objawienia, transformacji lub urzeczywistnienia i pojawia się rozwiązanie problemu, z którym się borykał. (4)
Kiedy tak się dzieje, zazwyczaj przestawiają się z robienia tego, co robią w efekcie, na robienie tego (lub nie) w przyczynie. (5)
Mówimy teraz, że "dotarli" do życia. Są teraz tutaj. Pojawili się na scenie i zwykle, kiedy to robią, jest to punkt zwrotny, przełom w filmie.
W Groundhog Day, po zrobieniu wszystkich rzeczy, które zrobiłby rozważny kochanek, a następnie porzuceniu tego jako aktu lub scenariusza, za którym podążał, Bill odkrył, że przemyślenie pod nim pozostało. Nieprzewidzianie stała się ona jego częścią.
Był teraz troskliwy, miły i pomocny.
***
Ma to głębokie znaczenie dla naszego badania podstawowych kwestii lub wasan.
Aby to lepiej zilustrować, opowiem jeszcze raz pewną historię.
Pamiętasz historię chłopca, który mieszkał na szczycie góry i kiedy jego tata codziennie zjeżdżał z góry do miasta, nie miał innego środka transportu?
Był odizolowany i potrzebował wsparcia dla swojego taty na wypadek, gdyby on lub rodzina kiedykolwiek znaleźli się w tarapatach. Stał się więc networkerem - lokalnym pomocnikiem w każdej sytuacji.
A kiedy dorósł, pozostał doskonałym networkerem, ale w pewnym momencie zobaczył, co robi, nazwał to i ... przestał robić networking od efektu.
Ale nadal to robił, bardziej umiarkowanie, z przyczyny. Stał się takim sposobem bycia. Był on teraz jego częścią.
Jednak zamiast być w tym ekstremalnym, był teraz spokojniejszy, bardziej rozsądny i bardziej samokontrolujący się. I, w moich oczach, to znacznie lepiej do niego pasowało, niż szalony pomocnik, którym był wcześniej.
I to jest właśnie pozytywna strona wasan i powód, dla którego piszę ten artykuł.
Uciekając przed nimi, rozwijamy umiejętności, które pozostają z nami, gdy przejdziemy od przyczyny do skutku. Teraz wzbogacają nas, zamiast nas drenować. Jesteśmy teraz w stanie być pilotem, a nie pasażerem naszego osobistego samolotu.
Przypisy
(1) Zobacz Vasanas: Preparing For Ascension by Clearing Old Issues na https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2023/12/Vasanas-Preparing-for-Ascension-R9.pdf.
(2) Zobacz https://www.youtube.com/watch?v=nWfyw51DQfU.
3) Oficer i dżentelmen to kolejny przykład. Przełomowe filmy były w latach sześćdziesiątych takim samym gatunkiem jak dziś.
(4) Potem albo się z tego korzysta, albo nie i nikt już się nad tym nie zastanawia. Staje się to, w narracji życia, "drogą, której nie obrano".
Bardziej ogólny opis tego procesu można znaleźć w Paradigmatic Breakthrough: Essays in New-Age Philosophy na stronie https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2023/12/Paradigmatic-Breakthrough-12.pdf.
(5) Przełomowe momenty są powszechne nie tylko w romansach, ale także w innych gatunkach filmowych. Przebudzenie, epifania, początek determinacji to częste wydarzenia w filmach. Niektóre z nich są ważne, inne mniej, niemniej jednak są one podstawą.
Pobierz Vasanas: Przygotowanie do wniebowstąpienia poprzez usunięcie starych problemów na https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2023/12/Vasanas-Preparing-for-Ascension-R9.pdf
Pobierz Paradigmatic Breakthrough: Eseje z filozofii New-Age na https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2023/12/Paradigmatic-Breakthrough-12.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz