poniedziałek, 28 marca 2022

Chaos w przestworzach: Piloci komercyjnych linii lotniczych chcą złożyć pierwszy pozew o Transportation Mask Mandate

 

Godziny po Senat USA głosował uchylić federalny mandat maski transportu, który Biały Dom szybko zagroził veto, grupa pilotów komercyjnych złożył pierwszy prawny wyzwanie przez pracowników linii lotniczych, aby obalić wymóg noszenia masek na wszystkich transportu publicznego.

15 marca 10 pilotów komercyjnych linii lotniczych z sześciu stanów złożyło w Sądzie Okręgowym Stanów Zjednoczonych dla Dystryktu Kolumbii pozew przeciwko Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) oraz jego macierzystej agencji, Departamentowi Zdrowia i Usług Społecznych (HHS), prosząc sąd o unieważnienie federalnego nakazu noszenia masek transportowych, argumentując, że zagraża on bezpieczeństwu lotnictwa.

Skarga została złożona w tym samym dniu, w którym Senat Stanów Zjednoczonych przegłosował 57-40 głosów za uchyleniem mandatu dotyczącego masek, czym Biały Dom szybko zagroził zawetowaniem. Jest to pierwsze prawne zakwestionowanie mandatu złożone przez pracowników linii lotniczych.

14 marca 17 republikańskich ustawodawców pozwało CDC w związku z mandatem dotyczącym masek, twierdząc, że CDC nie ma prawnych uprawnień do wprowadzenia tego mandatu. 23 marca dyrektorzy generalni 10 amerykańskich pasażerskich i towarowych linii lotniczych wysłali list do prezydenta Joe Bidena, wzywając do zniesienia obowiązku noszenia masek i zasad przeprowadzania testów przed odlotem.

Dzień po objęciu urzędu, 21 stycznia 2021 r., Biden wydał "Rozporządzenie wykonawcze promujące bezpieczeństwo COVID-19 w podróżach krajowych i międzynarodowych". Zgodnie ze skargą (pdf) złożoną przez pilotów linii lotniczych, to rozporządzenie wykonawcze uruchomiło mandat dotyczący masek transportowych wydany przez CDC i HHS oraz inne agencje federalne.

W dniu 25 lutego CDC złagodziło wytyczne dotyczące masek wewnętrznych dla ogółu społeczeństwa. Jednak aktualizacja wydana przez CDC nie zmieniła federalnego nakazu noszenia masek w transporcie publicznym, który był już wielokrotnie przedłużany przez Transportation Security Administration (TSA). Ostatnie przedłużenie, ogłoszone 10 marca, nakazuje podróżnym noszenie masek do 18 kwietnia.

61-stronicowa skarga pilotów (pdf) stwierdza, że "pozwani działali bez upoważnienia ustawowego lub bez przeprowadzenia procesu legislacyjnego wymaganego przez ustawę o procedurze administracyjnej" oraz że "mandat budzi również poważne zastrzeżenia konstytucyjne", ponieważ "Kongres nigdy nie zamierzał, aby Oddział Wykonawczy miał prawo do promulgowania tej polityki - a nawet gdyby zamierzał, to jest ona niezgodna z konstytucją".

W skardze stwierdza się również, że "CDC i HHS nie mogą wykonywać swoich uprawnień w sposób niezgodny ze strukturą administracyjną ustanowioną przez Kongres".

Janviere Carlin, pilot JetBlue Airways, jest głównym powodem w tej sprawie.

"Maskowanie było dla nas bardzo trudne. Było trudne dla opinii publicznej" - powiedziała Carlin w wywiadzie dla The Epoch Times, odnotowując swoją rosnącą frustrację za każdym razem, gdy mandat jest przedłużany. "Ostatnim razem zdecydowaliśmy, że nadszedł czas, aby przedstawić nasze problemy, ponieważ cały mandat został nam narzucony bez przejścia przez odpowiednie procesy legislacyjne, więc nigdy nie mieliśmy możliwości przedstawienia naszych uwag".

Carlin opisała, że wielogodzinne maskowanie powoduje bóle głowy i zmęczenie. Powiedziała, że maski utrudniają jej oddychanie, a ponieważ nosi okulary, jej wzrok jest często zaburzony z powodu zaparowania soczewek.

"Zebraliśmy więc grupę podobnie myślących ludzi i postanowiliśmy założyć sprawę sądową, aby to zakończyć, ponieważ nadszedł już czas" - powiedziała Carlin, dodając, że mają nadzieję, iż ich sprawa sprawi, że CDC, HHS lub jakikolwiek inny niewybieralny organ rządowy już nigdy nie będzie mógł pominąć konstytucyjnego procesu legislacyjnego, aby wydać tego typu nakaz dotyczący zdrowia publicznego w przyszłości.

Jak wyjaśnił Carlin, obowiązek noszenia masek ma bardziej dotkliwy wpływ na pilotów niż na większość innych ludzi, a wpływ ten jest związany z bezpieczeństwem.

"Nie słyszymy wyraźnie kontroli ruchu lotniczego" - powiedziała. "Zawsze wiemy, kiedy mają maski, ponieważ trudno jest ich zrozumieć. Nie czujemy zapachu alkoholu od pasażerów i załogi, więc nie możemy ocenić, czy są oni zdolni do lotu. Nie możemy wyczuć dymu ani prądu w kokpicie, gdzie kilka sekund może mieć ogromne znaczenie dla wyniku lotu. Wszystkie kwestie bezpieczeństwa, które są nam wbijane do głowy od lat, nagle schodzą na dalszy plan wobec noszenia maski".

Carlin powiedział, że "dochodzi do tego jeszcze stres".

"Przewidujesz, że będziesz nękany podczas przechodzenia przez kontrolę TSA, jeśli Twoja maska nie jest wykonana z odpowiedniego materiału, nie pasuje do Ciebie lub komuś się nie podoba" - powiedziała. Carlin zwróciła również uwagę na gwałtowny wzrost liczby niesfornych pasażerów, spowodowany wprowadzeniem obowiązku noszenia masek, co zainspirowało pilotów do użycia w skardze sformułowania "chaos na niebie".

 W 2021 r. Federalna Administracja Lotnictwa Cywilnego poinformowała o 5 981 incydentach z udziałem niesfornych pasażerów. Spośród nich 4 290 dotyczyło masek. Z 961 zgłoszeń o niesfornych pasażerach zgłoszonych w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku, FAA podała, że 635 dotyczyło masek na twarz.

"Stewardesy są najbardziej poszkodowane" - powiedział Carlin, przyznając, że "niektóre z nich cieszą się z tego trochę za bardzo".

"Jest tyle konfliktów i chaosu" - ubolewa. "To tak, jakby CDC przydzieliło nam rolę federalnej policji masek, a my chcemy tylko bezpiecznie latać samolotami z punktu A do B i wrócić do domu, do swoich rodzin".

Carlin podkreślił, że wszystkie 50 stanów zniosło obowiązek noszenia masek, a kilku członków Kongresu i prezesów linii lotniczych zgadza się, że należy znieść obowiązek noszenia masek w transporcie.

"Nadszedł czas, aby ten problem zniknął" - powiedziała. "Skończyliśmy z tym. Społeczeństwo już skończyło. Czas z tym skończyć".

 Mimi Nguyen Ly przyczyniła się do powstania tego raportu.

**By Patricia Tolson

**Source

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz