Absolutnie nic nie jest tym, czym wydaje się być, ponieważ prawdziwa natura rzeczy pozostaje głęboko ukryta pod pozorami rzeczywistości.
▼
wtorek, 12 listopada 2019
ZASADY WOLNOŚCI
ZASADA WOLNOŚCI
Nowy kierunek w polityce.
Książka ta przybiera nowe i szerokie spojrzenie na politykę, przyglądając się najpierw podstawowemu celowi rządu, a następnie skanując historię rozwoju politycznego na przestrzeni tysiąca lat. Zaczynając od autokracji, czyli rządów dyktatora, przeszliśmy do demokracji, czyli rządów większości, co z pewnością stanowi poprawę w stosunku do dyktatury. A jednak jesteśmy dziś świadkami rosnącego przekonania, że w prawie istnieje "dobro" i "zło", niezależnie od woli większości, parlamentów czy ich przedstawicieli.
Pojęcie "prawa właściwego" lub "prawa naturalnego" nie jest nowe. We wczesnych czasach greckich i rzymskich, przez całe średniowiecze w Wielkiej Brytanii i aż do XIX wieku w Wielkiej Brytanii i USA powszechnie uważano, że w prawie istnieje "dobro" i "zło", a obowiązkiem prawodawców i myślicieli politycznych jest poszukiwanie "dobra" w ciągle zmieniających się warunkach rozwijającej się cywilizacji.
Zasada wolności jest tytułem, zarówno książki, jak i Zasady, że "wszyscy powinniśmy być wolni aż do, ale nigdy poza moment, w którym wolność jednego aktywnie ingeruje w wolność innych". Jest to zasada, która w swej prostocie odzwierciedla istotę "prawa naturalnego"; jest tak stara jak sumienie ludzkie i leży w sercu angielskiego "prawa powszechnego".
Czy ta jedna zasada może być użyta jako podstawa dla całego prawodawstwa wymaganego w dzisiejszym złożonym świecie? Ostatnia część tej książki dotyczy prawodawstwa w trzech głównych obszarach: Ekonomia i handel, wykorzystanie zasobów i wolność osobista. Pokazuje ona, że dobre prawa, stabilność i dobrobyt mogą rzeczywiście wynikać z zastosowania tej zasady; ponadto rząd może być pociągnięty do odpowiedzialności za swoje prawa, swoją produktywność i swoje finanse.
CZĘŚĆ PIERWSZA: MOC i ZASILANIA
Rozdział 1: DEFINICJE - Definiowanie polityki - Konflikt polityczny - Konflikt i jego rozwiązanie
Rozdział 2: WPROWADZENIE - Drapieżne społeczeństwo - Niewolnicy i poddani - Ubóstwo przemysłowe
Rozdział 3: REFORM - Reguła scentralizowana - Wielka Karta z 1215 r. - Supremacja parlamentarna
Rozdział 4: KONSTYTUCJA - Idee konstytucjonalizmu - Konstytucja w nowym świecie - Rząd konstytucyjny
Rozdział 5: DEMOKRACJA - Reprezentacja Parlamentu - Rewolucja socjalistyczna - Upadek ekstremizmu
CZĘŚĆ DRUGA: KSIĄŻKI i PRAKTYKA
Rozdział 6: BIBLIA i PRAWO - Ideał prawa - Zasada wolności - Wolność i interwencja rządu
Rozdział 7: OSOBOWOŚĆ i WŁASNOŚĆ - Umysł, ciało i mienie - Rozszerzenie ochrony prawnej - Usługi w zakresie wolności i egzekwowania prawa
Rozdział 8: ZASOBY NATURALNE - Krajowy plan zasobów - Rozwój obszarów miejskich - Ustalanie cen gruntów
Rozdział 9: EKONOMIKA i KOMERCJA - Wartość - Jakość - Inwestycje
Rozdział 10: RZĄD i KONSTYTUCJA - Wolność w Konstytucji - Proces legislacyjny - Jakość, wydajność, usługi
Rozdział 1: DEFINICJE
Definiowanie polityki - konflikt polityczny - konflikt polityczny - konflikt i jego rozwiązanie
Definiowanie polityki
W naszym życiu mamy do czynienia z trzema głównymi wyzwaniami.
Pierwszym z nich jest zaspokajanie naszych fizycznych potrzeb, takich jak jedzenie, ubrania i schronienie; drugim jest dążenie do naszej duchowej ewolucji; a trzecim jest regulowanie naszych kontaktów między sobą. Te trzy obszary nauki i przedsięwzięć można nazwać fizycznymi, duchowymi i politycznymi, trzy jasno zdefiniowane kategorie, każda z własnymi specyficznymi problemami i rozwiązaniami.
Przede wszystkim potrzebujemy utrzymania ciała: potrzebujemy żywności, odzieży, schronienia i wszystkich innych produktów i usług niezbędnych do fizycznego utrzymania. Jest to fizyczna dziedzina nauki i techniki, w której zajmujemy się sprostaniem wyzwaniom badań, wynalazków i produkcji, aby jak najefektywniej zaspokoić nasze różnorodne potrzeby fizyczne.
W Obszarze Duchowym znajdujemy się w prywatnej przestrzeni umysłu, intelektu i ducha jednostki. Tutaj zajmujemy się rozwojem umysłowym, intelektualnym i duchowym, zrozumieniem samego siebie oraz spojrzeniem na miejsce jednostki w ewolucji i szerszym wszechświecie.
Pustelnik lub rozbitek z wyspy może realizować swoje fizyczne i duchowe przedsięwzięcia całkowicie samemu, wytwarzając fizyczne potrzeby poprzez samowystarczalność i medytując w samotności. Polityka nie miałaby znaczenia w takich okolicznościach.
Ale tam, gdzie istnieje kontakt między ludźmi, istnieje możliwość konfliktu, który prowadzi do kolejnego wymiaru: polityki.
Obszar polityczny zajmuje się rozwiązywaniem potencjalnych lub faktycznych różnic między ludźmi: kwestie wolności osobistej, handlu i handlu, wynagrodzeń i cen, podziału i wykorzystania zasobów naturalnych.
Fizyczne, duchowe i polityczne. Te trzy Obszary, choć wyraźnie definiowane jako odrębne podmioty, łączą się na wiele sposobów.
Na przykład, rozwój duchowy zależy od uprzedniego stanu zdrowia fizycznego ciała. Opowiadana jest historia medytującego w lesie Buddy. Jego medytacja nie przebiegała dobrze i miał trudności z koncentracją. Kobieta przeszła obok niosąc trochę jedzenia i widząc świętego mężczyznę w medytacji, złożyła przed nim ofiarę jedzenia i kontynuowała swoją drogę. Po zjedzeniu Budda odkrył, że o wiele lepiej potrafił skoncentrować się na swojej medytacji.
Z całą pewnością możemy wykonywać ćwiczenia, które dyscyplinują ciało i wymagania, jakie stawia przed nami; japońska gałąź buddyzmu Zen szczególnie podkreśla ten aspekt treningu. Ale faktem jest, że jesteśmy w ciałach fizycznych, które wymagają pożywienia, odpowiedniej temperatury i schronienia przed skrajnościami żywiołów. Jeśli ciało nie jest właściwie chronione i utrzymywane, nie będzie funkcjonowało fizycznie, umysłowo lub duchowo.
Niezbędne jest również posiadanie czasu i możliwości na zgłębianie spraw duchowych, w otoczeniu względnego spokoju sprzyjającego duchowej myśli. To również może być trudne, gdy praca i dojazdy do pracy pozostawiają niewiele czasu na inne zajęcia lub gdy dom znajduje się na hałaśliwej ulicy miejskiej. Ewolucja duchowa zależy od wcześniejszego stanu Dobrobytu Fizycznego.
Widoczne są również wzajemne powiązania pomiędzy polityką a naukami fizycznymi.
Najbardziej oczywisty związek pomiędzy technologią i polityką istnieje w zatrudnieniu i handlu. Technologia wymyśla produkty i procesy, "nowy i ulepszony" proszek do prania, komputery i dyski laserowe, skanery w kasach supermarketów. Są to produkty nauki i naukowców pracujących w dziedzinie nauk fizycznych. Ale potem przechodzimy do obszaru produkcji i dystrybucji w złożonym podziale pracy. Zatrudnienie i handel, płace i ceny, bezpieczeństwo i standardy jakości: stają się one teraz sprawami politycznymi, relacjami międzyludzkimi.
Technologia stale dąży do dostarczania nam nowych produktów i usług. Ale dobra polityka również może pomóc. Sprawiedliwy i sprawiedliwy system polityczny będzie raczej wspierał współpracę przemysłową niż konfrontację, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia dobrobytu. Dotyczy to zwłaszcza dzisiejszych warunków pracy, w których inteligentna i pozytywna współpraca w przemyśle może tak bardzo zwiększyć wydajność produkcyjną. W tym przypadku dobra polityka może przyczynić się do poprawy naszej produktywności, a tym samym dobrobytu fizycznego.
Z historycznego punktu widzenia istnieje również związek pomiędzy Dobrobytem Fizycznym i Polityką w zakresie zachowań społecznych. To właśnie zagrożenie głodem lub niedoborem, które promowało wojny na przestrzeni dziejów, było na ogół zagrożeniem głodem lub niedoborem. Społeczeństwa, w których wszyscy dobrze prosperują, nie skłaniają się do prowadzenia wojen, a ich obywatele nie kradną. Wystarczalność fizyczna sprzyja lepszym krajowym i międzynarodowym stosunkom politycznym.
Na ewolucję duchową mogą mieć wpływ warunki polityczne, zwłaszcza jeśli osobisty wybór religii lub religia w ogóle jest tłumiona dekretami politycznymi i egzekwowaniem prawa.
Dobra polityka może być również postrzegana jako posiadająca pewne cechy wspólne z szerokimi zasadami religii, i tu również mamy do czynienia z wzajemnymi relacjami. Większość religii, zajmując się głównie zachowaniami osobistymi, samoświadomością i ewolucją, doradzi również właściwe postępowanie wobec innych, jak na przykład w doradztwie, że powinniśmy szanować innych, tak jak szanowaliby nas inni. Wzajemny szacunek, będący cechą większości wiodących religii, może być również postrzegany jako podstawa Dobrej Polityki.
Oparcie prawa na zasadach religijnych było powszechne w średniowieczu i chociaż związek ten został utracony, kiedy polityka stała się coraz bardziej "techniczna" po rewolucji przemysłowej, to jednak można powiedzieć, że silne poczucie moralności w obszarze religijnym lub duchowym może dostarczyć pewnych wskazówek dla prawidłowego zachowania społecznego i politycznego.
Również polityka, przynajmniej w swoim idealnym stanie, ma swoją własną formę moralności w definiowaniu zasad sprawiedliwości, sprawiedliwego i uczciwego handlu, szacunku dla siebie nawzajem i dla środowiska. Można więc powiedzieć, że system polityczny, który opiera się na wysokich społecznych zasadach wzajemnego szacunku i uczciwości wobec innych, stanowi dobrą podstawę dla indywidualnej ewolucji duchowej.
Uznanie tych trzech obszarów i umiejętność ich rozróżniania (pomimo często złożonych wzajemnych relacji) jest ważne, ponieważ problemy religijne, technologiczne i polityczne mają różne rozwiązania.
Kiedy człowiek głoduje, ponieważ dobrowolnie podejmuje post religijny w przekonaniu, że oczyści on jego duszę, jest to sprawa czysto religijna. Jej szkoda lub korzyści z niej płynące mogą być argumentowane wyłącznie na gruncie religijnym.
Kiedy ludzie umierają z głodu, ponieważ ich zbiory zawodzą w wyniku skumulowanego niewłaściwego wykorzystania ziemi, problemem jest technologia, a jej rozwiązanie polega na rozwijaniu technik ulepszonej gospodarki rolnej.
Ale jeśli ci sami ludzie umierają z głodu, ponieważ nie mają ziemi do uprawy, cała najlepsza ziemia została przejęta przez kilka wpływowych rodzin do masowej uprawy upraw eksportowych, to jest to sprawa polityczna. Potrzeba tych ludzi nie polega na doradztwie technologicznym w zakresie użytkowania gruntów, ale na politycznym rozwiązaniu w postaci sprawiedliwszego podziału zasobów naturalnych kraju. Jest to problem, który można zaobserwować w wielu krajach rozwijających się, powodując dziś niepokoje, niestabilność i często rewolucję.
Problemy fizyczne wymagają rozwiązań technologicznych.
Problemy duchowe wymagają medytacji lub duchowego przewodnictwa.
Polityka dotyczy relacji międzyludzkich; problemy polityczne są powodowane ludziom przez działania innych ludzi i są rozwiązywane poprzez politykę polityczną, prawa i ich egzekwowanie.
Fizyczne, duchowe, polityczne: trzy dziedziny nauki i przedsięwzięć w rozwoju człowieka. Ściśle powiązane ze sobą na wiele złożonych sposobów, ale wyraźnie identyfikowalne jako odrębne podmioty, przy czym każdy obszar ma swoje własne specyficzne problemy i własne specyficzne rozwiązania.
Jaki jest obecny stan rzeczy w każdym z tych trzech obszarów?
Zapewnianie potrzeb fizycznych zawsze było głównym zajęciem ludzkości tutaj na Ziemi. Nasi najwcześniejsi przodkowie zaczęli od minimalnej technologii, żyjąc przede wszystkim w jaskiniach, jedząc to, co było dostępne z dnia na dzień. Przez większą część historii ludzkości nieefektywność była regułą.
To właśnie ta niewydolność stała się bodźcem do rozwoju fizycznego i technologicznego. Miał on również duży wpływ na politykę: niedobór bogactwa fizycznego od dawna stanowił bodziec do poszukiwania osobistych korzyści kosztem innych, prowadząc do zniewolenia i wojny.
Ale historia toczy się dalej, a dziś mamy w naszym obecnym świecie poziom technologii potencjalnie zdolny zapewnić nam wszystkim stosunkowo wysoki standard życia i wypoczynku.
Nasze instytucje produkcyjne i dystrybucyjne nie zawsze korzystają z najnowszych technologii, ale nie ma wątpliwości, że pod względem technologicznym dysponujemy obecnie w naszym świecie wiedzą i możliwościami zapewnienia sobie wygodnego, wysokiego standardu życia i widzimy rosnący dobrobyt w wiodących krajach uprzemysłowionych. Sama technologia już odniosła sukces, zapewniając nam potencjalny dobrobyt.
Jeśli ten dobrobyt nie rozprzestrzenił się po całym świecie, jest bardziej prawdopodobne, że jest to wina nie technologii, ale polityki w postaci nieodpowiednich systemów politycznych, niewłaściwego wykorzystania zasobów, nieudolności i korupcji w rządzie.
W wielu słabiej rozwiniętych politycznie krajach jakość rządów waha się od aroganckiej nieudolności do korupcji i brutalności.
Nasze zachodnie demokracje dają nam stabilność i okleinę dobrobytu. Jednak podczas gdy rządy przyjmują coraz większy udział w dochodach obywateli, nie są one w stanie zapewnić swoim obywatelom podstawowych potrzeb w zakresie zatrudnienia, przystępnego cenowo domu, ochrony środowiska, stabilności przemysłowej i monetarnej oraz ogólnego klimatu społecznego, w którym każdy może dać z siebie wszystko za uczciwą nagrodę.
Kiedy dokonujemy przeglądu kondycji naszego dzisiejszego świata, nie ma wątpliwości, że badania i reformy polityczne są dziedziną, na której powinniśmy się skupić.
Konflikt polityczny
Polityka zajmuje się szeroko kontaktami i relacjami międzyludzkimi, a konkretnie konfliktami międzyludzkimi.
Jeśli zaczniemy od rozważenia sytuacji, w której jedna osoba żyje w niemal odizolowaniu, bez żadnych kontaktów i relacji z innymi (jest kilka obszarów naszej zatłoczonej planety, w których jest to jeszcze możliwe!), wówczas możemy obserwować wprowadzenie drugiej osoby "w zwolnionym tempie" w celu zbadania problemów i konfliktów, które mogą się pojawić.
W odległym obszarze pustyni, wysoko wśród wzgórz i zielonych drzew Gór Skalistych Ameryki, pustelnik żyje spokojnym życiem w swojej drewnianej chacie, uprawiając sztukę samowystarczalności.
Zaopatrzenie w jego potrzeby fizyczne, takie jak jedzenie, ubrania i schronienie, bez wątpienia zajmie większą część jego czasu i energii. W otoczeniu spokoju i naturalnego piękna będzie również potrzebował czasu, aby zastanowić się nad sprawami duchowymi: swoją własną ewolucją, swoją relacją z naturą, swoim pochodzeniem i celem.
Polityka i relacje społeczne nie muszą go interesować. Nie będzie musiał rozważać skutków swoich działań na innych, ponieważ w jego świecie nie ma innych.... dopóki pewnego dnia nie znajdzie nowego sąsiada, który jest również, jak się wydaje, poszukujący samotności i samowystarczalności.
Najpierw obaj próbują się wzajemnie ignorować, koncentrując się na zaspokajaniu swoich indywidualnych potrzeb, poprawie własnego życia i samopoczucia. Ale kontakt i konflikt wydają się nieuniknione. Cicha medytacja w czasie jednego z nich jest zakłócana przez drugie rozdrabnianie drewna. Linie graniczne, nieoficjalna demarkacja tego, co w innym przypadku jest ziemią publiczną, powodują tarcia, ponieważ jedna z nich próbuje tego, co druga uważa za nieuzasadnioną ekspansję terytorialną. Wymiana owoców powoduje dalszą wrogość, gdy okazuje się, że dobre śliwki zostały sprzedane za zgniłe jabłka.
To, co zaczęło się jako spokojny zakątek lasu, w którym jedna lub dwie osoby zdecydowały się żyć spokojnie zaspokajając swoje fizyczne i duchowe potrzeby bez wpływu na siebie nawzajem, jest teraz zagrożone konfliktem społecznym.
Kiedy żyjemy razem, dzielimy się środowiskiem, współdziałamy i odnosimy się do siebie jako sąsiedzi, w handlu lub przemyśle, jest prawdopodobne, że niektóre z naszych działań mogą być szkodliwe, szkodliwe lub po prostu uciążliwe dla innych.
Czasami wyrządzamy innym krzywdę lub ból, nawet o tym nie wiedząc. Czasami o tym wiemy, ale i tak dalej to robimy.
I często robimy to celowo, aby odnieść z tego korzyści; kradniemy dobra innych ludzi, krzywdzimy tych, których nie lubimy, lub oszukujemy klientów w handlu, ponieważ przynosi to dobre zyski.
Potencjalne różnice i konflikty, które mogą powstać między ludźmi w złożonym społeczeństwie, mogą wydawać się nieograniczone, jakkolwiek są. Ale możemy być dość precyzyjni co do podstawowej przyczyny konfliktu politycznego lub społecznego: chodzi o to, że jedna osoba robi coś, co jest dla niej korzystne, ale co jest na niekorzyść innej lub innych.
Jeśli działanie jednej osoby nie będzie miało wpływu na innych, nie dojdzie do konfliktu; w rzeczywistości nie będzie to w ogóle akt polityczny.
Jeśli działanie jednej osoby ma wpływ na innych, ale jest korzystne dla wszystkich zainteresowanych, nie będzie konfliktu i wszyscy są zadowoleni z jego kontynuacji.
Podobnie, jeśli działanie jednej osoby jest niekorzystne dla wszystkich, również dla osoby, która je podejmuje, nie będzie motywacji do kontynuowania tego działania, więc pokój można szybko przywrócić i po raz kolejny nie ma konfliktu.
Konflikt polityczny powstaje wtedy, gdy działanie jednej osoby jest dla jej własnej korzyści lub zysku, ale jest szkodliwe, szkodliwe lub szkodliwe dla innej lub innych osób. Prowadzi to do osiągania korzyści przez jedną osobę kosztem strat dla innych.
Konflikt istnieje, ponieważ osoba popełniająca działanie i czerpiąca z niego korzyści naturalnie chce, aby trwało ono nadal, podczas gdy ci, którzy cierpią z powodu urazu lub niekorzystnej sytuacji, chcieliby, aby ustało.
Działania lub działania, które poprawiają dobrobyt jednych kosztem innych, działania, które przynoszą korzyści jednemu, powodując niekorzystne skutki dla innych: są to podstawowe przyczyny konfliktów społecznych i leżą w samym sercu polityki.
Było wiele nazw dla takich działań na przestrzeni wieków.
Niewolnictwo i feudalizm były zinstytucjonalizowanymi formami przekazywania pracy lub bogactwa. Po rewolucji przemysłowej socjaliści użyli terminu "wyzysk", aby zasugerować, że właściciele kopalń i fabryk czerpią zyski kosztem ubóstwa pracowników.
Jeszcze innym określeniem określającym szkody lub obrażenia wyrządzone innym osobom w poszukiwaniu własnej korzyści jest naruszenie wolności, które jest spowodowane, gdy rozszerzenie wolności jednej osoby następuje poprzez inwazję lub naruszenie wolności innych osób.
Możemy również użyć prostego terminu "narzucenie" w tym sensie, że jedna osoba narzuca swoją wolę innej osobie lub innym. Jeszcze prostsze jest zranienie, gdy działania jednego z nich są szkodliwe dla drugiego lub innych.
Jakkolwiek to nazwiemy, istotnym, wyróżniającym elementem konfliktu politycznego jest korzyść/wada. Konflikt polityczny powstaje wtedy, gdy działanie jednej osoby lub strony jest korzystne dla jej własnej korzyści lub zysku, ale jest szkodliwe, szkodliwe lub szkodliwe dla innej osoby lub innych, przynosząc korzyści jednemu kosztem straty dla innych.
Konflikty i rozwiązania konfliktów
Stosunki społeczne, polityka polityczna i machinacje rządu mogą wydawać się nieskończenie złożone; jednak podstawowa przyczyna konfliktu politycznego jest prosta i istnieją tylko dwa możliwe rozwiązania.
Konflikt społeczny lub polityczny między ludźmi jest spowodowany aktami urazów, które są inicjowane, gdy działanie, które jest korzystne lub korzystne dla jednego, jest szkodliwe lub szkodliwe dla innych.
Rozwiązanie konfliktu politycznego ma dwie alternatywy: akty urazu lub wyzysku mogą być kontynuowane lub można ich uniknąć.
Pierwszą z nich jest kontynuacja działania, czerpanie korzyści płynących ze straty drugiej osoby, ale narażenie jej na gniew i odwet.
Drugą możliwością jest uniknięcie takich działań. Wymaga to praktyki samodyscypliny i powściągliwości, ale korzyści odnoszą wszyscy, kiedy wszyscy szanujemy się nawzajem i unikamy wyrządzania sobie nawzajem krzywdy.
Droga, którą podążamy, jest kwestią indywidualnego wyboru w każdym momencie. Społeczeństwa i narody dokonują również wyborów grupowych, które znajdują odzwierciedlenie w prawach i rządach, które ustanawiają lub tolerują.
Osoby znajdujące się w takiej sytuacji mogą podążać drogą obrażeń w społeczeństwie i na mocy przepisów, które na to pozwalają.
Tam, gdzie społeczeństwo i jego prawa identyfikują i zapobiegają działaniom, które są szkodliwe lub szkodliwe dla innych, należy unikać takich działań z konieczności.
Osoby, które nie doznały urazu. Implikacje, zalety i wady po obu stronach są złożone.
Droga urazu jest natychmiast i wyraźnie atrakcyjna.
Ponieważ działanie jest korzystne dla osoby, która je popełnia, kontynuacja szkody leży wyraźnie w jej własnym interesie. I w całej historii ludzkość starała się wykorzystać i narzucić innym ludziom.
Ale ci, którzy są pokrzywdzeni, nie będą tolerować niesprawiedliwości w nieskończoność, a odwet na pewno nadejdzie. Może to być chwilowe, albo może to być długi, powolny proces rewolucji klasowej. Ale zemsta nadejdzie. A w międzyczasie postęp społeczny i gospodarczy będzie opóźniony; urazy i kontrkursja, kradzież i kontrkradzież, konfrontacja, spory społeczne i wojna.... żadna cywilizacja nigdy nie została zbudowana ani nie rozkwitła na takich fundamentach jak te.
Ścieżka braku uszkodzeń ciała nie jest od razu atrakcyjna. Wymaga praktyki znacznego powściągliwości i samodyscypliny. Wymaga to od nas monitorowania naszych działań w celu rozważenia, czy nie są one szkodliwe, szkodliwe lub po prostu uciążliwe dla innych - naszej rodziny i przyjaciół, naszych sąsiadów, naszych współpracowników, naszych klientów, tych, z którymi dzielimy środowisko.
Po monitorowaniu naszych działań i zidentyfikowaniu tych, które są szkodliwe dla innych, musimy następnie unikać takich działań i rezygnować z przyjemności, korzyści, wygody lub zysków finansowych, które mogą nam przynieść.
Ale gdybyśmy wszyscy mieli obserwować drogę niepowodowania obrażeń, wszyscy cieszylibyśmy się stanem wolności i stabilności społecznej, bezpiecznej w pokoju i dobrobycie, który pochodzi z życia w społeczeństwie, w którym ludzie szanują życie i wolność innych ludzi. Ustanawialibyśmy zasady, które kierują nas ku osobistemu postępowaniu, które nie jest szkodliwe dla innych; sprawiedliwie rozdzielalibyśmy zasoby; w biznesie raczej współpracowalibyśmy niż konfrontowali.
Czyniąc to, nie tylko żylibyśmy w pokoju, ale również tworzylibyśmy większy dobrobyt, ponieważ dobrobyt wzrasta dzięki współpracy. Rzeczywiście, rozkwit cywilizacji we wszystkich jej aspektach zależy od fundamentów wolności wynikających z wzajemnego szacunku.
Ścieżka braku krzywoprzysięstwa nie jest od razu atrakcyjna, ale jest to droga długoterminowego pokoju, stabilności, wolności, sprawiedliwości, dobrobytu i postępu cywilizacyjnego w górę.
Dla dwóch mieszkańców górskich obszarów dzikiej przyrody, biorąc pod uwagę ich stan niezgody politycznej, rozwiązanie problemu braku krzywoprzysięstwa wymagałoby od obu stron opracowania zestawu sprawiedliwych zasad, według których obie strony mogłyby poprawić swój dobrobyt indywidualnie lub w ramach produktywnej współpracy, ale bez uszczerbku dla dobrostanu drugiej strony.
Obydwoje mogą korzystać z zasobów naturalnych, ale muszą się nimi dzielić sprawiedliwie. Handel nadwyżkami produktów może pomóc zarówno poprawić ich dobrobyt, ale handel musi być uczciwy. Życie dla każdego z nich musi trwać, ale każdy musi być świadomy i szanować własność, prywatność i spokój drugiej strony.
Dzięki takim zasadom jak te uzgodnione i obowiązujące obie strony mogłyby wtedy żyć jako sąsiedzi we względnej harmonii, co byłoby oczywistą korzyścią. Wadą jest to, że ten nowy styl życia wymaga ograniczeń i dyscyplin. Jeśli mają żyć pokojowo jako sąsiedzi, nie mogą żyć i działać całkowicie swobodnie, tak jak by to było, gdyby obaj byli odizolowani.
Wielu z nich nie jest w stanie lub nie chce zaakceptować tej zasady postępowania społecznego. Wymaga to pewnego stopnia osobistej powściągliwości i samodyscypliny; a ci, którzy uważają, że mają siłę lub spryt, by poprawić sytuację swoich bliźnich, mogą być niechętni do rezygnacji z tej możliwości i potencjalnego bogactwa, jakie może ona im przynieść.
Ale jest to lekcja, której w cywilizowanym społeczeństwie wszyscy musimy się w końcu nauczyć; w naszych relacjach ze sobą nasza wolność nie może być absolutna i nieograniczona. Musi ona być raczej ograniczona przez zasady postępowania, które zapewniają, że każdy z nas szanuje wolność innych.
Zatem konflikt polityczny daje nam wybór.
Czy korzystamy z rozwiązania, które nie powoduje krzywdy, wybierając sprawiedliwe zasady i ogólny pokój, akceptując pewien stopień dyscypliny społecznej, rezygnując z możliwości zdobycia kosztem siebie nawzajem i tym samym żyjąc razem w pozytywnej i produktywnej współpracy?
Czy też możemy skorzystać z rozwiązania problemu urazów, polegając na osobistej władzy i podejmując ryzyko w nieuregulowanym świecie, być może stając się niezwykle zamożnymi kosztem innych, a może zostając okradzionym jakiejś ciemnej nocy i tracąc wszystko w świecie, w którym panuje niemalże bezzasadny konflikt?
Rozwiązanie braku krzywdy motywowane jest rozumem i ideałami; jego nagrodą jest maksymalizacja ogólnej wolności.
Rozwiązanie problemu urazu jest motywowane pragnieniem samoobrony, niewzruszonej troską lub szacunkiem dla innych; jego wynikiem jest utrzymujący się konflikt i niestabilność zysków i zemsty, spory społeczne i przemysłowe oraz wojny między narodami.
Szkoda a nie szkoda. Jest to podstawowy wybór w polityce.
Jest to wybór, którego musimy nieustannie dokonywać w naszych codziennych osobistych relacjach między sobą. Czy szanujemy życie i wybory innych, czy też próbujemy narzucać im nasze własne decyzje? Czy postępujemy uczciwie w biznesie, czy też staramy się wydobyć z klientów lub współpracowników to, co najlepsze, czy to uczciwie czy nieuczciwie? Są to indywidualne wybory, których każdy z nas może dokonać dla siebie.
Indywidualne wybory odzwierciedlają się również zbiorowo w formie rządów, które ludzie albo tolerują, albo celowo tworzą. Czy szukamy rządu kierującego się polityką, która maksymalizuje wolność dla wszystkich poprzez identyfikowanie i zapobieganie działaniom, które są szkodliwe dla innych? Czy też wspieramy rząd, który wspiera interesy naszej grupy lub klasy kosztem innych?
Polityka od dawna jest rozumiana przez idealistów i myślicieli politycznych jako nauka, w której różnice między ludźmi są rozwiązywane zgodnie z zasadami uniwersalnej sprawiedliwości, tworząc i utrzymując środowisko społeczne, w którym wszyscy mogą cieszyć się maksymalną swobodą dążenia do osiągnięcia osobistych celów we współpracy, ale nie ze szkodą dla siebie nawzajem.
Taki przynajmniej jest idealny pogląd na prawo i rząd i może się okazać, że zbliżamy się teraz do czasu, gdy zasady powszechnej sprawiedliwości i maksymalizacji ogólnej wolności mogą zyskać coraz większą akceptację.
Ale to nie był historyczny kierunek naszego rozwoju politycznego. Ludzkość dawno temu odrzuciła ideały powszechnej wolności, wybierając w tym, co można by nazwać grzechem pierworodnym postępowania społecznego i politycznego ścieżkę urazu, ponieważ każda jednostka próbuje poprawić swoje własne samopoczucie kosztem innych poprzez użycie osobistej władzy lub poprzez manipulację procesem legislacyjnym.
Był to kurs obrany u progu historii politycznej i chociaż w politycznie rozwiniętym świecie przynajmniej teraz prowadzimy nasze sprawy w sposób bardziej elegancki, podstawowy kierunek intencji nie został jeszcze odwrócony.
Rozdział 2: WPROWADZENIE
Dalej: https://winowinowinocd.blogspot.com/p/blog-page_15.html
https://www.thenewearth.org/PrincipleofLiberty.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz